شناسهٔ خبر: 60538 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

نگاهی به روزنامه‌های ۷ آبان

روزنامه  مطبوعات در گزارش زیر نگاهی اجمالی کرده‌ایم به اخبار حوزه حمل‌ونقل و مسکن شهرسازی در روزنامه‌‌های امروز (دو شنبه ۷ آبان ۱۳۹۷)

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

اطلاعات

حمل و نقل در گردونه تامین و توزیع لاستیک

آنچه در پی آمده است نگاهی دارد به مشکلات و چالش های تامین و توزیع تایر و دغدغه های حمل و نقل جاده ای در این خصوص که بخش اول آن را شنبه ملاحظه کردید و اینک بخش دوم را می خوانید:متقی در ادامه تصریح می کند: این مقررات به طور کل برای همه گروه های تایر بوده است. ما به طور کلی سه گروه تایر داریم؛ تایرهای سواری، تایرهای باری و اتوبوسی و دسته سوم تایرهای صنعتی. این قوانین ناظر و حاکم بر تمام این گروه ها بود. به مرور که این دوران داشت طی می شد مقدار واردات کالا نسبت به قبل کمتر شد.

وی اضافه می کند: ما همیشه در کشور سه سطح تأمینی را باید در نظر بگیریم. سطح تأمین رویی یا سطحی که مصرف کننده را در برمی گیرد؛ یک سطح هم سطح توزیعی و سطح سوم هم سطح ذخیره ای است. معمولا وقتی که این سه سطح پر باشد و کالا در آن موجود باشد ما هیچگونه کمبودی در سطح جامعه احساس نمی کنیم. ولی به محض اینکه یکی از این سطوح از پایین به بالا دچار مشکل بشود به مرور زمان جو روانی هم بر جامعه فشار وارد می کند و شاید کمبودی هم در سطح مصرف وجود نداشته باشد اما همانطور که ملاحظه می شود ذخیره های کشور دارد تمام می شود و بخش توزیعی هم دچار کمبود می شود و در نتیجه روی مصرف به مرور تأثیر می گذارد و سبب می شود که مصرف کننده احساس نگرانی کند که برآیند آن رفتن به سمت خرید بیشتر یا خرید مازاد بر نیاز خودشان است که این امر می تواند کلاً کشور را با یک سری کمبودها مواجه سازد.

عصر اقتصاد

این بار کلید در دستان " اسلامی " است

مسکن از ابتدای تمدن بشر یکی از نیازهای اولیه هر انسان بوده و هست، از این رو دولت‌ها تلاش دارند تا شرایط را برای تهیه این نیاز جامعه فراهم کنند اما این روزها حال مسکن در ایران خوب نیست چراکه روند افزایش قیمت مسکن در کشور به نحوی است که درآمدهای افراد جامعه به پایش نمی رسد.پس از استعفای عباس آخوندی، وزیر سابق وزارت راه و شهرسازی، رئیس جمهور به سرعت محمد اسلامی را برای هدایت این وزارتخانه انتخاب کرد و از مجلس رای اعتماد گرفت. اما اسلامی در شرایطی وزارت راه و شهرسازی را تحویل گرفت که قیمت مسکن به مشکلات کلان اقتصادی و تبعیت از بازارهای موازی خود روند افزایشی نامتناسبی را در پیش گرفته است.

بر اساس آمارهای ارائه شده، در یک سال اخیر قیمت مسکن تنها در شهر تهران ۸۳ درصد افزایش را تجربه کرده که ۳۱ درصد آن در چهار ماه اخیر و ۶.۳ درصد آن در مهر ماه  اتفاق افتاده است و این روند نشانه تب‌دار بودن بازار مسکن است چرا که این رشد قیمتی متناسب با درآمدهای جامعه نبوده و باعث شده تا این بخش وارد رکود تورمی شود.بی‌تعادلی در عرضه و تقاضای مسکن به‌اضافه رشد بازارهای موازی باعث افزایش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر شده است. آخرین آمار که توسط دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در مهرماه ۱۳۹۷ ارائه شده حاکی  از آن است که با وجود رشد ۸۳ درصدی قیمت مسکن شهر تهران، معاملات نسبت به ماه مشابه  سال قبل ۳۴ درصد کاهش یافته است. در کل کشور اما ۵۹ هزار و ۲۵ قرارداد خرید و فروش در مهرماه امضا شده که نسبت به همین زمان در سال قبل ۱۹ درصد افزایش  نشان می‌دهد. اما با توجه به پیشرو بودن شهر تهران در حوزه‌ی مسکن، ماه‌های آینده احتمالا شاهد کاهش معاملات در کل کشور خواهیم بود.

