شناسهٔ خبر: 60225 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

نگاهی به روزنامه‌های ۳۰ مهر

روزنامه در گزارش زیر نگاهی اجمالی کرده‌ایم به اخبار حوزه حمل‌ونقل و مسکن شهرسازی در روزنامه‌‌های امروز (دوشنبه ۳۰ مهر۱۳۹۷).

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

کار و کارگر

معاون وزیر راه:

واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی خریدار پیدا کرد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در پی افزایش قیمت ملک، استقبال از واحدهای بدون متقاضی مسکن مهر افزایش یافته است.حبیب الله طاهرخانی، درباره وضعیت نامعلوم متقاضیان مسکن مهر پردیس اظهار داشت: در حال حاضر مسکن مهر پردیس دچار وضعیت پیچیده ای شده است؛ از یک سو افزایش قیمت ها را داریم و از سوی دیگر تعهدهایی به مردم داده شده است اما عموم ناراحتی متقاضیان مسکن مهر پردیس در خصوص اقلامی است که با کمبود مواجهیم مانند پکیج بوسترپمپ؛ اکثرا افرادی هستند که واحدهای آنها تکمیل شده و آماده تحویل است اما به گفته پیمانکاران، قیمت این اقلام بسیار بالا رفته و حتی در بازار پیدا نمی شود از آنجایی که تولیدکننده های این اقلام انحصاری هستند، یک مقدار کار را سخت کرده است.

وی افزود: اواخر هفته گذشته سرپرست شرکت عمران شهر جدید پردیس اعلام کرد با پیمانکار صحبت کرده است و قرار است پیمانکار نصب پکیج را به هر نحوی که شده آغاز کند به خصوص افرادی که واحد آنها تحویل شده، پکیچ های آنها نصب شود بنابراین اعتراضات مردم عمدتا از این صنف است.

عصر اقتصاد

عبور بیش از هزاران نفر و کامیون مواکب از مرز مهران

فرمانده انتظامی استان ایلام گفت: تا کنون بیش از ۲۶ هزار و ۵۰۰ نفر از زوار از پایانه مرزی مهران برای مراسم اربعین مشرف شده اند.سردار نورعلی یاری افزود: مجموعا شش هزار و ۷۰ دستگاه تریلی، کامیون . اتوبوس از خط تجاری پایانه مرزی مهران عبور کرده و وارد خاک عراق شده اند.

وی تصریح کرد: از این تعداد یکهزار و ۲۷۰ دستگاه مربوط به کامیون ها و تریلرهای مواکب و ۶۰ دستگاه آمبولانس جمعیت هلال احمر با تجهیزات کامل پزشکی است.فرمانده انتظامی استان ایلام با تاکید بر اینکه تامین امنیت از مهمترین مسائل مد نظر است گفت: نیروهای انتظامی ایلام با ایجاد ایستگاه هایی در مسیر ایلام تا مهران و آماده باش کامل تمامی نیروها در حال مراقبت از امنیت و انتظام بخشی هستند.

صمت

وزیر راه رخصت خواست؛ رئیس‌جمهوری فرصت داد

آخوندی نخواست یـا نشد؟

بعد از ۱۴۷۲ روز وزارت در دولت یازدهم و دوازدهم، عباس آخوندی دو روز پیش استعفا داد و حسن روحانی چند ساعت بعد با این استعفا موافقت کرد.آخوندی برای پایان دادن به همه حرف و حدیث‌ها درباره راست یا دروغ بودن خبر استعفایش، متن این استعفا را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد که در آن، اختلاف‌نظر او با رئیس‌جمهوری در شیوه بازآفرینی و رویکرد دولت در زمینه دخالت حداکثری در بازار، عامل اصلی این استعفا بیان شده بود. آخوندی در این نامه که ۱۰ شهریور خطاب به رئیس‌جمهوری نوشته شده بود، توضیح داد که تاکنون ۳ بار استعفا داده و امیدوار است این بار روحانی با این درخواست موافقت کند و به او «رخصت» دهد. این اتفاق همان روز افتاد و روحانی به آخوندی «فرصت» داد.

