شناسهٔ خبر: 60530 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل نگهداری راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خبر داد:

اجرای فاز دوم بزرگ‌ترین پروژه مدیریت نگهداری زیرساخت‌های عمرانی كشور

اکبری مدیركل دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: با هدف ارتقای كیفی میانگین وضعیت سطح رویه راه‌های كشور، فاز دوم اجرای پروژه مدیریت نگهداری روسازی راه‌های كشور (PMS) آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، رضا اكبری مدیركل دفتر نگهداری راه‌های این سازمان با اعلام این مطلب افزود: PMS در حال حاضر به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه مدیریت نگهداری زیرساخت‌های عمرانی كشور محسوب می‌شود كه در فاز دوم اجرای آن هدف‌گذاری شده است تا یک‌بار دیگر وضعیت رویه تمام راه‌های شریانی كشور برداشت و تغییرات آن با برداشت اولیه (فاز اول) مقایسه و در كنار آن قرار گیرد و مدل نرخ اضمحلال روسازی راه‌های ایران در مناطق مختلف برای اولین بار تعیین شود.

اكبری خاطرنشان كرد: این پروژه آغاز بازآفرینی و تحول بنیادین در صنعت راهداری كشور بوده و افزایش بهره‌وری و حفاظت از سرمایه‌های ملی در راستای اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود. این پروژه تلفیقی از دانش فناوری اطلاعات و مهندسی در حوزه راه و حمل‌ونقل است و افزایش نرخ بهره‌وری را در این حوزه افزایش می‌دهد.

وی گفت: تبدیل سامانه به‌صورت تحت وب و اتصال تمام مهندسان و مسئولان ادارات نگهداری راه‌ها در استان‌ها و همچنین پیمانكاران و مشاوران به این سامانه جهت ثبت تمامی فعالیت‌های خود از جمله خدمات هدف‌گذاری شده در این مرحله از اجرای پروژه PMS است.

مدیركل دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همچنین گفت: تبیین روش‌های مرمت و نگهداری و روش‌های مناسب پیشگیرانه نگهداری راه متناسب با انواع مختلف خرابی رویه و تهیه برنامه سالیانه متناسب با بودجه در اختیار،  همچنین محاسبه معكوس تخصیص بودجه به بهترین و بهینه‌ترین وضعیت به راه‌های كشور و تعریف پروژه‌های سالانه با هدف ارتقای كیفی میانگین وضعیت سطح شبكه راه‌ها از جمله مهم‌ترین اهداف فاز دوم اجرای پروژه مدیریت نگهداری روسازی راه‌ها محسوب می‌شود.

اكبری خاطرنشان ساخت: مرحله دوم پروژه از مهرماه آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود بر اساس برنامه زمان‌بندی تا 2 سال آینده به نتایج از قبل تعیین‌شده دست یابیم.

وی با اشاره به اینكه پیاده‌سازی سیستم مدیریت نگهداری روسازی راه‌های كشور موسوم به PMS همواره یكی از دغدغه‌های مهم مدیران و كارشناسان حوزه نگهداری راه‌ها طی بیست سال گذشته بوده است، افزود: با توجه به مقیاس بزرگ پروژه، سرانجام پس از فراز و نشیب‌های متعدد به مدت حداقل یك دهه، چهارچوب اولیه آن توسط دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در سال 94 تدوین و این پروژه با مدیریت و راهبری سازمان، جهت اجرا به مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی طی یك قرارداد مطالعاتی واگذار شد.

اكبری همچنین اظهار داشت: پس از بررسی‌های اولیه و تكمیل مطالعات كتابخانه‌ای، تیم‌های مطالعاتی و میدانی و ظرفیت‌های داخل كشور با هدف همكاری در این پروژه تشكیل شد و کارگروه‌هایی متشكل از متخصصان و كارشناسان و اساتید دانشگاه آغاز به کارکرد و با همكاری آزمایشگاه فنی و مكانیك خاك وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان مشاور جنبی برداشت میدانی داده‌ها و چندین شركت مشاور، پروتكل‌ها و دستورالعمل‌ها، طراحی و نوشتن سامانه كامپیوتری لازم، كار به‌طور جدی آغاز شد.

وی افزود: در نهایت با پیگیری‌های فراوان كارشناسان و متخصصان سازمان و تشكیل ده‌ها جلسه كارشناسی، فاز اول طرح تكمیل و با تحلیل داده‌های برداشت‌شده از وضعیت رویه راه‌های شریانی كشور به طول 51 هزار كیلومتر به‌صورت رفت‌وبرگشت، پروژه با حضور وزیر راه و شهرسازی در شهریورماه سال 95 افتتاح شد.

اكبری خاطرنشان كرد: در پایان فاز اول اجرای پروژه یادشده، آخرین وضعیت رویه راه‌های كشور به لحاظ شاخص‌های بین‌المللی روسازی نظیر PCI و IRI بررسی و ثبت‌شده تمام راه‌های شریانی به تفكیك در استان، شهرستان و هر كریدور تحلیل شد و نتایج قابل‌تأملی را برای نخستین بار در كشور برای مدیران و كارشناسان با هدف برنامه‌‌ریزی و مدیریت منابع در پروژه‌ها نشان داد و در نهایت وضعیت روسازی راه‌های شریانی به‌صورت گرافیكی و جدول، همراه با عكس و فیلم به كاربر گزارش می‌شود

نظر شما