شناسهٔ خبر: 60330 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان چهارمحال و بختیاری مطرح کرد

تمهیدات زمستانی در دامنه کوه‌های زاگرس/اکیپ محوری به جای راهدارخانه در محورهای برفی استان

احمد جمشیدی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان چهارمحال و بختیاری گفت: اغلب محورهای استان در دامنه کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس و در گردنه‌های مرتفع و با توپوگرافی خشن واقع شده‌اند؛ ضمن آنکه امسال تکیه ما بر اکیپ‌محوری است؛ نه راهدارخانه و استفاده از محلول استات پتاسیم برای جلوگیری از یخ‌زدگی برای نخستین بار در برخی محورهای استان در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، احمد جمشیدی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان چهارمحال و بختیاری درباره تمهیدات زمستانی در محورهای این استان در آستانه فصل سرما توضیح داد: استان چهار محال و بختیاری در دامنه کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس بنا شده و معروف به بام ایران است.

مدیرکل راهداری این استان گفت: اغلب محورهای استان در گردنه‌های مرتفع و با توپوگرافی خشن واقع شده‌اند. همچنین از ظرفیت‌های استان این است که در محور مواصلاتی دو استان مهم خوزستان و اصفهان واقع شده که به لحاظ ترافیک و مسافر در زمستان در شرایط خاصی قرار می‌گیرند.

وی افزود: در این استان بیش از ۵۰ گردنه صعب‌العبور وجود دارد با ارتفاع بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ متر که امسال علاوه بر ایجاد راهدارخانه‌های سال‌های گذشته تمهیدات جدیدی برای آنها اندیشیده شده است.

این مدیر استانی توضیح داد: همچنین در محور لردگان و بروجرن دو راهدارخانه جدید ایجاد شده است که امسال به بهره‌برداری رسیده و در موضوع راهداری زمستانی به ظرفیت‌های ما اضافه شده است. این دو راهدارخانه می توانند در موضوع خدمات‌رسانی به مسافران بسیار موثر باشند.

جمشیدی همچنین گفت: محورهایی مانند شهرکرد، سورستان، کوهرنگ و مسجد سلیمان  نیز از محورهای شریانی برفی و یخی استان هستند که فعالیت‌ها در محدوده آن‌ها اندیشیده شده است. در گردنه خلک نیز تجهیزات راهدراخانه‌ای مستقر شده و فاز نخست آن که شامل انبار شن و نمک و ماشین آلات است، به بهره برداری رسیده است.

مدیرکل راهداری چهارمحال و بختیاری گفت: در موضوع مدیریت ماشین آلات نیز کارهایی مانند بازسازی، تعمیرات و اورهال صورت گرفته است و در این زمینه امکانات آماده‌ای داریم. دوازده دستگاه تیغه برف و دو دستگاه نمک‌پاش اضافه شده است؛ ضمن آنکه  امسال تکیه ما بر اکیپ‌محوری است؛ نه راهدارخانه و عمدتا اتکای‌مان در نقاط خاص بیشتر است.

وی اضافه کرد: در حوزه تعامل با سایر دستگاه‌های امدادرسانی مانند پلیس راه و هلال احمر نیز مکان‌هایی را پیش‌بینی کرده‌ایم و همچنین برای پیش‌بینی مواقعی که جاده انسداد موقت دارد، با پلیس هماهنگ هستیم و در گردنه‌ها تمهیدات لازم پیش‌بینی شده است.  

جمشیدی با اشاره به استفاده از محلول استات پتاسیم گفت: استفاده از محلول استات پتاسیم برای نخستین بار در استان در دستور کار قرار گرفت که از تشکیل یخ‌زدگی جلوگیری می‌کند.

مدیرکل اداره راهداری این استان درباره نواقص هندسی راه‌ها در استان گفت: اغلب راه‌ها مشخصات هندسی بسیار پایینی دارند و برای ترافیک سبک و درون بخشی ساخته شده‌اند و متناسب با راه‌ها ارتقا پیدا نکرده‌اند و بحث افزایش ظرفیت محورها هم از مهم‌ترین موضوعاتی است که کار بیشتری دارد.

وی اضافه کرد: باندهای قدیم بهسازی نشده‌اند و با توجه به اینکه سرعت طرح بالا رفته شاهد تصادفات بیشتری هستیم و به جد موجب نگرانی است؛ همچنانکه در دره‌های فرعی و روستایی افزایش تصادف داریم. البته اقدامات بسیار خوبی هم در اداره کل راه و شهرسازی در حال انجام است و دو قطعه از بزرگره شهرکرد-بروجن- لردگان تبدیل به بزرگراه شده است. چند نقطه پرتصادف نیز با تبدیل راه‌های اصلی به بزرگراه خود به خود مرتفع شد که امیدوارم با افتتاح این دو پروژه شاهد افزایش ایمنی عبور و مرور در این محور مهم و شریانی کشور باشیم.

مدیرکل راهداری چهارمحال و بختیاری گفت: کمربندی سامان هم پیشرفت فیزیکی خوبی دارد و در مواقع پیک ترافیک از  کمربندی سامان استفاده می‌کنیم. در مجموع اقدامات خوبی در دست انجام است با این امید که شاهد کاهش تصادفات در محورهای استان باشیم./