شناسهٔ خبر: 60171 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

تا پایان سال جاری:

هشت فرودگاه ديگر به سامانه ATIS مجهز می‌شود

نهمین رادار هواشناسی رييس اداره رادار و اتوماسيون اداره کل کنترل ترافيک هوايي با اشاره به اينکه سال گذشته ۱۲ فرودگاه کشور به سامانه دريافت و پخش خودکار اطلاعات فرودگاهی و هواشناسی (ATIS) مجهز شدند، از راه اندازی اين سامانه در هشت فرودگاه ديگر تا پايان امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، اصغر تبرائی با اعلام این خبر عنوان كرد: اداره رادار و اتوماسیون اخیرا با هدف برقراری ارتباط میان اداره كل كنترل ترافیك هوایی با اداره های كل ارتباطات و ناوبری هوایی و مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی راه اندازی شده و پیگیر مشكلات احتمالی سامانه آریا در فرودگاه ها و بررسی مشكلات و نواقص احتمالی رادار سینای مركز كنترل فضای كشور و نیز بررسی مشكلات احتمالی خطوط مایكروویو داخلی و بین المللی  FTN فرودگاه های كشور، به روز رسانی نقشه های هوانوردی AMD، تهیه و تدوین نرم افزارهای اتوماسیون  نیازمندی های سامانه سوئیچیینگ مركز كنترل و فرودگاه ها و همچنین تهیه و تدوین نیازمندی های شبییه سازهای برج، تقرب و مراقبت پرواز است.

رییس اداره رادار و اتوماسیون اداره كل كنترل ترافیك هوایی با بیان اینكه راه اندازی طرح پرواز الكترونیكی فرودگاه های كشور و نیز تشكیل بریفینگ مركزی در اداره كل کنترل ترافیك هوایی توفیق های مهم این اداره بوده است، گفت: برای یکسان سازی قوانین و مقررات خدمات طرح پرواز و با هدف استفاده بهینه و چابک سازی نیروی انسانی شاغل در فرودگاه ها و متمرکز سازی این خدمات در کشور، پیشنهاد ایجاد بریفینگ مرکزی (IFPS) توسط اداره کل مراقبت پرواز مطرح و با همکاری اداره کل مخابرات و فن­آوری اطلاعات هوانوردی، نرم افزار لازم تهیه و به مرحله بهره برداری رسید.

وی افزود: این پروژه از مهر ماه سال ۱۳۹۵ به صورت پایلوت در فرودگاه شیراز راه اندازی و مهر امسال به صورت رسمی به بهره برداری رسید. مرحله نخست شامل تبدیل فرم های FPL و پیام های مربوط از شکل کاغذی به فرمت الکترونیکی بر روی سرور شرکت فرودگاه­ها و ناوبری هوایی ایران است كه در این مرحله، تبادل اطلاعات بین شرکت ­های هواپیمایی و واحدهای مراقبت پرواز در بستر اینترنت انجام می شود و حضور فیزیکی دیسپچرها در واحدهای بریفینگ به تدریج حذف و FPL acceptance توسط مراقبت پرواز فرودگاه­ ها به صورت اینترنتی است. در این مرحله، هوشمندسازی فرم FPL به منظور جلوگیری از ورود اطلاعات مخدوش یا اشتباه صرف نظر از بررسی خودکار مسیر پرواز، تقریبا به صورت کامل انجام می شود.

تبرائی همچنین گفت: در مرحله دوم نیز FPL acceptance/rejection به صورت متمرکز  و در مرکز IFPS کشور واقع در مرکز کنترل فضای کشور انجام می شود و با تخصیص نشانی OIIXIFPSبه سامانه، تمام FPL ها از مبداهای داخلی و خارجی از دو بستر اینترنت یا AFTN به سامانه ارسال می شوند و امور بررسی و تایید/رد FPL ها در مرکز کنترل توسط كاركنان شیفت IFPS  انجام و سپس توسط AFTN به مقاصد مورد نیاز ارسال می شود.

 

نظر شما