شناسهٔ خبر: 59973 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رییس کمیته حمل و نقل ستاد لرستان تاکید کرد:

تسهیل و ایمنی سفر زائران اربعین حسینی

جلسه جلسه کمیته حمل و نقل ستاد اربعین حسینی استان لرستان با دستور کار هماهنگی و برنامه‌ریزی اعزام حداکثری و خدمات‌رسانی به زائران تشکیل جلسه داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان لرستان ،عباس شرفی رییس کمیته حمل و نقل ستاد اربعین حسینی لرستان در این جلسه، با تاکید بر تسهیل سفر و ایمن‌سازی مسیرهای تردد زائران در استان اظهار کرد: وظیفه کمیته حمل‌ونقل، ایمن‌سازی و به‌روزرسانی محورهای پرتردد از مرز استان اصفهان؛ الیگودرز، خرم آباد، پلدختر و کوهدشت به استان ایلام است که علاوه بر مصوبات جلسه و مشخص شدن وظایف سایر دستگاه‌ها، متوقف کردن کارگاه‌های جاده‌ای از موارد مهم است.

وی گفت: پیشنهاد می‌شود تیمی متشکل از راه و شهرسازی، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، پلیس راه و هلال احمر برای بازدید از محورها، بررسی و اصلاح نواقص و مکان‌یابی استقرار اکیپ‌های کنترل و نظارت به تفکیک ادارات و به منظور هم‌پوشانی خدمات تشکیل شود و در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام نماید.

رییس کمیته حمل و نقل ستاد اربعین حسینی لرستان با بیان اینکه شانه‌سازی ۱۵کیلومتر از مسیر خرم‌آباد-پلدختر از معمولان تا ویسیان باید هرچه سریعتر انجام شود، تصریح کرد: راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان از تمام ظرفیت نیرو و ماشین‌‌آلات خود برای تحقق اهداف کمیته حمل و نقل استفاده می کند انتظار می‌رود پلیس راه و هلال احمر نیز حضور فعال داشته باشند تا زائران با کمترین حادثه و اطمینان خاطر به مقصد برسند.

شرفی اظهار کرد: در حوزه وظایف راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از ۵۰۰کیلومتر مسیر تردد زائران اربعین بیش از ۱۵۰ کیلومتر خط کشی شده و مابقی مسیر نیز درصورت مساعدت هوا تا هفته آینده انجام خواهد شد. علاوه بر این، عملیات شانه‌سازی راه در طول ۲۵۰ کیلومتر، پاکسازی ۱۵۰دهانه آبرو و تعمیرات ۴ کیلومتر گاردریل نیز به اتمام رسیده است.

وی از فعال بودن ۹۰درصد روشنایی جاده‌ای استان خبر داد و گفت: روشنایی دو نقطه باقی‌مانده نیز در حال پیگیری است همچنین تابلوهای اطلاعاتی، مسیرنما و هشداری برای راهنمایی زائران طراحی و آماده نصب هستند. هشت راهدارخانه استان برای پذیرایی و اسکان موقت زائران تجهیز و آماده شده است، و گشت‌های راهداری امسال قویتر از گذشته عمل خواهند کرد دو اکیپ سیار نیز در مسیر تردد زائران به‌خصوص در مسیر بازگشت مستقر خواهند بود.

رییس کمیته حمل و نقل ستاد اربعین حسینی لرستان گفت: همه ظرفیت‌های حمل و نقل لرستان در مرز مهران موجود است ضمن هماهنگی مستمر با اعضای کمیته، برنامه‌ریزی لازم با همکاری تشکل‌های صنفی و شرکت‌های حمل و نقل برای بسیج ناوگان استان صورت گرفته و جلسه توجیهی با حضور نمایندگان این شرکت‌ها برگزار شده است.

