شناسهٔ خبر: 60370 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نگاهی به روزنامه‌های ۳ آبان

روزنامه  در گزارش زیر نگاهی اجمالی کرده‌ایم به اخبار حوزه حمل‌ونقل و مسکن شهرسازی در روزنامه‌‌های امروز (پنج شنبه ۳ آبان ۱۳۹۷)

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

ایران

گفت‌و‌گو با رئیس انجمن تایر ایران

تایر روی غلتک افتاد

بازار تایر خودرو و کامیون چند وقتی است که دچار بهم ریختگی شده است و قیمت‌های مختلفی به خریداران ارائه می‌شود و البته برخی‌ها هم فروش را متوقف کردند تا با افزایش قیمت ارز سود بیشتری عایدشان شود.از این‌رو تولید کنندگان لاستیک برای پایان دادن به بازار سیاه این کالای مصرفی فروش دولتی را شروع کردند.در این باره با محمدرضا گنجی رئیس انجمن صنفی لاستیک ایران گفت‌و‌گویی انجام دادیم.

چرا عرضه لاستیک خودروهای سواری در بازار کاهش پیدا کرد؟تولیدکنندگان؛ عرضه لاستیک خودروهای سواری را کاهش ندادند اما بخش توزیع در این حوزه کم کاری کرد و مردم با کمبود مواجه شدند. کمبود تایر خودرو در بازار باعث شد قیمت این کالای مصرفی روزانه در بازار افزایش پیدا کند و هر روز بر تعداد خریداران هم افزوده شود. اما حرف از کمبود و افزایش قیمت با شرایط فروش، تولید و تقاضا در تضاد است. تولید خودرو بیش از ۳۱ درصد در سال‌جاری کاهش یافته است و این نشان می‌دهد که فروش لاستیک خودرو به خودروسازان ۲.۵ میلیون حلقه لاستیک کمتر شده است. از طرفی در سال‌جاری تولید لاستیک بین ۵ تا۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است. رشد کاذب قیمت‌ها در بازار هم باعث شد که تقاضا برای خرید لاستیک کاهش پیدا کند. با این تفاسیر دلیلی برای کمبود لاستیک و گرانی آن وجود ندارد. نکته مهم دیگری که در این حوزه وجود دارد این است که ارز اختصاص یافته به این صنعت ۴۲۰۰ تومان است.

دنیای اقتصاد

کارنامه مهرماه معاملات ملک منتشر شد

افت هیجان ارزی در بازار مسکن

کمترین حجم معاملات خرید آپارتمان در ۴ سال گذشته - بدون احتساب ماه‌های شبه‌تعطیل فروردین - برای مهر ماه ۹۷ رقم خورد. ماه گذشته کمتر از ۹ هزار خانه در تهران فروخته شد که نزدیک به ۱۰ درصد کمتر از معاملات شهریور بود. کاهش توام شیب تورم ماهانه مسکن و حجم معاملات در مهر، بیانگر افت هیجان ارزی در این بازار است. در پی کاهش قیمت دلار، ترس گروهی از متقاضیان مسکن بابت اثر تورمی تداوم شوک ارزی، کم شد و تغییر رفتار خریدار و فروشنده آپارتمان، دامنه افزایش ماهانه قیمت را محدود کرد.

حجم معاملات خرید و فروش آپارتمان‌های مسکونی پایتخت در مهرماه در حالی به کمترین حد خود طی دست‌کم چهار سال گذشته (به استثنای فروردین‌های نیمه‌تعطیل بازار ملک) رسید که در عین حال در این ماه، شتاب رشد ماهانه قیمت مسکن نیز کم شد. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» بر پایه گزارش رسمی تحولات بازار مسکن شهر تهران در مهرماه امسال که روز گذشته از سوی دفتر اقتصاد مسکن منتشر شد نشان می‌دهد، ماه گذشته، پمپاژ بدبینی به بازار ملک، تحت‌تاثیر افت هیجانات ارزی، متوقف شد و به دنبال آن اگرچه حجم معاملات خرید آپارتمان در مناطق مختلف شهر تهران برای پنجمین ماه متوالی کاهش یافت اما تغییرات قیمت مسکن در مهرماه از الگوی نوسانات قیمتی ماه‌های گذشته از سال ۹۷ تبعیت نکرد.

ابتکار

بلیت هواپیما را گران نخرید

در حالی‌که سفر زائران ایرانی به عتبات برای برگزاری مراسم اربعین آغاز شده است، برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد امسال نیز دلالان بلیت بیکار ننشسته و بازار سیاه بلیت اربعین را به راه انداخته‌اند. در این بین زائران سردرگم نمی‌دانند قیمت واقعی بلیت‌های هواپیما چقدر است و چه سایتی برای تهیه بلیت معتبر است؟وقتی گزارش‌هایی مبنی بر بالا رفتن قیمت‌ بلیت‌های پرواز در بازارهای پرواز اربعین و همچنین به وجود آمدن یک بازار سیاه جدید در این پروازها منتشر شد، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی واکنش نشان داد و این خبر را تکذیب کرد. مقصود اسعدی سامانی تصریح کرد: همان‌طور که پیش از این نیز در جریان جلسات میان مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری و مسئولان شرکت‌های ایرانی مشخص شد، نرخ پروازهای اربعین در سال جاری نیز مانند سال‌های گذشته با نرخ مصوب اجرایی می‌شود.