«۳ اصلِ پایبندی به قانون، احترام به حقوق مالکیت و اقتصاد بازار رقابتی را در هیچ شرایطی نباید زیرپا گذاشت. آنچه که در تدبیر شرایط سخت جدید ناشی از تحریم‌های امریکا شاهدیم، دقیقا نقض همین ۳ اصل است.» این جمله از متن نامه استعفای عباس آخوندی به‌خوبی گویای اختلاف نظر او با حسن روحانی در زمینه مسائل اقتصادی است.خداحافظی آخوندی با ساختمان دادمان بعد از اماواگرهای ماه‌های گذشته درباره استیضاح او، واکنش‌های گوناگونی در میان کارشناسان و فعالان حوزه راه و شهرسازی ایجاد کرده است. برخی به پیشواز این استعفا رفته و معتقدند باتوجه به شرایط فعلی جامعه، تغییر در وزارت راه و شهرسازی می‌تواند.خون تازه‌ای در رگ‌های طرح‌های عمرانی کشور جاری کند اما برخی معتقدند در شرایط فعلی، آخوندی بهترین گزینه برای وزارت راه و شهرسازی بود.

جهان صنعت

رشد ۵۰ درصدی ترانزیت ریلی در ۶ ماهه اول سال ۹۷

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت راه‌آهن از رشد ۵۰ درصدی ترانزیت ریلی در شش‌ماهه اول سال ۹۷ خبر داد‌. حسین عاشوری با اشاره به هدف‌گذاری راه‌آهن در حوزه لجستیک و پایانه‌های حمل‌ونقل ترکیبی اظهار داشت: توسعه بندر خشک و احداث پایانه‌ حمل‌ونقل ترکیبی آپرین با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های ایرانی و سوییسی طی سال‌های اخیر شروع شده است که امیدواریم در سال آینده به بهره‌برداری برسد‌. قائم‌مقام مدیرعامل شرکت راه‌آهن یادآور شد: بندر خشک آپرین در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر تهران واقع در منطقه اسلام‌شهر با وسعت ۷۰۰ هکتار قرار دارد و پس از مراحل تصویب و آماده‌سازی محل حدود ۱۰ سال پیش این منطقه تحویل راه‌آهن شد‌.

به گفته عاشوری این بندر خشک محل تقاطع خطوط ریلی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور و همچنین اتصال به شریان‌های اصلی جاده‌ای کشور شامل اتوبان تهران-ساوه، جاده قدیم ساوه و اتصال به اتوبان آزادگان و کمربندی تهران از ویژگی‌های منحصر به فرد این پروژه است‌. وی با اشاره به اهداف تعیین این محل به‌عنوان پایانه تخلیه و بارگیری بیان کرد: انتقال بخش عمده‌ای از کالاها توسط راه‌آهن و امکان حمل‌ونقل ترکیبی، ارائه خدمات گمرکی، تجمیع و بازتوزیع کالا در قالب بندر خشک و کاهش هزینه‌های تمام‌شده حمل کالا از دیگر اهداف انتخاب این مکان به شمار می‌رود‌.

آسیا

صدای ریزش شدید قیمت مسکن می آید

رئیس کمیته مسکن کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه تا ماه‌های آینده شاهد کاهش چشمگیر قیمت مسکن خواهیم بود می‌گوید پیشنهادهای جدیدی به منظور ساماندهی بازار مسکن در دست تدوین است.شهرام کوسه‌غراوی با اشاره به وضعیت نابسامان بازار مسکن، گفت: هر چند با روند رو به کاهش نرخ ارز بازار مسکن دستخوش تغییرات مثبت خواهد شد اما باید بدانیم که دلالی در این بازار همچنان بیش از سایر عوامل تاثیرگذار در نرخ‌ها است.

نماینده مردم مینودشت در مجلس با تاکید بر اینکه همزمان با سیاست بانک‌ها برای افزایش نرخ سود بانکی برای کنترل نقدینگی نگرانی در خصوص گران‌شدن تسهیلات مسکن وجود دارد، افزود: دولت باید سازوکاری را در نظر بگیرد که نرخ سود تسهیلات مسکن روند نزولی به خود بگیرد.این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه افزایش رقم تسهیلات مسکن پیشنهاد کمیته مسکن مجلس به دولت بوده است، تصریح کرد: در راستای اجرایی شدن این پیشنهاد موافقت با افزایش سرمایه بانک مسکن نیز صورت گرفته است.

