شناسهٔ خبر: 59849 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نگاهی به روزنامه‌های ۲۲ مهر

روزنامه در گزارش زیر نگاهی اجمالی کرده‌ایم به اخبار حوزه حمل‌ونقل و مسکن شهرسازی در روزنامه‌‌های امروز ( یک‌شنبه ۲۲ مهر۱۳۹۷).

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

شرق:

"شکواییه آخوندی"

وزیر راه و شهرسازی به رئیس قوه قضائیه نامه نوشت:

"من نه شرکت راهسازی دارم و نه حتی مالک یک سهم در یک شرکت راهسازی هستم. او یا باید این موضوع را اثبات کند یا آنکه دستور فرمایید دادگاه صالح وی را محاکمه و مجازات کند". این خلاصه‌ای از نامه روز گذشته عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، خطاب به رئیس قوه قضائیه درباره ادعای اخیر نقوی حسینی، نماینده مجلس، درباره فعالیت‌های اقتصادی آخوندی است، وزیری که به دلیل سوابق سیاسی‌اش همواره تحت شدیدیترین حملات از سوی اصولگرایان قرار داشته و به نظر می‌رسد، حالا به سکوت پایان دهد و پاسخ منتقدانش را بدهد.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی تصمیم گرفته است از سموضع سکوت فاصله بگیرد و ادعاهای مخالفان سیاسی‌اش را بی‌پاسخ نگذارد. روز گذشته و پس از آنکه سید حسین نقوی حسینی، نماینده مجلس، انتقادات تندی را علی آخوندی مطرح کرد و مدعی شد اوئ صاحب شرکت‌های راهسازی است و در وزارت راه  با شرکت‌های خودش قرارداد می‌بندد، عباس آخوندی در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار تسریع در رسیدگی قضائی به شکایتش از نقوی حسینی شد.

جهان صنعت:

تصویب مشروط مدل " تن – کیلومتر"

پس از چند ماه رایزنی بالاخر محاسبه کرایه بار کامیون بر اساس تن کیلومتر تصویب شد‌. بر اساس اعلام نماینده‌ کانون کامیون‌داران در کارگروه تن بر کیلومتر با تصویب محاسبه کرایه حمل کامیون‌داران بر اساس تن بر کیلومتر ۴۰ سال مناقشه رانندگان، صاحبان بار و شرکت‌های حمل‌ونقل به پایان رسید‌. پیشنهاد تعیین کرایه حمل‌ونقل جاده‌ای داخلی بار بر اساس تن-کیلومتر با شرط تامین نظرات مراجع رسمی قیمت‌گذاری کالا و خدمات توسط سازمان‌ یادشده، در دویست و نهمین نشست شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور تصویب شد‌. طبق اعلام دبیرخانه شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور دویست‌ونهمین نشست این شورای‌عالی با حضور و مشارکت اعضا برگزار و پس از بحث و بررسی پیرامون دستورکار برگزار و مدل جدید تن-کیلومتر تصویب شد‌.

ابتدا پیشنهاد تعیین کرایه حمل‌ونقل جاده‌ای داخلی بار بر اساس تن-کیلومتر با ارائه گزارش توجیهی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مطرح و با شرط تامین نظرات مراجع رسمی قیمت‌گذاری کالا و خدمات توسط سازمان‌ یادشده، مورد تصویب قرار گرفت‌. موضوع تغییر مسیر و شیوه حمل فرآورده‌های نفتی ترانزیتی از کشور مطرح و ضمن عدم پذیرش اعمال محدودیت در فرآیند عبوری، مقرر شد موضوع با تهیه برنامه جامع عملیاتی در زمینه افزایش سهم‌پذیری ریل و نیز اقدامات اجرایی به‌منظور افزایش کنترل و نظارت بر تردد ناوگان حامل فرآورده‌های نفتی، در کمیسیون فرعی شورا مورد بررسی قرار گیرد‌.

اطلاعات

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

قیمت مسکن تا پایان امسال افزایش نمی یابد

موج انتقال نقدینگی های سرگردان به سمت بازارهای فرعی باعث شده است تا تولید مسکن با رکود مواجه شده و از جذابیت های دلالی در این حوزه کاسته شود. به همین دلیل کارشناسان معتقدند که قیمت مسکن دست کم تا پایان امسال افزایش نمی یابد.

حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن دیروز به خبرگزاری صدا و سیما گفت: متقاضیان خرید مسکن در شرایط فعلی با توجه به عدم سودهی بالا برای سفته بازان می‌توانند اقدام به خرید مسکن کنند.

وی با اشاره به اینکه بازار مسکن متاثر از اقتصاد کلان است، افزود:​ بخش مسکن از قوانین اصلی اقتصاد تبعیت می کند و متکی به قدرت خانوار است؛ بنابراین به دلیل بالابودن قیمت مسکن،​ کمتر مورد معامله قرار می گیرد.

مظاهریان اضافه کرد: در ۶ ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دو اتفاق متفاوت رخ داده است؛ اول اینکه­ تعداد معاملات ۱۰ درصد کاهش داشته اما در مقابل تعداد پروانه‌های ساختمانی ۲۳ درصد افزایش پیدا کرده است.وی با اظهار اینکه بازارمسکن در وضعیت عدم قطعیت است ­و تا زمانی که بازارهای موازی مانند دلار و سکه به ثبات نرسند، تغییر سرمایه گذاری بین این بازارها صورت می گیرد، افزود: نرخ سود بانکی هم تاثیر گذار است و باید منتظر بود سیستم های بانکی چه تصمیمی می گیرند.

