شناسهٔ خبر: 60321 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان قزوين مطرح کرد:

لزوم پرداختن به موضوعات بومی و ارتباط آن با اندیشه‌ی‌ ایرانشهری

رافع ناصری فر پنجمین نشست از سلسله نشست‌های اندیشه و تمدن ایران‌شهری قزوین با موضوع "شهر آرمانی در چارسوی اندیشه و عمل" برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری نشست پنجم انديشه ايران شهری گفت: اهداف نشست‌های استانی، موضوعات مربوط به شناخت وضعیت و تفکر در اندیشه ایرانشهری در تمام ابعاد سیاسی و اجتماعی و همچنین پیشینه ی این موضوع و وضعیت فعلی آن میباشد.

رافع ناصری فر بیان داشت: استان قزوین در برگزاری این جلسات بسیار پیشرو بوده و آگاه سازی مردم از وضعیت موجود شهر، از اصلی ترین اهداف آن میباشد.

ناصری فر افزود: همچنین در نشست های استانی سعی بر این است که به موضوعات بومی و محلی پرداخته شود و موضوعات کلی مطرح در اندیشه شهری بومی سازی شود.

سید مهدی مجابی که سخنران این برنامه بود نیز بیان داشت: شهر ایرانی را می‌توان در دو مرحله زمانی دید؛ مرحله اول شهر و جهان پیش از اسلام که نام‌های مختلفی داشته و ایران‌شهر بهترین نامی است که بر آن گذاشته شد و دومین مرحله شهر‌های ایران در دوران اسلامی است. این دو بخش در یک پیوستگی تاریخی هستند که قابل تفکیک نیست و کاملا در هم تنیده شده‌اند و پایه و رکن اندیشه را در این پیوستگی تشکیل می‌دهند.

مجابی با تاکید بر هویت ایرانی گفت: از آنجا که حد اجتماعی و حد تمدن انسانها شهر است، شهرها میتوانند نمادی از زندگی و شخصیت انسانی باشند.

مجابی خاطر نشان کرد: قزوین شهر میدان‌ها بوده است، در گذشته میدان ها فضای عمومی مهم و نقطه ی عطفی بوده اند که در آن مردم با دولت‌ها و همچنین با یکدیگر ملاقات می‌کردند.

مجابی با اشاره به اینکه نمونه‌ های بسیار زیادی در این شهر وجود داشته که از بین رفته گفت: باید به شهر نگاه تاریخی داشته باشیم تا مساله بازآفرینی شهری مطرح شده و گسترش پیدا کند.

وی تاکید کرد در ابتدا باید بدانیم در قزوین چه تغییراتی روی داده است که باید بازآفرینی شود و در واقع بخشی از فضای حقیقی شهر باید در اختیار این اندیشه قرار بگیرد تا وظایفی که شهرهای قدیمی ایران داشته اند متناسب با نیاز روز شهر بازآفرینی شود.

این جلسه با هماهنگی دبیرخانه اجرای ایرانشهری وزارتخانه؛ اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین و انجمن دوستداران و یادمان‌های ماندگار، در مجموعه سعد السلطنه برگزار شد.