شناسهٔ خبر: 60773 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران خبر داد:

ایجاد بزرگترین فضای شهری در پایتخت با طراحی فضای فوقانی تونل تهران_تبریز/ اعطای گواهینامه صلاحیت ماده ۴ به سازمان نوسازی

کاوه علی اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از موفقیت این سازمان در دریافت رتبه اول گواهینامه صلاحیت ماده ۴ قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری از سوی شرکت بازآفرینی شهری ایران خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران کاوه حاجی علی اکبری ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص مسابقه بازآفرینی محور شهری (طراحی فضای فوقانی راه آهن تهران- تبریز) با بیان این که این محور در طولی حدود ۹ کیلومتر در مناطق ۱۷ و ۱۸ بعد از بزرگراه نواب شروع شده و تا مسیل کن در انتهای منطقه ۱۸ ادامه پیدا می کند، خاطرنشان کرد: با پایین رفتن خط راه آهن، فضایی به وسعت ۵۰ کیلومتر مربع ایجاد شده که می تواند امکان بی نظیری برای ایجاد یکی از بزرگترین فضاهای شهری را در جهان فراهم کند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که این فضای شهری در مجاورت محروم ترین محلات تهران قرار گرفته که فاقد حداقل استانداردهای لازم برای زندگی و خدمات مورد نیاز هستند، یادآور شد: اجرای این پروژه از سال گذشته در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت و مسئولیت برنامه ریزی و طراحی آن به سازمان نوسازی شهر تهران سپرده شد.

علی اکبری تصریح کرد: با توجه به فرصتی که این پروژه می تواند برای شهر تهران فراهم کند، سازمان نوسازی شهر تهران تصمیم گرفت که هرگونه اقدام برای طراحی و برنامه ریزی این فضای شهری را از طریق مشارکت و همکاری با جامعه متخصصین حرفه ای از جمله معماران، شهرسازان، متخصصین علوم اجتماعی، محیط زیست و سایر صاحبنظران در این حوزه انجام دهد تا بتواند بهترین ایده از میان ایده های ممکن را برای شهر تهران برگزیند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران خاطرنشان کرد: از آنجایی که در این محدوده مالکیت زمین با وزارت راه و شهرسازی و بطور ویژه با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران بود، دولت و وزیر راه و شهرسازی در تحقق این ایده همراهی و همکاری قابل توجهی داشتند.

علی اکبری با بیان این که مسابقه بازآفرینی محور شهری (طراحی فضای فوقانی راه آهن تهران- تبریز) از هفته گذشته و در مقیاس بین المللی آغاز شده است، اظهار داشت: تا روز گذشته حدود ۳۰ مجموعه برای شرکت در این مسابقه ثبت نام کرده بودند که ۲ مجموعه آن نیز خارجی بودند و به دلیل استقبال قابل توجهی که از این مسابقه انجام شد، طبق مصوبه جلسه هیأت داوران مقرر شد زمان ثبت نام در این مسابقه تا ۱۹ آبان ماه تمدید شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در ادامه سخنان خود با اشاره به موضوع مسکن امید و اجرای پروژه های مسکن پشتیبان در چارچوب برنامه ملی بازآفرینی شهری، گفت: آئین نامه اجرایی این پروژه دهم خرداد ماه به تصویب هیأت وزیران رسیده و در شهر تهران، سازمان نوسازی به عنوان متولی این برنامه معین شده است.

علی اکبری ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص اقداماتی که از سال گذشته در سازمان نوسازی در راستای اجرایی شدن برنامه ملی بازآفرینی شهری و موضوع مسکن امید انجام شده است، عنوان کرد: بر اساس تفاهمی که با شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن به عنوان شرکت توسعه گر و پیشگام در این حوزه صورت گرفت، ۷ پروژه با ظرفیت حدود ۳ هزار واحد مسکونی تعریف شده است.

وی در این باره افزود: این تفاهم سه جانبه است که بین شهرداری تهران به عنوان مالک زمین و ارائه دهنده بخشی از تسهیلات و مشوق ها، گروه سرمایه گذاری مسکن به عنوان توسعه گر و شرکت بازآفرینی شهری ایران به عنوان نماینده دولت و تأمین کننده بخشی از تسهیلات و مشوق هایی که در آئین نامه اجرایی پیش بینی شده منعقد می شود.

علی اکبری ابراز امیدواری کرد: با انعقاد این تفاهم نامه، زمینه آغاز عملیات اجرایی در این پروژه ها و همچنین حضور و مشارکت سایر توسعه گران فراهم شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود، خاطرنشان کرد: در ماده ۴ قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری که سال ۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، دولت به عنوان مجری نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری این امکان را پیدا کرده که ضمن احراز صلاحیت سایر بخش ها، آنها را به عنوان مجریان نوسازی به رسمیت شناخته و بخشی از اختیارات خود را به آنها واگذار کند.

علی اکبری با اشاره به این که در گذشته این امکان به شرکت هایی که در بخش خصوصی فعالیت می کردند محدود می شد، گفت: خوشبختانه در این دوره مدیریت شرکت بازآفرینی شهری ایران این امکان برای سازمان هایی نظیر سازمان نوسازی شهر تهران که بخش عمومی دولتی هستند فراهم شد تا بتوانند تجارب و تخصص خود را به منظور شناسایی صلاحیت شان معرفی و این امکان را پیدا کنند که با مجموعه های وابسته به دولت مثل شرکت بازآفرینی شهری ایران وارد انعقاد قرارداد شوند.

 

نظر شما