شناسهٔ خبر: 60506 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

نگاهی به روزنامه‌های ۶ آبان

روزنامه  مطبوعات در گزارش زیر نگاهی اجمالی کرده‌ایم به اخبار حوزه حمل‌ونقل و مسکن شهرسازی در روزنامه‌‌های امروز (یک شنبه ۶ آبان ۱۳۹۷)

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

اطلاعات

بهبود راه های ارتباطی و حمل و نقل پایتخت با اجرای پروژه های جدید

پایتخت ایران به عنوان مرکز سیاسی، تجاری و اجتماعی کشور در استانی قرار گرفته که حدود ۱۳ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و کانون ارتباط میان استان های مازندران، قم، مرکزی، البرز و سمنان به یکدیگر است.طبق آخرین سرشماری رسمی، بالغ بر ۱۴ میلیون نفر یا به عبارتی یک ششم از جمعیت کشور در استان تهران ساکن هستند و این مساله باعث شده تا بیشترین تراکم نسبی جمعیت ایران متعلق به این استان باشد.

از طرف دیگر تردد روزانه ۳ میلیون نفر از مردم استان‌های اطراف به داخل تهران برای امور شغلی، تحصیلی، پزشکی، اقتصادی و غیره موجب شده تا معابرجاده ای و ریلی این استان در تمامی روزهای سال با ترافیک قابل توجهی روبرو باشد.دولت با هدف ساماندهی به مشکلات حمل و نقل در این استان، برنامه های مختلفی را در دست بررسی دارد که اجرای هریک از آنها می تواند ضمن کاهش بارترافیکی معابر استان به تسریع بار و مسافر میان استان‌های همجوار کمک کند.

دنیای اقتصاد

نقطه انحرافی در اصلاحات شهری

مدیران شهری پایتخت دو ماه بعد از اصلاح فرمول «تخفیف نقدی عوارض ساختمانی»، به‌دلیل آنچه «بازتاب مقاومت معترضان به فرمول جدید در وصولی‌های شهرداری» عنوان می‌شود، لایحه جدیدی برای بازگشت به فرمول معیوب تدارک دیده‌اند. این اقدام یک نقطه انحرافی در مسیر اصلاحات شهری است که اگر امروز در شورا تصویب شود، مجددا منافع گروهی خاص به منافع شهر و شهروندان ترجیح داده خواهد شد. رئیس کمیته شفافیت شورا پیشنهاد کرده است به جای این لایحه، نرخ عوارض در مناطق مختلف، متفاوت تعیین شود.

پارلمان محلی پایتخت امروز یک لایحه انحرافی بابت ارائه امتیاز اضافی به بسازبفروش‌ها را در دستور بررسی قرار می‌دهد. تغییر سه‌باره شهردار تهران ظرف کمتر از ۵/ ۱ سال گذشته، سبب قرارگیری مجموعه مدیران و معاونان شهرداری تهران در یک  وضعیت برزخی شده و فضای تصمیم‌گیری مدیریت شهری را برای حل چالش‌های اصلی شهر و قرارگیری پایتخت بر ریل توسعه و ارتقای کیفی زندگی، «غبارآلود»، «متزلزل» و «ناپایدار» کرده است. در چنین فضایی مدیریت مالی شهرداری تهران با توجیه کاهش منابع نقد، لایحه‌ای را تنظیم و برای تصویب در صحن علنی امروز شورای شهر ارائه کرده که در صورت رای اکثریت اعضای شورا یک زیان دو طرفه به نظام مدیریت شهری و مجموعه پایتخت وارد خواهد شد.به گزارش «دنیای‌اقتصاد» دو ماه پیش، پارلمان محلی پایتخت در تصمیمی صحیح، فرمول نادرست تخفیف به پرداخت نقدی مودیانی که بابت صدور مجوز ساخت وساز به شهرداری بدهکار بودند را اصلاح کرد و برمبنای این تصمیم بنا شد رابطه مالی جدیدی میان سازندگان و شهرداری تهران برقرار شود.

عصر اقتصاد

تبعات خرید ملک توسط خارجی‌ها در کشور بررسی شد؛

هجوم اعراب برای خرید ملک به ایران

کاهش ارزش پول ملی کشور باعث شده تا بسیاری از همسایگان ایران برای خرید وارد کشور شوند و این خرید نه تنها شامل مایحتاج روزانه و کالاهای کشور می‌شود بلکه اکنون معاملاتی در بخش املاک به ویژه در مرزها و شمال کشور صورت می گیرد که می تواند تبعات مختلفی داشته باشد.پیش از این حضور اعراب در شهر مشهد مشکلات اجتماعی فراوانی به وجود اورد و اخبار آن به قدری گسترش پیدا کرد که وب‌سایت روزنامه انگلیسی «گاردین» روز ۱۷ اردیبهشت امسال گزارشی تکان‌دهنده در مورد حضور زوار عراقی در مشهد منتشر کرد.

حال شرایط برای حضور اعراب در ایران فراهم تر شده چراکه ارزش پول ملی ما در مقابل پول آنها با کاهش قابل ملاحضه ای روبروست. نکته حائز اهمیت این است که شرایط مالی اعراب با توجه به منابع نفتی و تعاملاتشان بسیار مساعد است به قدری که می توانند سرمایه های خود را در کشورهای دیگر برده و از آن استفاده بهینه ای داشته باشند.اما اکنون تب خرید در شهرهای مرزی و به ویژه شمال ایران که یکی از بهترین و خوش آب و هواترین مناطق ایران است و با پیشرفت خشکسالی می‌تواند ارزش بیشتری نیز پیدا کند در میان اعراب افتاده و شاهد خرید زمین و مسکن توسط آنها هستیم. این در حالی است که بسیاری از مردم جامعه خود ما مستاجر هستند.

