شناسهٔ خبر: 60357 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

نگاهی به روزنامه‌های ۲ آبان

روزنامه در گزارش زیر نگاهی اجمالی کرده‌ایم به اخبار حوزه حمل‌ونقل و مسکن شهرسازی در روزنامه‌‌های امروز (چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷).

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

عصر اقتصاد

مدیرعامل سازمان بنادر ایران مطرح کرد؛

چند گام تا آغاز رسمی کار هند در چابهار

مدیرعامل سازمان بنادر در دریانوردی با تاکید بر اینکه حضور و پیگیری مقامات سه کشور ایران، هندوستان و افغانستان اهمیت بالایی در مسیر توسعه بندر چابهار دارد، پیشنهادهای ایران برای توسعه فعالیت‌های بندری و اقتصادی دریایی در منطقه را تشریح کرد.محمد راستاد در اولین نشست شورای هماهنگی موافقت‌نامه تاسیس دالان حمل و نقل میان کشورهای ایران، هندوستان و افغانستان با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته برای اجرایی شدن این موافقت‌نامه در ایران توضیح داد: این موافقت‌نامه بخش‌های مختلفی دارد که مقدمات اجرای ۹ ماده آن به عنوان وظیفه اولین نشست میان سه کشور در دستور کار قرار گرفته است.

راستاد درباره پیشنهادات ایران که می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد، تصریح کرد: استفاده هر چه بیشتر از کریدورهای مختلف ترانزیتی منطقه، تسهیل و تسریع در دسترسی آسان و ایمن به مسیرهای ترانزیتی، ‌رفع موانع و مشکلات زیربنایی و قانونی، توسعه حمل و نقل چند وجهی، توسعه همکاری‌های منطقه‌ای، حمایت و تشویق بخش‌های خصوصی، مشارکت و سرمایه‌گذاری چند جانبه برای توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی منطقه، یکسان سازی قوانین و مقررات بیمه‌ای و بانکی و کاهش نرخ تعرفه‌های حمل و نقل چند وجهی اصلی‌ترین پیشنهادهای ایران به شمار می‌رود که می‌تواند با اجرایی شدن از سوی کشورهای منطقه و عضو این موافقت‌نامه، پیشرفت‌های قابل توجهی را در این عرصه ایجاد کند.

تفاهم

بنگاه ها چگونه به حباب قیمت دامن می زنند؟

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد، برخی مشاوران املاک با سوء استفاده از کمبود مسکن مصرفی و با اتکاء به برخی ترفندها، به حباب قیمت در بازار دامن زده اند. به گزارش خبرنگار مهر، در پی افزایش قیمت مسکن از یک سو و کاهش ساخت و ساز از سوی دیگر شرایطی در بازار مسکن فراهم شده که مصرف کنندگان واقعی این کالا و زوج های جوانی که به دنبال خرید سرپناه کوچکی برای آغاز زندگی هستند، با کمبود واحد مسکونی مصرفی روبه رو شده اند.بررسی های میدانی نشان می دهد در حال حاضر بیشترین حجم واحدهای موجود برای خریداران را تنها دو دسته از واحدها تشکیل می دهند؛ دسته اول، واحدهای مسکونی بسیار کوچک با سن بنای بالا واقع در طبقات چهارم بدون آسانسور و پارکینگ هستند که از سوی خریداران با اقبال مواجه نمی‌شوند؛ و دسته دوم، واحدهای بزرگ متراژ در محله های گران قیمت مناطق ۱، ۲، ۳ و ۵ پایتخت هستند که از متری ۱۷ میلیون تومان آغاز شده و در مواردی مانند برخی واحدهای خیابان فرشته به متری ۴۵ تا ۵۵ میلیون تومان هم می رسد.کمبود واحدهای مسکونیِ مصرفیِ خانوارپسند به همراه رکود تورمی حاکم بر بازار مسکن به گونه ای است که برخی مشاوران در صورت داشتن فایل های مناسب برای فروش، نهایت سوءاستفاده را برای حداکثر کردن منافع خود انجام می‌دهند.

