شناسهٔ خبر: 60648 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نگاهی به روزنامه‌های ۱۰ آبان

روزنامه در گزارش زیر نگاهی اجمالی کرده‌ایم به اخبار حوزه حمل‌ونقل و مسکن شهرسازی در روزنامه‌‌های امروز (پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۷)

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

ایران

وزیر راه از سیاست های جدید مسکن پرده برداشت

ورود تشکل‌ها به ساخت و ساز

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی از اجرای برنامه جدیدی برای تولید و عرضه مسکن خبر داد.به گفته اسلامی، برنامه اصلی «تولید مسکن توسط تشکل‌های صلاحیت دار است» و در هفته‌های آینده ساز وکار این برنامه ابلاغ می‌شود.وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد که «باید مطمئن باشیم که تولید مسکن توسط تشکل‌های واجد شرایط و دارای صلاحیت انجام می‌شود و مردم باید بتوانند اطمینان حاصل کنند که مراجعی معتبر مسکن شان را تأمین می‌کنند.» برپایه قانون، وظیفه تأمین مسکن مردم بویژه اقشار کم درآمد را بر عهده داریم و وظیفه قانونی ماست تا شرایط ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای مسکن را فراهم کنیم.

آن گونه که ایرنا گزارش داده، او ساز و کار برنامه تولید مسکن را این‌گونه توضیح داد که براساس برنامه‌ای که به مجلس تقدیم شده، ساز وکار تولید مسکن را توسط مردم و بخش خصوصی فراهم کردیم، به گونه‌ای که تولید مسکن برای اقشار کم درآمد و متوسط تبدیل به یک جریان دائمی شود. وزیر راه و شهرسازی همچنین به موانع پروژه‌های نیمه تمام اعم از مسکن مهر، مسکن اجتماعی و غیره اشاره کرد و گفت: این موانع را بر طرف می‌کنیم تا کار به سرانجام برسد.  او در خصوص مسکن مهر اظهار داشت: باید مردم و متقاضیان نیز کمک و همراهی کنند تا با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط بویژه دستگاه‌های تأمین کننده زیرساخت‌های آب، برق، گاز و غیره بتوان به پروژه‌ها سرعت داد. مسکن مهر، پروژه‌ای مردمی است که عده زیادی در آن ثبت نام کرده‌اند، اما شرایط قراردادی، فنی، حقوقی و جانمایی‌های صورت گرفته در آنها با دقت انجام نشد.

تعادل

"تعادل" سه مولفه قیمت، متراژ و عمر بنا را طی یک سال گذشته بررسی می‌کند

بازتاب آثار تورم مسکن بر الگوی مصرف

جهش قیمت مسکن از اردیبهشت ماه سالجاری آغاز شد و با افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل، رکورد شش سال گذشته را شکست؛ البته رشد قیمت‌ها به اردیبهشت ماه محدود نشد.جهش قیمت مسکن از اردیبهشت ماه سالجاری آغاز شد و با افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل، رکورد شش سال گذشته را شکست؛ البته رشد قیمت‌ها به اردیبهشت ماه محدود نشد و نگاهی به تحولات بازار مسکن در ۶ماهه اخیر حکایت از تداوم رشد قیمت مسکن دارد، در این میان و با توجه به رشد قیمت‌ها شاهد کاهش حجم معاملات و افت توان خانوارها در خرید مسکن بودیم و هرماه تعداد قراردادهای خرید و فروش کاسته شد به گونه‌ای که در اردیبهشت ماه شاهد ثبت بیش از ۱۹ هزار قرارداد بودیم اما این آمار در مهر ماه به کمتر از ۱۰ هزار قرارداد رسید.

در این میان، بررسی و مقایسه مولفه‌های مختلف از جمله متراژ، عمر بنا و ... طی دو سال گذشته به خوبی می‌تواند در تحلیل بازار مسکن و تاثیر افزایش قیمت‌ها در ارتقای مولفه‌های متراژ و عمر بنا راهگشا باشد، برهمین اساس، روزنامه تعادل سه مولفه قیمت کل واحد مسکونی، متراژ، عمر بنا را مورد بررسی قرار می‌دهد و واحدهای مسکونی بالای ۶۰۰ میلیون تومان را به عنوان معیار در نظر می‌گیرد و دلیل آن هم این است که در حال حاضر، برای خرید یک واحد مسکونی متوسط متراژ (۷۵ متر مربع) در تهران با توجه به قیمت هر مترمربع ۸ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان باید حداقل ۶۰۰ میلیون تومان در چنته داشته باشید.

