شناسهٔ خبر: 60791 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان خبر داد:

نخستین واگن‌های مخزن دار سوخت تولید پالایشگاه اصفهان در ایستگاه ترمینال ریلی نفتی بندر

عفیفی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از راه اندازی آزمایشی ترمینال جدید ریلی نفتی(محوطه اختصاصی ریلی) در بندر شهید رجایی برای توسعه حمل ریلی فرآورده‌های نفتی و گسترش زیرساخت‌های ریل-بندر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، اله مراد عفیفی پور با اشاره به اهمیت فوق العاده توسعه شبکه ریلی در بنادر کشور و توسعه زیرساخت‌های ریل - بندر، اظهار داشت: این موضوع همواره مورد تاکید مسئولان کشوری، مدیران سازمانی و بخش های اقتصادی بوده و در اهداف برنامه های پنج ساله و چشم انداز توسعه نیز لحاظ شده است.

وی مزایای حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده‌ای در امور حمل و نقل انبوه به خصوص در مسافت‌های طولانی را برشمرد و با اشاره به سهم تعیین کننده آن در تولید ناخالص ملی و نقش پیش نیاز آن در توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی اجتماعی، افزود: توسعه حمل و نقل ریلی باعث اشتغالزایی بالا، کاهش قابل ملاحظه در مصرف انرژی (به ویژه گازوییل)، ایمنی فوق العاده بالا، جلوگیری از آسیب به زیرساخت های جاده‌ای و تلطیف محیط زیست به دلیل مصرف سوخت فسیلی کمتر می‌شود که تاثیر قابل توجهی در کاهش قیمت تمام شده کالا و افزایش رقابت پذیری در بنادر دارد. از سوی دیگر، هرچه قیمت سوخت به قیمت واقعی خود نزدیکتر شود، صرفه و مزیت اقتصادی حمل و نقل ریلی در همسنجی با جاده، بیشتر خواهد شد.

عفیفی پور با اشاره به متصل نبودن شانتینگ یارد(محوطه اختصاصی ریلی) شمالی بندر از طریق خطوط انتقال به مخازن بندر خلیج فارس طی سالیان گذشته، گفت: این محدودیت در حمل فرآورده های نفتی صادراتی و ترانزیتی در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی باعث می شد تا با انجام عملیات مجدد، از حمل زمینی جهت انتقال فرآورده ها به مخازن استفاده شود.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، کسری‌های چند باره، تخلیه و بارگیری مضاعف، ایجاد ترافیک در مسیر درب ورودی، کاهش ایمنی مسیر تردد، مشکلات تخلیه کامیونی به مخازن و کندی عملیات تخلیه از جمله عوامل محدودیت آفرینی بود که با ایجاد ترمینال ریلی نفتی جدید، مرتفع می شود.

وی در ادامه اضافه کرد: زیرساخت ریلی این پایانه پیشتر به عنوان پارکینگ واگن ها استفاده می شد، که هم اکنون با تغییرات ایجاد شده و فراهم نمودن این امکان، این تاسیسات از توان تخلیه ماهانه ۲۲۲ هزار متر مکعب و سالانه حدود دو میلیون و ۶۶۴ هزار متر مکعب نفت کوره برخوردار است که بخش عمده ای از فعالیت های بانکرینگ در بندرخلیج فارس را در بر می‌گیرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: فرآورده‌های تخلیه شده از طریق خطوط لوله و سیستم پمپاژ نصب شده در ترمینال ریلی نفتی و از طریق شبکه خطوط لوله بندر خلیج فارس امکان تخلیه واگن به تمامی مخازن متصل به این شبکه را فراهم نموده است.

وی افزود: به صورت همزمان می توان ۴۴ واگن مخزن دار را با نرخ تخلیه حدود ۳۵۰ متر مکعب در ساعت  تخلیه کرد؛ همچنین، دو دستگاه دیگ بخار نصب شده بر روی واگن امکان گرم نمودن فرآورده ها را نیز فراهم خواهد کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: صاحبان كالا در حال حاضر برای فرآورده های صادراتی و ترانزیتی که امکان حمل ریلی به بندر شهید رجایی دارند، می توانند از این تسهیلات برای تخلیه واگن های مخزن دار استفاده كنند.

عفیفی پور با اشاره به آغاز بکار آزمایشی این ترمینال ریلی، گفت: نخستین محموله نفت کوره تولیدی پالایشگاه اصفهان در قالب ۱۷ واگن مخزن دار با حجم ۹۵۰ تن امروز وارد بندر شهید رجایی شد که این فرآورده در عملیات بانکرینگ و سوخت رسانی به کشتی ها مورداستفاده قرار می گیرد.

 وی در پایان اظهار داشت: از این پس ۵ پالایشگاه بزرگ كشور (اصفهان، تهران، تبریز، اراك و كرمانشاه) که به خط ریل وصل هستند، مستقیم به بندر شهیدرجایی دسترسی دارند و این یک تحول و مزیت بزرگ محسوب می‌شود.

نظر شما