از آنجا که بسیاری از فعالان بازار، کاهش چشمگیر مسکن مصرفی را بعنوان عامل اصلی رشد قیمت مسکن معرفی می کنند، این سوال پیش می آید که چرا عرضه مسکن مصرفی با کاهش روبرو شده است؛ در همین ارتباط، مهدی سلطان محمدی، انبوه ساز و کارشناس بازار مسکن درگفت وگویی درباره علت کاهش ساخت و ساز گفت: این موضوع به گرانی مسکن در بازار و همچنین افزایش قیمت تمام شده ساخت وساز برای انبوه سازان برمی گردد.وی با بیان اینکه گرانی ناگهانی مصالح ساختمانی سبب شد تا حاشیه سود سازندگان به طور محسوسی کم شود، گفت: علاوه بر مؤثر بودن قیمت نهاده های ساختمانی در کاهش ساخت وساز، افزایش بیش از حد قیمت زمین نیز سبب شده تا انبوه سازان از حوزه ساخت و ساز خارج شوند چراکه روش کار سازندگان حرفه ای ابتدا زمین یا ملک مورد نظر برای ساخت و ساز را خریداری کرده و سپس به دنبال رفع و رجوع فرآیندهای هزینه بر، بروکراتیک و پیچیده اداری آن به خصوص مجوزهای شهرداری و نظام مهندسی می روند و پس از آن اقدام به ساخت می کنند. اما در نهایت به دلیل ناتوانی مردم و نداشتن قدرت خرید کافی، واحدهای تولید شده روی دست سازنده می ماند. حتی اگر به فروش هم برسد، باز هم در این مدت به قدری تورم بازار مسکن بالاست که امکان تجدید این پروسه و خرید زمین جدید وجود ندارد.

جهان اقتصاد

وعده حل چالش مسکن مهر

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، با بیان اینکه «مسکن مهر» در اولویت برنامه‌هایم قرار دارد، گفت: به دنبال آن هستیم که با افزایش تولید مسکن، نیاز جامعه به واحدهای استیجاری را برطرف کنیم.محمد اسلامی در حاشیه حضور خود در فراکسیون‌های مجلس جهت ارائه برنامه‌هایش، در جمع خبرنگاران درباره برنامه های خود اظهار داشت: مهمترین محور برنامه های بنده برای وزارت راه و شهرسازی، توجه به بحث مسکن است؛ چرا که نیاز کشور به اشتغالزایی از طریق توجه به این مساله تا حدود زیادی رفع می شود.

وی ادامه داد: با توجه به دغدغه ای که در جامعه درباره مسکن وجود دارد، این مساله اولویت کاری بنده در وزارت راه و شهرسازی خواهد بود که با ارائه مشوق های خاص به بخش خصوصی و سیاستگذاری به منظور پشتیبانی این مساله، به دنبال ایجاد رونق در این زمینه خواهیم بود.وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تصریح کرد: بازآفرینی شهری نیز یکی دیگر از مهمترین محورهای کاری من است، چراکه بافت‌های فرسوده قابل احیای بسیار زیادی در مناطق مختلف کشور وجود دارد و این مساله باید در وزارت راه و شهرسازی مورد توجه جدی قرار گیرد.

