شناسهٔ خبر: 6017 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

اسلامی بیدگلی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛

کاهش سود بانکی سبب ورود سرمایه به بازار مسکن می‌شود/ معامله مسکن نباید سرمایه‌گذاری اصلی کشور باشد

سعید اسلامی بیدگلی یک کارشناس اقتصادی با بیان این‌که خرید و فروش مسکن نباید به عنوان سرمایه‌گذاری اصلی در کشور محسوب شود گفت: اگر توافق هسته‌ای به طور کامل به دست آید سبب رشد و بهبود بازار مسکن می‌شود.

سعید اسلامی بیدگلی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره تاثیر تغییر سود بانکی بر وضعیت بازار مسکن در کشور و تصمیم‌ شورای پول و اعتبار برای کاهش سود بانکی توضیح داد: تاثیری که سود بانکی می‌تواند بر مسکن داشته باشد بستگی زیادی به میزان کاهش سود فعلی دارد.

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که دولت یازدهم موفق شد میزان تورم را کاهش دهد افزود: اقتصاددانان سال‌ها درباره تاثیر سود بانکی و تورم بر یکدیگر صحبت کرده‌اند. با این‌ وجود علیرغم کاهش تورم در کشور، سود بانکی کاهش نیافت و بانک‌ها نیز به دلیل مشکلاتی که در پرداخت سود سپرده‌های پیشین با آن مواجه خواهند شد به سراغ کاهش سود سپرده‌ها متناسب با تورم نرفتند. وقتی صحبت از کاهش تورم می‌شود جامعه این انتظار را دارد که اگر دولت ادعا می‌کند تورم را کاهش داده، متناسب با آن سود بانکی نیز در یک فرایند زمانی مشخص کم شود.

اسلامی بیدگلی ادامه داد: این‌که مسکن تا چه حد در ایران به عنوان یک فعالیت سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود موضوعی است که باید در تحلیل‌ها آن را مورد توجه قرار داد. در واقع اقتصادی را می‌توان سالم دانست که خرید و فروش مسکن در آن به عنوان سرمایه‌گذاری اصلی محسوب نشود البته اوراق مسکن و اوراق رهنی را می‌توان جایگزینی برای سرمایه‌گذاری دانست اما در کشور ما شرایطی به وجود آمده که سفته‌بازی در این بازار در مقابل بازار سرمایه وارد شده است.

این تحلیل‌گر رسمی بین‌المللی سرمایه‌گذاری، چشم‌انداز رشد مسکن در ایران را نیز بسیار با اهمیت دانست و افزود: اغلب اقتصاددانان معتقدند امسال مسکن رشدی فراتر از تورم خواهد داشت. به عقیده من اگر سود بانکی در حد یک یا دو درصد کم شود نمی‌تواند تاثیر عمیقی بر بازار مسکن که دارای پیچیدگی‌های زیادی است داشته باشد اما اگر مقدار آن زیاد باشد خروجی پول بانک‌ها ممکن است به بازار ارز، سکه یا مسکن وارد شود.

وی افزود: از سوی دیگر با خطر بزرگ آسیب رسیدن به شبکه بانکی کشور نیز مواجهیم. همچنین در شبکه بانکی قوانین مصوبی داریم که اجرا نمی‌شوند. نظارت‌ها بر قوانین موجود باید بیشتر شوند زیرا در تحلیل بازار مسکن میزان اجرای صحیح این قوانین بسیار حائز اهمیت‌اند.

توافق هسته‌ای لوزان موضوع دیگری بود که اسلامی بیدگلی آن را در بازار مسکن موثر دانست و اظهار کرد: اگر توافق هسته‌ای به طور کامل به دست آید قطعا تاثیری جدی بر بازار مسکن خواهد گذاشت. امیدواریم این بازار به رشد برسد و مانند بسیاری از کشورهای دنیا که اقتصاد سالمی بر آن‌ها حاکم است فراتر از رشد تورم نرود.

اسلامی افزود: نباید فراموش کنیم که مسکن نقش مهمی در بازار سرمایه‌گذاری کشور دارد و اگر شاهد رشد مناسبی هم در بخش مسکن نباشیم با رکود صنعت ساختمان مواجه خواهیم شد.سازندگان مسکن در کشور انتظار دارند حداقل ارزش پولی که در بازار مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند حفظ شود و یک سرمایه‌گذاری سالم داشته باشند. /

برچسب‌ها:

نظر شما