شناسهٔ خبر: 60145 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عشایری اعلام کرد:

بازآفرینی شهری یک پروژه اجتماعی با پیوست کالبدی است/ دخالت دولت در تهیه برنامه بازآفرینی محلات نوعی خیانت است/ آغاز عملیات اجرایی بازآفرینی در ۴۸۶ محله از آبان‌ماه

هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر وظایف ۱۹ دستگاه دولتی و شهرداری‌ها به تفکیک شهر در اجرای برنامه بازآفرینی مشخص شده است گفت: این برنامه با محوریت محله و مشارکت مردمی برای نخستین‌بار در کشور تهیه و تدوین شده است که در صورت اجرا تا عمق محلات نفوذ پیدا کرده و نگاهی از پایین به بالا دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری در تشریح جزئیات برنامه بازآفرینی شهری بیان کرد: پس از صدور فرمان اجرایی این برنامه از سوی رئیس‌جمهوری در بهمن‌ماه سال ۹۶ قرار شد تا با اعتبار سالانه ۲۵ هزار میلیارد تومان (۱۰ هزار میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی، ۸ هزار میلیارد تومان از سوی دولت و ۷ هزار میلیارد تومان از سوی شهرداری) طرح بازآفرینی شهری در سطح کشور عملیاتی شود.

عشایری با اشاره به تدوین آئین‌نامه اجراییی برنامه بازآفرینی شهری در ۱۰ خردادماه سال جاری و ابلاغ آن به تمامی دستگاه‌های ذیربط بیان کرد: در این راستا برای شتاب‌دهی به طرح مذکور، اراضی دولتی را برای اجرای این برنامه اختصاص داده و نهادهای جدید تسهیل‌گر و توسعه‌گر را وارد برنامه اجرایی کردیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این نکته که در ابتدای مراحل اجرایی طرح، کسری بودجه ۴ هزار میلیارد تومانی را برای اعتبارات دولتی پیش‌بینی کردیم گفت: با توجه به مطالعات انجام شده نزدیک به ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای تأمین خدمات زیربنایی و ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای تأمین تسهیلات احتیاج بود که خوشبختانه با توافقات انجام شده این رقم در محل بودجه پیشنهادی دولت در سال ۹۷ دیده شده و تأمین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تأکید براینکه پروژه بازآفرینی در اصل یک پروژه اجتماعی بوده و پیوست کالبدی دارد گفت: در حقیقت این طرح چندین‌ماه است که اغاز شده و برخی از پروژه‌های آن مانند ۱۶ پروژه بازآفرینی شهری مشهد در هفته گذشته مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

عشایری در ادامه سخنان خود با اشاره به تفاهم نامه امضا شده بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه بودجه با هدف تأمین منابع مالی برنامه بازآفرینی شهری بیان کرد: با امضای این تفاهم‌نامه کسری بودجه دولت در تأمین منابع مالی برنامه بازآفرینی رفع می‌شود که قرار است مبلغ مذکور در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نسبت برنامه‌های اعلام شده به حساب وزارت راه و شهرسازی واریز شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه با توجه به شرایط موجود مقدمات اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار برای ۴۸۶ محله فراهم شده و می‌توانیم اقدامات اجرایی جدید را از آبان‌ماه آغاز کنیم گفت: طبق اهداف درنظر گرفته شده برای برنامه بازآفرینی شهری مردم باید در ابتدا نیاز و احتیاجات اولیه محله خود را اعلام کنند چراکه تا کنون دولت برای محلات و مردم تعیین‌تکلیف می‌کرد که با توجه به وضعیت امروز این بافت‌ها باید بگوییم اقدامی اشتباه بوده است.

وی با تأکید براینکه دخالت دولت در بافت فرسوده و محلات هدف خیانت به آن محله محسوب می‌شود گفت: دولت باید در اجرای این برنامه نقش حمایتی داشته و نهادهای تسهیل‌گر با حضور در میان مردم و اطلاع از نیازهای آن‌ها برنامه بازآفرینی محله را تهیه و به ستاد بازآفرینی شهر مذکور تحویل دهند، در این راستا ستاد بازآفرینی برنامه را مطالعه و وظایف تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط در اجرای پروژه‌های اولویت‌دار را مشخص و طرح را به آن‌ها واگذار می کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر وظایف ۱۹ دستگاه دولتی و شهرداری‌ها به تفکیک شهر در اجرای برنامه بازآفرینی مشخص شده است گفت: این برنامه با محوریت محله و مشارکت مردمی برای نخستین‌بار در کشور تهیه و تدوین شده است که در صورت اجرا تا عمق محلات نفوذ پیدا کرده و نگاهی از پایین به بالا دارد.

عشایری در ارائه تفاوت‌های برنامه بازآفرینی با اقدامات سنوات گذشته در حوزه بافت‌های فرسوده بیان کرد: ۳ برنامه اصلی طی ۳۰ سال گذشته در حوزه بافت‌های فرسوده در کشور اجرا شده است که احیا، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده، ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی و مسکن مهر از جمله آن‌ها به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: این برنامه‌ها با تمام عیب‌ها و امتیازاتش اجرا و نتایج آن بر همه آشکار شد، ما امروز طبق تجربیات به دست آمده از این طرح‌ها و همچنین سایر کشورهای جهان دریافتیم که مشارکت ‌محوری و محله محوری باید در برنامه‌های این حوزه دیده شده و نهادی تحت عنوان نهاد تسهیل‌گر در نقش حلقه واسط بین مردم، دولت، شهرداری وبخش خصوصی  عمل کند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید براینکه قطعا با اجرای این طرح، مشکلات مسکن مهر در حوزه‌های زیربنایی و روبنایی تکرار نخواهد شد گفت: هدف برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار تخریب و بازسازی مجدد محلات نیست. برفرض محال اگر چنین کاری مدنظر باشد به هیچ وجه امکان پذیر نیست و تجربیات گذشته نیز غیرممکن بودن این کار را نشان داده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این مطلب که ساکنان محلات مورد هدف بازآفرینی شهری می‌توانند از طریق آورده زمین در برنامه بازآفرینی مشارکت کرده و نیاز به آورده دیگری ندارند گفت: اخذ پروانه شهرداری در اجرای عملیات نوسازی در شهر تهران رایگان و در دیگر استان‌ها با تخفیف همراه خواهد بود.

به گفته  عشایری سازندگان و مالکان نیز می‌توانند به ازای هر واحد در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد کلانشهرها تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی و در دیگر شهرها تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی با سود ۹ درصد و بدون نیاز به سپرده گذاری دریافت کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهر ی ایران همچنین ضمن اشاره به این نکته که برای جابجایی موقت ساکنان بافت‌های ناکارآمد و فرسوده به منظور بازآفرینی، تسهیلاتی با سود تک نرخی به مردم اعطا خواهد شد گفت: پروژه‌های برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار در محلات طی بازه زمانی ۱۰ تا ۱۲ ساله به پایان خواهد رسید و این زمان مورد نیاز است تا هر محله به میانگین شهر برسد./

نظر شما