شناسهٔ خبر: 60212 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ایلام:

ایجاد توقفگاه برای ۳هزار اتوبوس و بیش از ۱۰۰ هزار خودرو سواری / معطلی ۴ ثانیه‌ای زائران در مرز مهران با تدارک ۹۶ گیت خروجی و ورودی / آمادگی کامل برای اسکان زائران در شرایط بد جوی در مرز مهران

اربعین مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام گفت: بیش از یک میلیون و ۴۵۰ هزار تردد جاده‌ای در مسیر زائران اربعین به مرز مهران صورت گرفته که در این مسیر ۴۰ اکیپ راهداری با کلیه تجهیزات آماده خدمت‌رسانی هستند.

نورالله دلخواه، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص میزان تردد مسافران عتبات عالیات از ابتدای سفرها به کربلا اظهار داشت: از ابتدای سفرها تا روز ۲۸ مهرماه آمار اعلام شده بیش از ۳۱۳ هزار نفر زائر بود که تا ساعت ۸ شب گذشته این آمار با اضافه ۶۵ هزار نفر دیگر به بیش از ۳۷۸ هزار نفر رسید.

وی افزود: با توجه به توفانی که شب گذشته در استان ایلام و مرز مهران به وجود آمد با وقفه‌ای در ترددها مواجه بودیم که با مناسب شدن وضعیت جوی دوباره سفرها آغاز شده و قطعا شاهد آماری به مراتب بالاتر خواهیم بود. برای سرویس‌دهی مناسب به عزیزان زائر ۴۰ اکیپ راهداری با کلیه تجهیزات درکل مسیرهای مواصلاتی استان به مرز مهران آماده ارائه سرویس بوده اند و تا ۲۸ مهرماه به یک میلیون و ۴۵۰ هزار تردد جاده‌ای در استان خدمات ارائه شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام در ادامه با اشاره به شرایط ایجاد شده برای توقف خودروها در مرز مهران گفت: برای تردد زائران پیش‌بینی سه هزار دستگاه اتوبوس را داشته ایم که در حال حاضر بالغ بر ۵۰۰ دستگاه از این میزان در حال فعالیت در جاده های مواصلاتی استان هستند. به همین خاطر برای توقف تا ۳ هزار دستگاه اتوبوس پایان برکت آماده ارائه سرویس است.

وی افزود: در بحث توقف خودروهای شخصی هم پارکینگ اربعین از سوی شهرداری با گنجایش ۱۰۰ هزار خودرو آماده ارائه سرویس است و به جز این مورد نیروی انتظامی و دارندگان زمین شخصی در آن منطقه هم در این میان امکانات خودشان را در خدمت زائران کربلای معلی قرار داده اند.

دلخواه درخصوص امکانات پایانه مرزی مهران برای سرویس دهی زائران حسینی که از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ایلام در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: برای تسریع در روند کار زائران حسینی ۹۶ گیت ورود و خروج تدارک دیده شده است که نرم افزار آن از طریق اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در اختیار ناجا قرار گرفت. با این کار حداکثر زمانی که زائران برای چک کردن پاسپورت و ورود به کشور عراق دارند ۳ تا ۴ ثانیه بیشتر طول نخواهد کشید.

وی افزود: در طول مسیر ۱۲ مجتمع خدمات رفاهی در کل محورهای مواصلاتی استان با تمامی امکانات فعال هستند تا به بهترین شکل در خدمات زائران باشند و در این میان ۴۰۰ سرویس بهداشتی از پل زائر مهران تا خود پایانه مرزی که ۱۱ کیلومتر طول آن است آماده استفاده و بهره برداری است.

دلخواه ادامه داد: شب گذشته که توفان آمد تمام موکب‌ها که تعدادشان با توجه به شخصی بودن و همراهی سپاه، ارتش، هلال احمر و آستان قدس رضوی قابل شمارش نیست به بهترین شکل توانستند زائران را برای آسیب ندیدن استقرار دهند. به جز این موکب‌ها تمام حسینیه‌ها، مساجد، مدارس و حتی منازل شخصی در کنار ساختمان‌های راهداری آماده سرویس و خدمت هستند و هیچ مشکلی بابت اسکان وجود ندارد. در ضمن قابل ذکر است که در پایان مرزی مهران هم دو سالن با ظرفیت پذیرش هزار نفر وجود دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام بابت ترافیک مرز مهران و اینکه چه تدابیری اندیشیده شده است، گفت: ترافیک مرز مهران در حال حاضر به صورت روان و نیمه سنگین است. بخشی از ترافیک مربوط به تنگه ارغوان تا ایلام است که به خاطر نظارت ناجا بابت جلوگیری از ورود افراد بدون ویزا صورت گرفته است. ناجا در این مسیر با چک کردن گذرنامه‌ها مانع ورود افراد بدون ویزا می‌شود که این مساله باعث کندی حرکت شده است.

دلخواه در پایان با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته برای سفر امن زائران به کربلای معلی اظهار داشت: اصلاح ۲۶ نقطه حادثه‌خیز، نقص پل دوم بان رحمان که یک گره ترافیکی بود، خط کشی ۱۱۰ کیلومتر از مسیر، نصب ۴۵۰۰ تابلو هشدار، اخباری و اطلاعاتی، نصب ۲۵۰۰ متر بنراطلاعاتی، ایمنی، ترافیکی و اخباری و اطلاع‌رسانی به زائران با همکاری پلیس راه، استقرار پرسنل راه و شهرسازی بابت همکاری با زائران و ایجاد ۵ جایگاه ثابت سیار و موقت سوخت از جمله اقداماتی بوده که برای این ایام صورت گرفت.

نظر شما