شناسهٔ خبر: 60852 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

برگزاری نشست شورای نمایندگان اکو در ساری/۵ کریدور تعریف شده ریلی اکو، از ایران گذر می‌کند

اجلاس اکو دویست و سی و چهارمین نشست شورای نمایندگان اکو (سازمان همکاری اقتصادی) با حضور سفرا و نمایندگان ۱۰ کشور عضو از جمله جمهوری اسلامی ایران به میزبانی راه‌آهن در ساری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، هادی سلیمانپور دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی اکو در ابتدای این رویداد دو روزه با خیرمقدم به سفرا و نمایندگان کشورهای عضو ، برگزاری شورای نمایندگان اکو در مازندران را بهره گیری مناسب از ظرفیت های این خطه شمال کشور دانست.

وی اضافه کرد: مازندران ظرفیت های قابل ملاحظه ای در حوزه حمل و نقل، گردشگری، کشاورزی و صنعت دارد و می توان از این ظرفیت ها در اکو بهره برداری کرد.

ضرورت سرمایه گذاری داخلی اکو

نورالله بیرانوند معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن نیز در این نشست گفت: سازمان همکاری اقتصاد اکو باید راهبرد جدیدی برای توسعه همکاری حمل ونقلی و تکمیل پروژه ها و برنامه‌ها تعریف کند.

او در دویست وسی‌وچهارمین نشست شورای نمایندگان دایم اکو افزود: درحال حاضر اکو پنج کریدور ریلی تعریف کرده است که همگی آنها از ایران می‌گذرد.

بیرانوند تصریح کرد: آنچه مسلم است اکو از نظر زیرساخت های مورد نیاز برای توسعه مناسب دارای جایگاه خوبی است و از نظر فعالیت های دریایی و بازار مصرف، بازار مستعدی دارد.

وی با اشاره به برنامه های اکو برای توسعه و افزایش حمل و نقل ریلی در منطقه ادامه داد: تکمیل زیربناها، راه‌اندازی و فعالسازی کریدورهای حمل‌ونقلی از جمله کریدور اسلام آباد- تهران- استانبول، قطار کانتینری آلماتی- بندرعباس و آلماتی- استانبول و کریدور ایران- افغانستان- تاجیکستان- قرقیزستان و چین از جمله این برنامه هاست.

وی خاطرنشان کرد: اگر چه ساخت کریدور ریلی ایران - ترکمنستان - قزاقستان از سوی سازمان اسکاپ و بانک توسعه اسلامی در دست اجراست، ولی سایر پروژه ها بایستی با سرمایه گذاری داخلی اکو عملیاتی شود.

او با بیان اینکه منطقه اکو با موقیعت جغرافیایی ویژه قابلیت تبدیل شدن به یک جایگاه بین المللی را دارا است، گفت: این منطقه یکی از بهترین مناطق جهان و نقطه پیوند آسیا به خاورمیانه و اروپا است.

وی با اشاره به چالش های فراروی تصریح کرد: عدم سرمایه گذاری روی پروژه ها و بازسازی ناوگان ریلی در برخی کشورها و ناامنی در برخی کشورها از جمله چالش ها است، از این رو نیازمند تدوین استراتژی ها برای توسعه حمل و نقل به ویژه ریلی هستیم.

معاون راه آهن جمهوری اسلامی گفت: توسعه حمل و نقل ریلی تاثیر بسیار زیادی در توسعه اقتصادی کشورهای اکو دارد و امیدواریم سازمان اکو در این زمینه نقش فعال تری ایفا کند.

تور گردشگری راه‌آهن برای سفرا

بر اساس این گزارش ، در حاشیه برگزاری این رویداد مهم در ایران، سفرای ۱۰ کشور عضو اکو ، برای شرکت در دویست و سی و چهارمین نشست نمایندگان دائم این سازمان با یک رام قطار گردشگری از تهران به ساری آمدند .

این سفر که به میزبانی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران انجام شد برای آشنایی شرکت کنندگان بود و در بین راه از ایستگاه راه آهن فیروزکوه، پل ورسک و ایستگاه شیرگاه بازدید شد تا حاضران با جاذبه‌های گردشگری ریلی و مسیر ریلی شمال آشنا شوند.

ظرفیت قابل ملاحظه ای در حوزه حمل و نقل

محمد مهدی مظاهری رئیس موسسه فرهنگی اکو در نشست شورای نمایندگان دائم سازمان همکاری اقتصادی اکو در هتل سالاردره ساری، اظهار داشت: اکو ظرفیت بسیار فوق العاده ای در کشورهای منطقه دارد و حدود ۷۳۳ میلیارد دلار بازار اقتصادی داشته است.

وی افزود: وابستگی فرهنگی تنگاتنگ و قابل توجه ای بین کشورهای عضو اکو ایجاد شده است.

مظاهری با اشاره به اینکه مازندران ظرفیت قابل ملاحظه ای در حوزه حمل و نقل، گردشگری، کشاورزی، صنعت دارد، تصریح کرد: این ظرفیت می‌تواند در قالب مجموعه فعالیت‌های خود موثر در توسعه اقتصادی مناطق باشد.

لازم به ذکر است اکو نام اختصاری سازمان همکاری اقتصادی است که درسال ۱۹۴۸ با عضویت سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان اعلام موجودیت کرد. ساختار جدید آن سال ۱۹۹۲ با پذیرش کشورهای افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان تعریف شد.

نشست شورای نمایندگان دائم اکو با هدف تقویت مناسبات اقتصادی، توسعه مسائل زیربنایی و ترانزیتی و تبیین جایگاه این خطه شمال کشور برای اعضای این سازمان ایجاد شده است.

سازمان اکو دارای تشکیلات مختلف از جمله نشست سران، شورای وزیران، شورای نمایندگان دائم و شورای برنامه ریزی منطقه ای است.

نشست شورای سران هر ۲ سال یک بار برای اتخاذ رهنمودهای کلی برگزار می‌ شود و شورای وزیران که بالاترین رکن تصمیم‌گیری و سیاستگذاری سازمان است، سالی یک بار تشکیل جلسه می‌دهد.

نشست‌های پیشین نمایندگان دائم اکو در ایران در استان گیلان و بوشهر بود و مازندران سومین استان برگزار کننده این نشست در کشور و مجید بیزمارک مدیرکل امور بین‌المللی محیط زیست و توسعه پایدار وزارت امور خارجه نماینده جمهوری اسلامی در این نشست است.

گفتنی است در نشست دو روزه نمایندگان سازمان همکاری اقتصادی اکو در ساری، دبیرکل، اعضای دبیرخانه اکو، مدیران ارشد وزارت امور خارجه و رجا و هیئت‌هایی از کشورهای افغانستان، آذربایجان ، قزاقستان، جمهوری اسلامی ایران، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان حضور دارند.

برچسب‌ها:

نظر شما