شناسهٔ خبر: 60049 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حوزه مسکن در استان‌ها:

مقاوم‌سازی ۴۸ درصد واحدهای مسکونی روستایی قزوین/ تصویب نهایی تدقیق نقشه حریم‌های گسل شهر کرج

مسکن روستایی اعلام خبر مقاوم‌سازی ۴۸ درصد واحدهای مسکونی روستایی قزوین، گزارش تصویب نهایی تدقیق نقشه حریم‌های گسل شهر کرج، جزئیات ۱۶ پروژه بازآفرینی در شهر مشهد و برگزاری شانزدهمین جلسه ستاد باز آفرینی شهری از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در استان‌ها به شمار می‌روند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهم‌ترین اخبار استان‌ها در حوزه مسکن و شهرسازی طی یک هفته گذشته به شرح زیر اعلام شده است:

گلستان

محمود تیموری سرپرست معاونت املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان در گفتگو با پایگاه خبری این اداره کل اظهار داشت : زمین‌های تصرف شده در شهرهای مختلف استان از جمله گنبد ، بندر گز،گمیشان و کردکوی بودند که توسط برخی افراد متخلف و سودجو تصرف شده بود و از طریق عوامل یگان حفاظت از اراضی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان رفع تصرف شد.

وی افزود: در همین راستا حدود ۱۸۵۰۰مترمربع نیز از زمین‌های دولتی كه اشخاص مختلف در شهرستان‌ها اقدام به تهیه سند و بهره‌برداری نموده بودند از طریق مراجع قانونی و اجرای حكم قطعی خلع ید و از متخلفین مطالبه اجرت المثل و در نهایت انتقال سند به نفع دولت شده است.

تهران

محمدنادر محمدزاده مدیرکل راه و شهرسازی استان که در پنل برنامه ۳ساعته"قزوین در مسیر بازآفرینی" که به همت شرکت ملی بازآفرینی شهری ایران برگزار شد گفت: اینکه گفته می‌شود با وجود طرح‌های مطالعاتی و اجرایی متعدد، شهر قزوین به عنوان اولین پایتخت صفویه قبل از اصفهان و مهم‌ترین استان تاریخی در مجاورت پایتخت، هنوز سردرگم است باید جامعه تحقیقاتی ما بررسی کند که چرا با وجود اینکه قزوین چندین طرح مطالعاتی دارد و به لحاظ تاریخی دومین شهر ایران با مطالعات طرح جامع مصوب است، هنوز در مسیر بازآفرینی است و این مفهوم محقق نشده است.

زنجان

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان دربازدید از دفاترنمایندگی شهرستان‌های ابهر،خرمدره و خدابنده گفت: خرید زمین مناسب جهت احداث دفترنمایندگی ابهر ازبرنامه و اولویت‌هایی است که هیات مدیره دوره هفتم با جدیت آن را پیگیری می‌کند.

حسن مجتبی زاده با اعلام اینکه دفاتر نمایندگی شهرستانهای خرمدره وخدابنده درحال احداث هستند ،افزود: احداث دفاتر نمایندگی شهرستانهای خرمدره و خدابنده در مراحل انجام است و با رایزنی‌های بعمل آمده با شهرداری وهمچنین اداره کل راه وشهرسازی درحال بازدید از زمین های پیشنهادی در شهرستان ابهر هستیم تا ساختمانی در خورمهندسین این شهرستان احداث کنیم.

خراسان رضوی

 محمد جواد اسلامی، معاون بازآفرینی شهری استان خراسان رضوی با اشاره به افتتاح ۱۶ پروژه بازآفرینی شهری در سکونتگاه های غیررسمی شهر مقدس مشهد با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار خراسان رضوی و مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی اظهار کرد: عملیات اجرایی این پروژه ها از ابتدای سال ۹۶ آغاز شد و در هفته گذشته با پیشرفت فیزیکی صددرصدی به بهره برداری رسید.

خراسان شمالی

زین العابدین ابراهیمی گفت:این جلسه با حضور مدیرکل راه و شهرسازی استان ،نماینده مردم شهرستان فاروج در مجلس شورای اسلامی ،سرپرست فرمانداری فاروج ،شورای اسلامی شهر و شهرداری فاروج در محل شهرداری فاروج برگزار شد.

وی به مسائل اشاره شده در این جلسه اشاره کرد و افزود:چهار مطلب در این جلسه مطرح شد که شامل موارد مربوط به بحث واگذاری زمین ،بازنگری طرح جامع شهر فاروج،بحث قیر برای شهرداری و بحث بازآفرینی پایدار شهری و بافت فرسوده فاروج بود.

البرز

دكتر عربشاهي رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان البرز در ابتدای این جلسه با خير مقدم به شرکت‌کنندگان بويژه رئيس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي و هيئت همراه، موارد و رئوس مطالب جلسه شوراي فني استان را تشریح کرد.