ایران

چرا مردم کمتر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنند؟

آلودگی تهران با تردد روزانه ۵ میلیون خودرو

در فصول سرد سال آلودگی هوا به میزان قابل توجهی در پایتخت و کلانشهرها افزایش می‌یابد که یکی از مهم‌ترین دلایل آن هم حجم عظیم خودروهایی است که در معابر تردد می‌کنند. به گفته معاون اجتماعی – فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در حال حاضر حدود ۴ میلیون خودروی پلاک تهران و نزدیک به یک میلیون خودروی پلاک شهرستان در پایتخت وجود دارند در حالی که چنانچه بخواهیم ظرفیت معابر را به‌صورت استاندارد در نظر بگیریم درحال حاضر معابر شهر تهران در مقایسه با تعداد کل خودروها یک هشتم است.

سرهنگ مسعودجبارزاده در خصوص تأثیر اجرای برخی از طرح‌ها از جمله زوج وفرد در کاهش آلودگی هوای تهران می‌گوید: طرح زوج و فرد در بحث آلودگی هوا تأثیری که مدنظر بوده نداشته است زیرا آمار خودروها تنها در ساعات مورد نظر کاهش می‌یابد و پس از ساعت ۷ خودروهایی که در ورودی طرح هستند به محدوده وارد شده و باعث بالا رفتن آمار تردد می‌شوند. البته اجرای طرح کاهش هم بحث جدیدی نیست در واقع همان بحث کنترل معاینه فنی است منتهی با سختگیری‌های بیشتر.  سرهنگ جبارزاده در ادامه می‌افزاید: حذف سرویس‌های ادارات و بسیاری از کارخانجات در طول سال‌های اخیر بیشترین آسیب را به ترافیک وارد کرده است، به‌عنوان مثال نهادی که ۵۰ سرویس اتوبوس داشته با حذف سرویس، روزانه حدود ۲ هزار خودروی شخصی را روانه خیابان‌ها کرده است.   معاونت اجتماعی – فرهنگ ترافیک پلیس راهور پایتخت راهکار اصلی را حذف آلاینده‌های زیست محیطی، خودروهای دیزلی و خروج خودروهای فرسوده می‌داند.

جهان اقتصاد

فلات ایران سالی ۲ سانتی متر جمع می شود

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اعلام اینکه فلات ایران سالی ۲ سانتی‌متر جمع‌شدگی از جنوب شرق به شمال غرب دارد گفت:‌این فعالیت به خاطر تغییرات زمین ساختی است بنابراین نصب ایستگاه‌های ژئودینامیک به ما کمک می‌کند که از کانون‌های بحران‌خیز ززله آگاهی پیدا کنیم.

مسعود شفیعی در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تا سال گذشته متولی اصلی اعلام نرخ فرونشست زمین وجود نداشت و دستگاه‌های مختلفی این نرخ را اعلام می‌کردند که باعث تکسد شده بود. در مرداد امسال با هماهنگی وزارت کشور و مجموعه دستگاه‌هایی در نشستی تخصصی جمع‌بندی شد که سازمان نقشه‌برداری متولی اعلام نرخ فرونشست باشد و موظف شد که اطلس‌هایی تهیه کند تا بتواند تغییرات ارتفاعی زمین را اعلام کند.وی افزود: ما سعی کردیم با سازوکار جدید روال منظمی را تعریف کنیم و نرخ فرونشست را در قالب گزارش‌های دوره‌ای و اطلس‌های منطقه‌ای در اختیار دستگاه‌های تخصصی قرار دهیم.

هدف و اقتصاد

در توسعه روش های حمل و نقل عقب مانده ایم

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: ترانزیت ما صرفا به جابجایی پنبه تولیدی آسیای میانه محدود شده و اگر این جابجایی متوقف شود ترانزیت ما هم تعطیل می‌شود.غلامحسین شافعی در نشست صبحانه کاری بخش خصوصی با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان این‌که حمل و نقل، محور اقتصاد است و در ایران نیز یکی از بخش‌های مهم اقتصادی، حمل و نقل است، اظهار کرد: ناوگان ریلی و جاده‌ای ما فرسوده بوده و لازم است تا این ناوگان، هم در بخش کامیون‌ها و هم در بخش قطارهای باری و مسافری نوسازی شود.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به توسعه حمل و نقل چه از نظر ناوگان و چه از نظر زیرساخت در کشورهای منطقه، افزود: پیش‌بینی می‌شود پیشرفت حمل و نقل ما متناسب با تحولات منطقه نباشد که این امر می‌طلبد بازنگری جدی در توسعه حمل و نقل در کشور داشته باشیم.

* لازم به ذکر است بسیاری از روزنامه های امروز به موضوع رای اعتماد مهندس اسلامی از مجلس شورای اسلامی نیز پرداخته بودند که به دلیل حجم بالای این مطالب از این مطلب حذف شده اند.

برچسب‌ها:

نظر شما