صمت

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی:

توسعه بندر چابهار با نگاه ریل‌پایه

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: توسعه بندر چابهار منافع ملی کشور را تضمین می‌کند و اتصال بندر شهید بهشتی به خطوط سراسری ریلی جزو اهداف و اولویت‌های سازمان بنادر و دریانوردی است.

محمدرضا اله‌یار در بازدید از بندر چابهار با تاکید بر اینکه بنادر در توسعه اقتصادی کشور نقش مهمی دارند، اظهار کرد:: امروز توسعه بندرها و تامین اهداف لجستیکی بر اقتصاد ریل‌پایه استوار است.

 وی با اشاره به اهمیت تجارت دریایی و اقتصاد دریامحور بیان کرد: توسعه بندر چابهار منافع ملی کشور را تضمین می‌کند و اتصال بندر شهید بهشتی به خطوط سراسری ریلی جزو اهداف و اولویت‌های سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه زیرساختی بندر چابهار است.

اله‌یار افزود: توسعه بندرها با رشد اقتصادی جمعیت پسکرانه تکمیل م‌یشود، از این رو توجه به اشتغال و انتفاع جمعیت پسکرانه بندر در فرآیندهای توسعه‌ای و زیرساخت‌های بندری دارای اهمیت است.

عصر اقتصاد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایلام:

امکان تردد روزانه ۱۸۵ هزار زائر از مرز مهران

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایلام از آمادگی امکانات و زیرساخت لازم در پایانه مرزی مهران برای ارائه خدمات به زائرین اربعین حسینی خبر داد و گفت: با توجه به تمهیدات صورت گرفته این مرز ظرفیت تردد روزانه ۱۸۵ هزار زائر را دارد.

نوراله دلخواه اظهار کرد: تمهیدات لازم برای تسهیل خروج و ورد زائران اربعین  از گذرگاه مرزی مهران اماده است ضمن اینگه نقاط حادثه‌خیز مسیرهای منتهی به پایانه مرزی شناسایی شده و تا قبل از اربعین ایمن سازی می‌شوند.

وی با اشاره به اقدام‌های انجام شده در ورودی شهر و پایانه مرزی مهران افزود: یکی از مشکلات سال‌های گذشته نبود پارکینگ ناوگان عمومی و اتوبوس بین شهری بود که در این خصوص کارهای مناسبی برای رفع مشکلات این حوزه انجام شده است.

همشهری

اتوبوس‌های برقی به کدام مسیر می‌روند؟

در شرایطی که از گوشه و کنار شهرهای جهان خبر می‌رسد اتوبوس‌های تمام‌الکترونیک برای ترددهای شهری به‌کار گرفته می‌شوند، شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به تازگی از راه‌اندازی ۲خط اتوبوس برقی خبر داده که متوسط سن اتوبوس‌های آن ۲۴سال است.

 کجا باید باشیم؟

مطابق قانون بودجه ۹۷تهران، سومین ردیف از پروژه‌های شهرداری تهران در اتوبوسرانی پایتخت «توسعه، نوسازی و بهسازی ناوگان اتوبوس برقی» است که برنامه آن مطابق برنامه دوم شهرداری تهران از سال ۹۳تا ۹۷باید اجرایی شود. طبق این برنامه هر سال ۵میلیارد تومان بودجه برای توسعه اتوبوس‌های برقی درنظر گرفته شد. از آنجا که امسال، باید آخرین بخش از این طرح اجرایی شود، تبعا باید ۲۰میلیارد تومان در این طرح هزینه شود. اما این ۲۰میلیارد تومان کجا هزینه شده و چرا باید اتوبوس‌هایی که ۱۸سال است فرسوده شده‌اند، در تهران به کارگرفته شوند؟ قیمت یک اتوبوس ولوو ۷۹۰۰ الکتریکی که در ادامه گزارش آن خواهید دانست در شرایط فعلی و با ارز مبادله‌ای، ۲.۴میلیارد تومان است که می‌شد ۹دستگاه از آن برای تهران خرید و وارد کرد اما هزینه آن کجا رفته است؟ آیا نمی‌شد بودجه‌ای را که برای بازسازی اتوبوس‌های ربع قرن پیش هزینه شده برای اتوبوس‌های تمام الکتریکی در نظر گرفت؟

اعتماد

مدیرعامل سایپا در مورد نوسازی ناوگان فرسوده تجاری:

۸ هزار خودروی سنگین جدید برای حمل و نقل

مدیرعامل سایپا در مورد نوسازی ناوگان فرسوده تجاری گفت: با اقدامات انجام شده پیش‌بینی می‌شود به زودی ۸ هزار دستگاه خودروی سنگین وارد ناوگان حمل و نقل شود. محسن قاسم جهرودی در حاشیه مراسم افتتاح هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت در جمع خبرنگاران گفت: من هنوز در سمت خود در سایپا عهده‌دار وظایفم هستم و مسائلی که در مورد رفتن من از سایپا مطرح می‌شود شایعه است.

وی در مورد نوسازی ناوگان فرسوده تجاری سنگین، گفت: دولت به جد روی این موضوع حساس است و در جلسات مختلف کار عملیاتی شده و با استراتژی و خط مشی، نوسازی ناوگان فرسوده تجاری به جدیت در حال تعقیب است و امیدوارم تا اخر این ماه ۸ هزار خودرو را ثبت کنیم./

برچسب‌ها:

نظر شما