آسیا

برخی پروازهای داخلی قرار است با ارز آزاد انجام شود

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد: با توجه به اینکه با وجود تمام صحبت‌ها، ارز نیمایی به درستی به شرکت‌های هواپیمایی نرسیده است از این پس تعدادی از پروازهای داخلی با نرخ ارز آزاد انجام خواهد شد.مقصود اسعدی سامانی توضیح داد: در تابستان امسال بر اساس توافقی که میان شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری انجام شد با موافقت نهایی بنا شد ایرلاین‌ها یک قیمت مشخص برای پروازهای داخلی در نظر بگیرند و هیچ یک از شرکت‌ها افزایش قیمتی نداشته باشند اما این توافق با این فرض صورت گرفت که ارز نیمایی مورد نیاز شرکت‌ها به طور کامل به آنها تخصیص پیدا کند.

به گفته وی، این وعده تا کنون به هیچ عنوان اجرایی نشده و تقریبا از هر ۱۰ درخواستی که شرکت‌ها ارائه می‌کنند تنها یک پرونده موفق می‌شود که ارز نیمایی دریافت کند. از این رو ایرلاین‌ها مابقی نیاز خود را با استفاده از ارز بازار آزاد تامین می‌کنند و همین مسئله باعث می‌شود توافق قبلی دیگر امکان اجرا نداشته باشد.

اقتصاد  ملی

لایحه مالیات بر ارزش افزوده  در شهرها مسکوت مانده است

رئیس کمیته بودجه شــورای شــهر تهــران ازمسکوت ماندن بندهایی از الیحه مالیات بر ارزش افزوده کــه تاثیر منفی بر عملکرد شــهرداری ها داشت، خبرداد. مجیــد فراهانی درمورد آخریــن وضعیت الیحه مالیات بر ارزش افزوده که در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال مطالعه و بررسی است، گفت: در گذشته شــهرداریها عوارض مختلفی را از مردم دریافت میکردند و با آنها امورات جاری شــهر را انجام می دادند امــا بعد از مدتی تمامی عوارض ها تجمیع و تحــت عنوان مالیات بــر ارزش افزوده تعریف شد.

وی با بیان اینکه در ســنوات گذشــته ۳۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده به شهرداریها تخصیص داده میشــد، ادامه داد: از این مبلغ ۸۸ درصد به تهران و ۱۲ درصد به روســتاهای اطراف واگذارمی شد.

حمایت

"حمایت" بررسی کرد

طرحی برای خانه‌دار شدن کم درآمد‌ها

همزمان با نوسان قیمت‌ها در چند ماه گذشته، قیمت مسکن نیز متاثر از بازار اوج گرفت. کاهش تولید، افزایش بهای زمین و سوداگری در بازار مسکن از جمله عواملی است که بهای مسکن را جهش گونه کرده است که تاکنون تدبیر قابل دفاعی برای رفع آن صورت نگرفته است به طوری که رئیس جمهور نیز در صحبت‌های خود در مجلس به آن اذعان داشت و عنوان کرد که «دولت در زمینه مسکن به ملت بدهکار است و باید جبران کند» حال باید دید وزیر جدید دولت دوازدهم برای مهار قیمت مسکن چه خواهد کرد.مطابق آخرین گزارش بانک مرکزی از بازار معاملات مسکن در شهر تهران که چند روز قبل منتشر شد، میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در مهرماه امسال به رقم ۸ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان به ازای هر مترمربع رسیده است که از دو برابر شدن قیمت مسکن طی ۱۸ ماه اخیر حکایت دارد. همچنین تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در این ماه به ۹.۴ هزار معامله رسیده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۹.۵ و ۳۲.۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین بررسی آمار کشور بیانگر کمبود عرضه مسکن در این سال‌ها است. مطابق با داده های حاصل از سرشماری سال ۹۵ در حالی که تعداد خانوار کشور به ۲۴.۱ میلیون نفر رسیده است، کل موجودی مسکن کشور ۲۲.۸ میلیون واحد اعلام شده در حال که ساخت مسکن با کاهش ۵۰ درصدی روبرو است. توقف طرح مسکن مهر و همچنین سرعت کند نوسازی مسکن‌های غیر مقاوم روستایی نیز از تبعات عدم توجه به تولید مسکن است.

عصر آزادی

مسکن در انتظار نوشدارو

کارشناسـان معتقدنـد افزایـش تولید و عرضه مسـکن و هم چنین مقابلـه بـا سـوداگران بـازار از طریق تکمیل سـامانه امـالک و وضع مالیات برعایدی مسـکن می تواند راه نجات بازار مسـکن از شـرایط فعلی باشد.

در پایـان جلسـه علنـی روز شـنبه مجلـس شـورای اسـالمی، محمد اسلامی با کسـب رای اعتماد از نمایندگان، وزیر راه و شهرسـازی شد.اسـلامی در شرایطی این پسـت را از عباس آخوندی، تحویل می گیرد که بخش مسـکن در شـرایط خوبی به سـر نمی برد و سیاسـت های اعمـال شـده در این سـال ها دسـتاورد قابـل دفاعی به همراه نداشـته اسـت. موضوعـی کـه رئیـس جمهـور نیـز در صحبـت های خـود در مجلس به آن اذعان داشـت: »دولت در زمینه مسـکن به ملت بدهکار اسـت و باید جبـران کند.

نظر شما