آرمان امروز

ارمان از افزایش مهاجرت در بین خلبانان ایرانی گزارش می دهد

پرواز بی بازگشت

به دنبال التهابات رخ‌داده در اقتصاد کشور، امروز فرار سرمایه بیش از هر زمان دیگری به یک فاجعه اقتصادی تبدیل شده است و کارشناسان نسبت به آن هشدارهایی را مطرح می‌کنند. در این میان، خلبانان نیز از جمله نخبگانی هستند که با آرزوی به‌دست‌آوردن امکانات رفاهی بهتر راهی کشورهای دیگر می‌شوند. نبود بازار کار، کاهش آمار پروازهای هوایی داخل کشور و تفاوت حقوق با دیگر کشورها از جمله عوامل مهمی هستند که در مهاجرت این سرمایه‌ها نقش بازی می‌کنند. ترکیه، قطر و امارات و در سال‌های اخیر کشورهایی مثل هندوستان و مالزی با توجه ویژه‌ای که به توسعه صنعت هوایی کشورشان نشان داده‌اند، میزبان سرمایه‌هایی هستند که سالیان زیادی برای آمورش آنها وقت و هزینه صرف شده است. کارشناسان می‌گویند بهتر است تا دیر نشده قانون حمایتی در این زمینه تدوین شود تا بیش از این شاهد فرار این نخبگان نباشیم.

کارشناسان می‌گویند فرار سرمایه به یک فاجعه اقتصادی بدل شده است. اوایل امسال بود که محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم، از خروج ۳۰میلیارددلار سرمایه در ماه‌های پایانی سال ۹۶ از کشور خبر داد. اظهارنظری که واکنش‌های زیادی به همراه داشت، اما حقایق زیادی نیز در آن نهفته بود. فرار سرمایه به دلایل مختلفی رخ می‌دهد؛ ناامنی، فساد اداری، نااطمینانی از آینده و... از جمله این دلایل هستند. هادی حق‌شناس درمورد مقاصد جذب سرمایه ایرانیان به تسنیم، گفته است: مقاصد سرمایه‌گذاری عمدتا مکانی است که سرمایه دسترسی به آن بیشتر باشد؛ به عنوان مثال امروزه کشور امارات متحده عربی به دست ایرانیان آباد شده و یا در بخشی از ترکیه نیز همین اتفاق افتاده است. او ادامه داد: طبیعی است ایرانیان کوتاه‌ترین مسافت را برای خود انتخاب کرده و به همین دلیل، کشورهای آسیای میانه همچون گرجستان، ارمنستان و یا آذربایجان مورد استقبال قرار گرفته‌اند. البته بخشی از ایرانیان در کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز سرمایه‌گذاری‌های فراوانی انجام داده‌اند.

فرصت امروز

وزیر پیشنهادی راه و  شهرسازی از کجا آمد؟

سرنوشت راه و مسکن در ایران

سی و یکمین روز از خردادماه سال ۱۳۹۰ بود که وزارت راه وشهرسازی با رای نمایندگان مجلس ایجاد شد تا علی نیکزاد اولین مردی باشد که بر صندلی آن تکیه زد. آن طور که از نام وزارت راه و شهرسازی بر میآید از دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی تشکیل شده است. وزارت »راه و ترابری« گذشته ای دیرینه دارد. وزارت فواید عامه، وزارت طرق و شوارع، وزارت راه و در نهایت وزارت راه و ترابری. سابقه تشکیل این وزارتخانه به عهد ناصری باز میگردد. در زمان سلطنت ناصرالدین شاه بود که وزارت فواید عامه متولد شد و تامروز در هر دوره ای با نامی فعالیت کرده است .

پس از آن بود که در سال ۱۳۹۰ ،راه و مسکن یکی شدند تا طرحی تازه در این میان برافتد. »راه« زیربنای توسعه است. امروز بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند که زیربنای توسعه همان راه است و اگر کشوری قصد و بنای توسعه یافتگی دارد بهتر است هم و غم خود را بر توسعه راه بگذارد تا سایر جوانب توسعه از راه برسد. اتفاقا یکی از بحرانیترین نقاط ایران همان راه ها  ستند که شاهد بیشترین تعداد کشته ها در اثر غیراستاندارد بودن خود و خودرویی که در آن تردد میکنند، هستند. وزارت راه و ترابری از ابتدای انقلاب تا پایان دوره حیات، ۱۰ وزیر به خود دید. برخی دو دورهای و برخی تکدورهای. هرچه بود این وزارتخانه کم کم از نیمه های دولت اصالحات در وادی سیاست خزید و عزل و نصبها و رفت و آمدها گواه تاثیر سیاست بر این وزارتخانه اقتصادی است

برچسب‌ها: