شناسهٔ خبر: 6085 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

نصرآزادانی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

وضعیت احداث خط‌آهن قزوین-رشت/ رشتی‌ها چه زمانی سوت قطار را خواهند شنید/ منابع مورد نیاز پروژه

پروژه خط آهن قزوین - رشت معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور آخرین وضعیت احداث خط‌آهن قزوین - رشت را تشریح کرد و گفت: چنانچه منابع مالی به موقع در همین ابتدای سال و به طور کامل اختصاص یابد این خط آهن تا دو سال آینده به رشت می‌رسد.

سید‌مسعود نصرآزادانی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه پروژه راه آهن قزوین-رشت با مشکلات متعددی از جمله مشکلات مطالعاتی درباره مسائل زمین‌شناسی٬ آزادسازی مسیر و حفر تونل مواجه است٬ گفت: البته بخش عمده حفر تونل‌ها انجام شده است.

معاون ساخت  وتوسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با تأکید بر اینکه این پروژه نیازمند تزریق منابع مالی است٬ یادآور شد: چنانچه منابع مالی به موقع در همین ابتدای سال و به طور کامل اختصاص یابد این خط  آهن تا دو سال آینده به رشت می‌رسد.

وی درباره میزان رقم مورد نیاز برای این پروژه گفت: در حال حاضر طبق برآوردها برای رسیدن این خط آهن به رشت٬ یک هزار میلیارد تومان نیاز است که حتی اگر ۷۰ درصد این رقم هم به موقع تزریق شود این قول را می‌دهیم که خط آهن قزوین تا پایان سال ۹۵ به رشت برسد و آماده بهره‌برداری شود.

نصرآزادانی با اشاره به قول‌های مساعد در این زمینه ادامه داد: این رقم در اعتبارات بودجه‌ای امسال پیش بینی شده است و فقط باید عملیاتی شود؛ البته برای استفاده از منابع مالی بیشتر طرح‌های درآمدزایی همچون فاینانس برای تسریع در انجام عملیات در دست اقدام است.

وی با یادآوری اینکه پیمانکاران متخصص داخلی مسئولیت انجام این پروژه را بر عهده دارند٬ بر تزریق به موقع اعتبارات تأکید و اظهار کرد: چنانچه این اعتبارات در فصل کاری تزریق شود سرعت عملیاتی این پروژه بالا می‌رود و می‌توان روی زمان اعلام شده حساب کرد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه در پایان سال گذشته اعتبار مناسبی به پروژه‌های عمرانی کشور تزریق شد و تقریبا ۹۰ درصد بودجه این پروژه تخصیص یافت٬ به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: رقم پیش بینی شده در بودجه سال گذشته برای راه‌آهن قزوین-رشت-انزلی-آستارا ۲۳۸ میلیارد تومان بود که از این رقم بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان جذب منابع شد.

نصرآزادانی درباره میزان پیشرفت راه‌آهن قزوین-رشت-انزلی-آستارا گفت: در حال حاضر ۸۵ درصد مسیر زیرسازی٬ ۳۰ کیلومتر از ۱۸۰ کیلومتر ریل‌گذاری و میانگین ۳۰ درصد کارهای عملیاتی ۳ تا ۴ ایستگاه انجام شده است.

راه‌آهن قزوین-رشت-انزلی-آستارا بنادر جنوبی کشور را به بنادر شمالی متصل می‌کند و برای ایران یک شریان حیاتی اقتصادی و برای کشورهای منطقه بسیار مهم است. این مسیر ریلی همچنین یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ریلی کشور است که کشورهای آسیای میانه را به اقیانوس هند و کشورهای اروپایی و خلیج‌فارس متصل می‌کند. ‌این مسیر ریلی یکی از فنی‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور است،‌ خط‌ آهن مذکور دارای ۲۲ کیلومتر تونل و حدود ۱۵ کیلومتر پل بزرگ است./

نظر شما