با توافق سازمان هواپیمایی و ایرلاین‌ها نرخ مصوب بلیت پروازهای ایران عراق در مناسبت اربعین برای یک طرف یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و برای دو طرف دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین کرده است و تاکیدشده که مردم نباید بلیتی را با قیمتی غیر از این بخرند. اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که بلیت‌ها بیش از نرخ تعیین شده در مراکز هواپیمایی خرید و فروش می‌شود و قیمت‌ها از مرز مشخص شده بسیار فراتر رفته است.

افکار

تعرفه قیمتی کنترل ساختمان باید اصلاح شود

مظاهریان گفت:تعرفه قیمتی کنترل ساختمان برای اعضای نظام مهندسی بسیار پایین است و در این دوره جدید باید آن را اصلاح کرد.حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم اعطای اعتبارنامه‌های اعضای‌ هیأت مدیره جدید هشتمین دوره انتخابات نظام مهندسی با اشاره به اینکه انتخابات زمینه ساز تغییر قدرت و منش‌ها می‌شود گفت: شنیدن صداهای جدید و تغییر در نظام مهندسی و جلوگیری از ایجاد حواشی از مهمترین اقداماتی است که در این بخش باید انجام شود.

وی ادامه داد: انتخاباتی که در هفته‌های گذشته برگزار شد باید دستاوردی برای جامعه مهندسی و همچنین مردم داشته باشد. گروه انتخاب شده مهندسان توانسته‌اند نماینده‌های منتخب خود را در این بخش انتخاب کنند.مظاهریان ادامه داد: هم اکنون جامعه مهندسان با دو شاخصه مردم و اعضای مهندسی روبه‌رو هستند و در هیأت مدیره نظام مهندسی با چالش‌های متعددی روبه‌رو می‌شوند بنابراین باید اعضای هیأت مدیره جدید اشرافیت کامل در این بخش داشته باشند.

ثروت

آغاز ساخت ۱۱ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده تهران

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از ماه آینده نوسازی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده شروع می‌شود که سهم تهران چیزی حدود ۱۱ هزار واحد است، گفت: از ماه آینده بافت فرسوده منطقه ۱۲، ۱۶، ۱۷، ۱۸ و ۱۰ تهران نوسازی خواهد شد.هوشنگ عشایری ، با اشاره به آغاز نوسازی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده سراسر کشور گفت: چند روز گذشته تفاهمنامه‌ای را با صندوق توسعه ملی و سازمان برنامه  بودجه برای تجهیز مالی ۶هزار میلیارد تومانی منعقد کردیم و از منابع تسهیلات بانکی، ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده از ماه آینده در سراسر کشور شروع می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری درباره اینکه از این میزان نوسازی بافت فرسوده در این مرحله چند هزار واحد به تهران اختصاص پیدا می‌کند، تصریح کرد: چیزی حدود ۱۰ درصد از این برنامه در تهران به اجرا می‌رسد و از ماه آینده که منابع ارائه شود حدود ۱۱ هزار واحد مسکونی در پنج منطقه تهران نوسازی خواهند شد.وی ادامه داد: نوسازی ۱۰ الی ۱۱ هزار واحد مسکونی در مناطق ۱۲، ۱۶، ۱۷، ۱۸و ۱۰ از ماه آینده در تهران کلید می‌خورد.

حمایت

۵ شرکت هواپیمایی به دلیل گرانفروشی در ایام اربعین جریمه شدند

سخنگوی سازمان تعزیرات با اشاره به مهمترین موارد تخلفات اربعین گفت: مهمترین آن درباره گرانفروشی بلیط اربعین بود که ۵ شرکت هواپیمایی به دلیل گرانفروشی جریمه شدند.سیدیاسر رایگانی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به گشت ویژه اربعین، تصریح‌کرد: از آغاز  طرح نظارت ۷۰۰ مورد بازرسی در سراسر کشور انجام شده که از این تعداد ۲۲۴ واحد تخلف داشتند و ۲۲۶ مورد تخلفی نداشتند.

رایگانی ادامه داد: مهمترین موارد تخلفات درباره گرانفروشی بلیط اربعین بود که ۵ شرکت هواپیمایی به دلیل گران فروشی جریمه شدند و متعاقبا اجازه فعالیت در صنف خود نخواهند داشت.سخنگوی سازمان تعزیرات در ادامه افزود: از میزان ۴۹ هزار و ۸۷۹ فقره پرونده، ۴ هزار و ۱۷ فقره در حوزه کالا و خدمات است که متخلفین به پرداخت ۱۷ میلیاردریال جزای نقدی محکوم شدند.

برچسب‌ها:

نظر شما