شرفی اعمال منع تردد خودروهای ترانزیت، تجهیز کامل ناوگان اتوبوسرانی استان به سامانه سپهتن برای رصد لحظه‌ای رانندگان، تدوین و طراحی کشیک‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در مرز مهران، تجهیز مرکز مدیریت راههای استان به انواع وسایل ارتباطی آنلاین برای اطلاع رسانی مسیرها و مسافت ها، انتقادات، پیشنهادات و ... را از امکانات و تدابیر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان برای تسهیل در سفر زائران اربعین حسینی برشمرد.

علی‌اصغر صفری‌راد عضو کمیته ارزیابی ستاد اربعین حسینی استان و نماینده استاندار در مرز مهران نیز گفت: لرستان در بین استان‌های معین استان ایلام در چند سال گذشته به عنوان استان برتر انتخاب شده است. امسال نیز ساماندهی زائران در قالب کاروان‌ها، ارائه پیشنهادات کمیته به دبیرخانه، هم افزایی و همگرایی کمیته های مختلف برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر طرح اربعین حسینی ضروری است.

خسروی مدیرکل حج و زیارت لرستان هم گفت: سیستم اربعین باشیوه اجرایی موجود قریب به چهار سال است ایجاد و به اندازه کافی برکمیت آن افزوده شده، اینک بایدبه دنیال کیفیت‌افزایی باشیم.ساماندهی زائران ارتقا یافته است که ازجمله آن می‌توان به هماهنگی راهداری وحمل ونقل جاده‌ای بادفاتر حج و زیارت برای اعزام،اعزام اتوبوس برای جابجایی تعدادی از زائران در خاک عراق باتوجه به کاهش ارزش ریال اشاره کرد.

وی گفت: باتوجه به اینکه زائران ۱۴ استان برای رفتن به مرزهای شلمچه وچزابه در محورهای لرستان ترددو زائران کشورهای آذربایجان،ترکیه، افغانستان وپاکستان نیز از استان عبور می‌کنند از این روضرورت دارد ضمن امدادرسانی وراهنمایی این افراد توسط اکیپ‌ها؛ تابلوهای اطلاعاتی، مسیرنما و هشداری به زبان ترکی و اردو در محورهای مورد نظر نصب شود.

مرتضی چغلوند رییس پلیس راه استان هم گفت: سال گذشته وضعیت خط کشی استان عالی بود انتظار می‌رود که مسیر اصلی استان منتهی به ایلام از پل سفید تا کوهدشت و آزادراه خط کشی، ایمن سازی و تابلوها و بنرهایی با محتوای فرهنگ ایمنی و هشدارهای ترافیکی نصب گردد. با توجه به اینکه گشت‌های راهداری در نوروز بسیار دقیق عمل کردند و تعدادشان بیشتر از گشت‌های پلیس بود که امیدواریم در ایام طرح اربعین نیز پلیس را یاری کنند.

به‌روزرسانی علائم و تابلوهای هشداری، اطلاعاتی و راهنمای مسیر، گشت‌های نامحسوس پلیس راه، افزایش حضور پلیس در محورها، ارائه گزارش اعضای کمیته به دبیرخانه، توقف عملیات راهسازی و تعطیلی کارگاه‌های جاده‌ای، پیگیری اختصاص وقت رادیو اربعین برای رییس پلیس راه و راهداری برای گزارش مستقیم به مردم، استقرار گشت‌های کنترل نظارتی و امدادخودرو در محورها، ایمن سازی و شانه سازی محور ویسیان-معمولان، تامین سوخت مورد نیاز، پیش بینی و اطلاع رسانی به موقع هواشناسی درخصوص بارش‌ها، استقرار و خدمات رسانی دستگاه‌های امدادی در محورها و مرز مهران، تهیه پوستر و اطلاع رسانی وسیع آدرس ۲۸ مرکز درمانی جمهوری اسلامی در عراق، راهنمایی و درصورت نیاز، کمک به زائران سایر استانها و خارج از کشور و در نظر گرفتن اتوبوس رزرو برای مواقع ضروری از مصوبات این جلسه بود.

در این جلسه که در سالن جلسات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان برگزار شد، معاونان راهداری و حمل و نقل؛ مدیر روابط عمومی و کارشناسان این اداره کل هم حضور داشتند.

نظر شما