ایران

داغ شدن بازار واحدهای مسکونی قدیمی و ارزان در تهران :

معاملات از قیمت جا ماند

پس از بازگشت کوتاه مدت رونق معاملات به بازار مسکن، فشار شدید رشد قیمتی باعث شد تا معاملات از قیمت جا بماند. چند ماهی است که خرید و فروش مسکن در پایتخت عقبگرد دارد ولی همچنان قیمت به رشد خود ادامه می‌دهد.درماه‌های اخیر نوسانات قیمتی در بازار ارز که به نااطمینانی مردم و فعالان اقتصادی دامن زد، بخشی از نقدینگی سرگردان جامعه برای حفظ ارزش دارایی یا کسب سود، راهی بازار مسکن شد. ورود نقدینگی به این بازار در مدت کوتاهی قیمت‌ها را به میزان زیادی بالا برد به گونه‌ای که این قیمت‌های بالا بخش عمده خریداران را از خرید منصرف کرد.

برای آن دسته از خریدارانی که قصد تأمین نیاز مصرفی شان را داشتند، قیمت‌های جدید خارج از توان بود و بخش دیگر از خریداران که با نگاه سرمایه‌گذاری یا سفته بازانه به این بازار آمده بودند هم حاشیه سود پایین آمده بود ضمن این که افت شدید معاملات مسکن پایتخت دوره بازگشت سرمایه را نیز به آینده‌ای نامعلوم احاله کرده است.اما این شرایط باعث نشده است تا روند صعودی قیمت‌ها متوقف شود. از یک طرف ماه به ماه تعداد معاملات واحدهای مسکونی افت می‌کند و از طرف دیگر قیمت‌ها بالا می‌رود، روندی که آینده‌ای نه چندان خوش برای بخش مسکن به همراه دارد چراکه در این بازار نه خریداران واقعی جای دارند و نه سرمایه گذاران.

جهان صنعت

افزایش تمایل متقاضیان به خرید مسکن ارزان،

اقبال خانه های نقلی

ولین کارنامه پاییزی بازار مسکن بالاخره تاثیر افزایش دو برابری قیمت واحدهای مسکونی در بازار مسکن را نشان داد‌. آخرین گزارش بانک مرکزی از وضعیت بازار مسکن در مهرماه نشان می‌دهد معاملات مسکن در پیک قیمتی ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان و زیربنای ۵۰ تا ۶۰ متری دارای بیشترین تعداد معاملات در شهر تهران است‌. تجمع معاملات مسکن در گروه‌های متراژی اعلام شده بانک مرکزی نشان می‌دهد که معاملات آپارتمان‌های دارای مساحت کوچک در مهرماه امسال دارای بیشترین سطح استقبال از سوی متقاضیان است؛ آمار تغییرات محسوس «سهم» گروه‌های متراژی از کل معاملات، نشان می‌دهد وضعیت معیشتی اقشار متوسط و کاهش قدرت خرید به شیفت معاملات به گروه‌های کم‌متراژتر منجر شده است‌. بروز تغییرات محسوس در حجم معاملات خرید و فروش آپارتمان‌های کوچک حاوی پیام روشنی به بازار است که نشان می‌دهد متقاضیان با آورده کمتری وارد بازار شده‌اند؛ این تغییرات در کنار گزارش معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی از افزایش قیمتی در عین کاهش معاملات در ۱۲ ماهه منتهی به مهر ماه از بروز رکودی ادامه‌دار در بازار مسکن حکایت می‌کند‌. در این شرایط کمبود عرضه واحدهای مسکونی میان‌متراژ ممکن است قیمت این دامنه متراژی را بیشتر از سایر دامنه‌ها افزایش دهد‌. در حال حاضر عرضه نامتقارن و کمبود خانه‌های پرتقاضا، باعث شده تا بخشی از تقاضای مصرفی به اجبار به سمت خرید واحدهای مسکونی «بزرگ‌متراژ» و «قدیمی» بروند‌.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱/۸۶ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۴/۶ و ۵/۸۳ درصد افزایش نشان می‌دهد‌. براساس گزارش بانک مرکزی درباره تحولات بازار مسکن شهر تهران در مهرماه سال ۱۳۹۷، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۴/۹ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۵/۹ و ۳/۳۲ درصد کاهش نشان می‌دهد‌.

جهان اقتصاد

اولویت های وزارت راه و  شهرسازی مستلزم بازنگری است

محمد اسلامی که از حدود یک سال قبل به عنوان استاندار مازندران در دولت دوازدهم کار خود را آغاز کرده بود، سرانجام با استعفای عباس آخوندی از سوی رییس جمهوری به عنوان وزیر پیشنهادی جدید راه و شهرسازی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و توانست با ۱۵۱ رای موافق در مقابل ۹۸ رای مخالف و هشت رای ممتنع از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرد.صبح روز یکشنبه هم رییس جمهوری نیز در حکمی وی را به عنوان وزیر جدید راه و شهرسازی منصوب کرد تا اسلامی به عنوان جدیدترین سکاندار ساختمان دادمان به وزارت راه و شهرسازی برود.