همدلی

نگاهی دوباره به دردسرهای نمایش تامین مسکن از سوی دولت‌های نهم و دهم و هشدارهای کارشناسان

وزیرها رفتند ، مسکن مهر ماند

حواشی نمایش اجرای عدالت دولت‌های نهم و دهم همچنان ادامه دارد. در هر گوشه از اقتصاد، زخم‌های کهنه‌‍ای از دولت‌های محمود احمدی‌نژاد بر جای مانده که هر بار به بهانه‌ای سر باز می‌کند. طنز تلخ آنجاست که اهداف سیاسی، یا به قول آگاهان اقتصادی، پوپولیستی، در این سال‌ها به گونه ‌ای بوده است که با گذشت سال‌ها چاله‌های عمیق‌تری را در زندگی اقشار آسیب‌پذیر جامعه ایجاد کرده است. برای مصداقی‌تر شدن موضوع، می‌توان به ساخت خانه‌هایی اشاره کرد که بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از بودجه را بلعیده، اما همچنان به غم بزرگی برای متقاضیان مسکن تبدیل شده است. طی سال‌های گذشته تاکنون کارشناسان بارها در خصوص عواقب ساخت خانه‌های مهر هشدار دادند. از همان سال ۸۵ که دولت نهم تصمیم گرفت، برای آنکه اصل سی و یکم قانون اساسی روی زمین نماند، طرحی را اجرا کرد که به ضد خود تبدیل شد. شاید روشن‌ترین تعبیر از این طرح از سوی عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی مطرح شد :« در بیابان نمی‌توان برای مردم خانه ساخت.» اما در حالی عباس آخوندی به ساخت مسکن‌هایی به نام مهر، اعتراض کرد که حالا او استعفا داده، اما خانه‌های مهر همچنان در جای خود استوار و بخشی از بودجه کشور را می‌بلعند. حالا بعد از ۱۱ سال یا برخی را با سینه‌ای پرگلایه خانهدار کرده‌اند، یا هنوز مهر پایان را بر پیشانی خود ندیده و به متقاضیان تحویل داده نشده‌اند. تا جایی که وقتی خبر استعفای آخوندی رسانهای شد، بسیاری از منتقدان گفتند که وزیر راه و شهرسازی باید مسکن مهر را تمام می‌کرد و بعد می‌رفت.

 آن‌هم در شرایطی که بر اساس گزارش‌ها، از مجموع ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی مهر، حدود یک میلیون واحد باقی ماند که بر اساس تخمین‌ها حدود دو سالی زمان نیاز دارد تا جمع و جور شود. اما با این همه وزیر ترجیح داد تا کار را حتی ۱۱ سال بعد از کلنگ زنی این پروژه‌ها روی زمین بگذارد. آخوندی در حالی کرسی وزارت راه و شهرسازی را ترک کرد که بر اساس گزارش‌ها او هیچ طرحی را برای جایگزینی مسکن مهر ارایه و پیشنهاد نداده بود. هر چه که هست، بحران خرید مسکن در ایران سال‌هاست که وجود دارد و در این زمینه مسکن مهر یکی از مهمترین گلایه‌ها را متوجه خود کرده است. به باور بسیاری از کارشناسان، یکی از دلایل اصلی دامن‌زدن به بحران مسکن ایران، توجه کمتر مسئولان اقتصادی در جلوگیری از شکل‌گیری نگاه سرمایه‌ای به مسکن در ایران است. 

*لازم به ذکر است در ادامه روند بررسی وزرای پشنهادی جدید کابینه روزنامه های بسیاری دیدگاه های خود در رابطه با گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی و سرپرست فعلی مطرح کرده بودند که به دلیل ازدیاد اظهار نظرها از بیان ان ها صرف نظر شد.

برچسب‌ها:

نظر شما