دكتر بيت‌اللهي رئيس بخش زلزله‌شناسي مهندسی و خطرپذيري مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در ادامه، با ارائه فني در خصوص روند نهايي شدن تدقيق نقشه حريم گسل‌هاي شهر كرج به عنوان يكي از فعاليت‌هاي مهم و موثر يك سال گذشته حوزه پژوهشي ساختمان و ابنيه فني و بويژه بخش زلزله‌شناسي مهندسی و خطرپذيري مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي پرداخت.

ایلام

مدیركل راه وشهرسازی استان در این خصوص گفت: مدیریت املاك و حقوقی و یگان حفاظت از اراضی اداره كل راه و شهرسازی استان ایلام در شش ماه اول سال جاری ضمن جلوگیری از تصرف اراضی ملی توسط افراد سودجو با هماهنگی مراجع قضایی ۳۵۱۶۸مترمربع به ارزش۱۱۵۰۶۰۰۰۰۰۰۰ریال از این اراضی را از تصرف اشخاص سودجو خارج كردند.

كاظمی خاطر نشان كرد در این مدت همچنین با حكم قطعی جداگانه مراجع قضایی ۳مورد تصرف غیر قانونی اراضی ملی به میزان ۳۶۷ متر مربع به ارزش ۱۳۴۱۰۰۰۰۰۰ ریال رفع تصرف شده است.

قزوین

محمد همتیان درجلسه شورای مسکن استان که در استانداری برگزار شد گفت: سهمیه طرح مقاوم سازی واحدهای روستایی استان در سال جاری پنج هزار واحد است که تاکنون هزار و ۲۰۰پرونده به بانک معرفی شده و تاکنون ۲۰۷ واحد تسهیلات دریافت کرده اند.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین با بیان اینکه قزوین از ستادهای معین بازسازی در استان کرمانشاه است، افزود: تاکنون پیشرفت‌های خوبی در این زمینه حاصل شده و سه هزار و ۲۷۵ واحد در مرحله فونداسیون قرار دارد و هزار و ۸۰۰ واحد از آنها به زودی به بهره‌برداری می رسد.

کرمان جنوبی

محمد منزلی معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان گفت: طرح‌های توسعه شهری از جمله شالوده و بنیاد برنامه ریزی شهرها هستندکه در حوزه این معاونت تهیه و پس از تصویب در کارگروهها،کمیسیونهای مربوطه و شورایعالی شهرسازی و معماری ایران به مراجع ذیربط ابلاغ می‌شود.  

وی در ادامه درباره اهم عملکرد ۶ماهه اول سال ۹۷این مدیریت بیان داشت:تصویب طرحهای جامع- تفصیلی شهرهای درب بهشت- دوساری و جبالبارز در شورایعالی شهرسازی و معماری ایران انجام شده، که طرح جامع – تفصیلی درب بهشت در تاریخ ۹۷/۰۳/۲۹ جهت اجرا به شهرداری ابلاغ و دو شهر باقیمانده نیزدر نیمه دوم سال جاری ابلاغ خواهند شد.

اردبیل 

شانزدهمین جلسه ستاد باز آفرینی شهری در محل استانداری تشکیل شد در ابتدای جلسه مدیرکل دفتر فنی استانداری به اهمیت پروژه های باز آفرینی شهری پرداخته و نسبت به آن تاکید کردند.

حیدری مدیرکل راه وشهرسازی استان نیز از تمامی دستگاه‌های اجرائی استان خواستار عملیاتی نمودن پروژه‌های بازآفرینی در قالب طرح‌های عمرانی، اجتماعی و فرهنگی شدند.

در ادامه،جلسه با طرح موضوعات مختلف و اتخاذ تصمیمات ذیل به اتمام رسید.

اصفهان

حجت اله غلامی مدیركل راه وشهرسازی استان در ابتدای سخن خود با ارائه گزارشی از تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی طی سالهای قبل و بعد از انقلاب و با اشاره به مشكلات و مسائل پیش رو در روند تهیه طرح ها از سال ۱۳۴۷ تاكنون گفت: بیش از ۶ دهه است كه طرح‌های توسعه شهری برای كلان شهر اصفهان به منظور هدایت و كنترل رشد موزون و هماهنگ تهیه می شود كه متاسفانه علیرغم گذر زمان منجر به نتیجه نشده و این طرح‌ها با صرف هزینه و زمان زیادی تهیه شده و هرچند تاثیرات مثبتی در منطقه بندی، رعایت ضوایط ساختمانی و احداث شبكه‌های دسترسی و گسترش و توسعه كالبد شهرها داشته اما موفق نبوده و نتوانسته با شناخت واقعی و همه جانبه به مسائل استراتژیك شهر بپردازد و به اهداف توسعه پایدار شهری دست پیدا كند ./

نظر شما