شناسهٔ خبر: 6064 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

عمرانی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛

بیش از نوسازی شهرها در حال تولید بافت فرسوده‌ایم/ افزایش شهرفروشی به دلیل ضعف قوانین

بافت فرسوده محله همت آباد مدیر عامل شرکت عمران و مسکن‌سازان اصفهان با انتقاد از این‌که در حال گسترش بافت‌های فرسوده شهری هستیم گفت: متاسفانه مسئولان ما شهرها را می‌فروشند تا درآمد حاصل از آن را خرج شهرها کنند.

غلامرضا عمرانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حضور مسئولان در محلات هدف بهسازی و نوسازی و حمایت‌های آن‌ها از پروژه‌ها را سبب اعتمادسازی مردم دانست و اظهار کرد: چنین حمایت‌هایی تاثیر بسیار مثبتی بر تسریع روند نوسازی خواهد داشت. 

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان اصفهان درباره اولویت برنامه‌های این شرکت برای بهسازی بافت فرسوده گفت: استان اصفهان حدود هفت هزار هکتار بافت فرسوده دارد که چهار هزار هکتار از آن‌ها بافت غیرتاریخی هستند. از نظر ما همه این مناطق در اولویت قرار دارند زیرا بخش زیادی از جمعیت استان در این بافت‌ها سکونت دارند و در زمان وقوع حوادث غیر مترقبه با مشکل روبه‌رو خواهند شد.

وی بافت‌های فرسوده غیرتاریخی را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: دسته اول بافت‌هایی هستند که با تسهیلاتی که اختصاص می‌یابد می‌توان آن‌ها را به صورت تدریجی نوسازی کرد اما از سوی دیگر با بافت‌هایی روبه‌رو می‌شویم که مشابه محله «همت‌آباد» نیازمند اقدام مستقیم هستند و نمی‌شود در آن‌ها اقدام‌هایی تدریجی انجام داد. در حالت دوم همه اهالی باید در کنار هم تشکیل تعاونی بدهند و زمین‌ها را به اشتراک بگذارند تا شبکه معابر تغییر کند. در شهر اصفهان ۱۲ پروژه مشابه همت‌آباد داریم که نیاز به اقدام‌های مستقیم دارند و مشاوران بافت فرسوده فعالیت‌های ویژه‌ای در آن مناطق انجام داده‌اند.

ضعف‌های نظام مدیریت ساختمان موضوع دیگری بود که عمرانی به آن‌ پرداخت و گفت: متاسفانه بیش از نوسازی، در حال تولید بافت‌های فرسوده هستیم. ۱۲ درصد شهرهای ما سکونتگاه‌های غیررسمی هستند و این آمار بسیار بالاست. ساختمان‌ها در این منطقه‌ها بدون پروانه و طرح شهرسازی ساخته می‌شوند و سرعت رشد آن‌ها بیش از روند نوسازی است. متاسفانه ضوابط صدور پروانه و شهرسازی ما هم به گونه‌ای است که درآمد شهرداری‌ها از محل تراکم تامین می‌شود و با این روند شهرفروشی صورت می‌گیرد. در واقع مسئولان ما شهرها را می‌فروشند تا درآمد حاصل از آن را خرج شهرها کنند./

برچسب‌ها:

نظر شما