اسلامی در نخستین روز کاری در جمع کارکنان وزارت راه و شهرسازی گفت: بسیاری از فرضیه‌های از پیش تعیین‌شده وجود دارد که در شرایط کنونی کشور پاسخگوی نیازهای جامعه نیست و باید برای به‌روزرسانی این فرضیه‌ها آن‌ها را بازنگری و باز مهندسی کنیم و با یک انسجام عالی و یک حرکت متفاوت از شرایط فعلی عبور کنیم.وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر برنامه‌ها و اولویت‌های موجود در برنامه ارائه‌شده به مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه که ارائه‌شده است بیش از دو صفحه نیست زیرا تکالیف و اهداف مشخص وزارت راه و  شهرسازی در برنامه ششم توسعه آمده است که باید تلاش شود با برنامه‌ریزی‌های مدون و ساختار سازی دقیق به اهداف و تکالیف این قانون دست‌یابیم.

سیاست روز

احتمال افزایش ۵ میلیون تومانی وام مسکن مهر پردیس

دیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از استقرار کارگزاری در فازهای مختلف مسکن مهر پردیس با هدف سهولت و تسریع در کار متقاضیان خبر داد.حبیب‌الله طاهرخانی در بازدید از پروژه های مسکن مهر پردیس، درباره تامین منابع مالی مربوط به اتمام ساخت و ساز خاطرنشان کرد: اغلب پروژه‌های باقیرمانده، در مرحله نازک‌ کاری هستند؛ تغییرات قیمتی سال جاری نیز بیشترین تاثیر را روی این مرحله گذاشته است. به عنوان مثال این افزایش قیمت روی آسانسور، رادیاتور، پکیج، بوستر پمپ، ‌ شیرآلات و ... تأثیر داشته و بعضا پیمانکار برای تهیه این اقلام به مشکل برخورده است. نمونه عینی پکیج بود که در پردیس ما را دچار مشکل کرد. البته خوشبختانه این مسأله حل شده و به صورت هفتگی ۱۰۰ پکیج تحویل می‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید همچنین در خصوص افزایش ۵ میلیون تومانی وام متقاضیان مسکن مهر بیان کرد: برای کمک به آورده متقاضیان به دنبال طرحی هستم تا برخی پروژه‌ها که به افزایش قیمت برخورده‌اند، ‌ افزایش ۵ میلیون تومانی وام به عنوان جایگزین آورده مردم را داشته باشند. این برنامه برای پروژه‌هایی است که به افتتاح نرسیده‌اند، باید مشخص شود که چه پروژه‌هایی مشمول این افزایش وام می‌شوند. اما اصل افزایش وام برای پروژه‌های مسکن مهر پردیس بوده و ممکن است وام برخی پروژه‌ها در سایر شهرها نیز ۵ میلیون تومان افزایش یابد. پیشنهاد افزایش ۵ میلیون تومانی وام مسکن مهر پردیس به دولت ارائه شده و از محل خط اعتباری مسکن مهر تامین اعتبار می‌شود.

دنیای اقتصاد

"دنیای اقتصاد" مطالبات عرضه و تقاضای ملکی از سیاست‌گذار را بررسی می‌کند

۱۵+۱ ماموریت متولی مسکن

وزیر جدید راه و شهرسازی برای پاسخ به مطالبات عرضه و تقاضا در بخش مسکن «۱+۱۵» ماموریت در پیش دارد. بررسی اقدامات و سیاست‌های ناتمام دولت در بخش مسکن نشان می‌دهد متولی جدید این بخش برای «تنظیم بازار مسکن»، «اصلاح نظام مهندسی ساختمان»، «حذف ضوابط شهرسازی ضد‌عرضه مسکن کوچک» و همچنین «نیمه‌تمام‌های مسکن‌مهر» باید بتواند مجموعه دولت و سیاست‌گذار پولی را همراه کند. «احیای قدرت مالی خانه‌اولی‌ها»، «به کار انداختن سه اهرم مالیاتی ضد‌سوداگری»، «تکمیل جراحی ناتمام در مقررات ساختمانی» و البته «اتمام مسکن‌مهر» از جمله ماموریت‌ها است.

وزیر جدید راه و شهرسازی در حالی روز گذشته به صورت رسمی، مسوولیت این وزارتخانه را بر عهده گرفت که هم‌اکنون دست‌کم ۱+۱۵ تکلیف نیمه تمام روی میز کار وی قرار دارد. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» درخصوص مطالبات دو سمت عرضه و تقاضای ملکی از سیاست‌گذار مسکن حاکی است وزیر جدید راه و شهرسازی در شرایطی سکان این وزارتخانه را در دست گرفته است که علاوه بر برخی تکالیف مغفول، فهرستی از تکالیف نیمه‌تمام را در دستور کار خواهد داشت. این در حالی است که فعالیت وزیر جدید راه و شهرسازی با توقف کامل روند رونق در بازار معاملات آپارتمان‌های مسکونی و به کما رفتن خرید و فروش‌های ملکی در پایتخت به‌عنوان شهر پیشران تحولات ملکی همزمان شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما