شناسهٔ خبر: 60900 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با حضور نمایندگان عضو شورای عالی شهرسازی انجام شد؛

پایان جدالی ۳۰ ساله بر سر اراضی زیتون/ معوض اراضی تعاونی زیتون واقع در پارک سرخه حصار از طریق اراضی واقع در حریم شهر جدید پردیس تامین می‌شود/تصویب کلیات طرح

محمد سعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه تعیین تکلیف اراضی معوض تعاونی زیتون واقع در پارک سرخه حصار از طریق اراضی واقع در حریم شهر جدید پردیس ضمن اعلام تصویب کلیات طرح، اعلام کرد: کلیات طرح بر اساس مصوبه هیات دولت که در سال ۹۳ وزارت راه و شهرسازی، سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری را مکلف به تعیین تکلیف کرده است تصویب می‌شود و در طرح اجرایی تمامی ملاحظات از جمله تامین آب و سایر مواردی که مدنظر است لحاظ می شود و طرح اجرایی بار دیگر به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران می‌آید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در پانزدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سالجاری (۹۷) و در بررسی طرح تامین معوض اراضی تعاونی زیتون واقع در پارک ملی سرخه حصار از طریق اراضی موسوم به واصفجان در حریم شهر جدید پردیس که با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندار تهران برگزار شد، گفت: این موضوع مشکل ۳۰ ساله ای است که وجود دارد و با تاکیدی که وزیر محترم و همچنین استاندار دارند در شورای عالی در صدد هستیم تا این معضل و مشکل را حل کنیم.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ادامه داد: در این مقطع زمانی و در این شرایط، این تنها فرصت فراهم شده برای حل مساله در این مقطع زمانی است و امیدواریم که به زودی این مشکل حل شود. در جریان هستید که چه فشارهایی به ویژه روی استان بوده است و همواره مهندس مقیمی استاندار محترم بارها اعلام کردند تا هرچه زودتر ما این موضوع را تعیین تکلیف کنیم.

ایزدی اعلام کرد: با توجه به محدودیت هایی که وجود دارد این طرح در چهارچوب مصوبه کمیته فنی تصویب و ابلاغ می شود.

وی در جمع بندی نشست فوق اعلام کرد: کلیات طرح با تاکید وزیر راه و شهرسازی و همچنین استاندار بر اساس مصوبه هیات دولت که در سال ۹۳ وزارت راه و شهرسازی، سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری را مکلف به تعیین تکلیف کرده است تصویب می شود و در طرح اجرایی تمامی ملاحظات از جمله تامین آب و سایر مواردی که مدنظر اعضای شورای عالی است لحاظ می شود و طرح اجرایی بار دیگر به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران می‌آید.  

دکتر سروش معاون وزیر نیرو نیز که در جلسه حاضر بود، اعلام کرد: بر اساس بررسی های شرکت نیرو تامین آب منطقه بسیار دشوار و تقریبا غیرممکن است.

مهندس مقیمی استاندار تهران نیز در جلسه فوق اعلام کرد: از آقای آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی که این موضوع را دنبال و تلاش کردند تا به شورای عالی بیاید نهایت تشکر را داریم همچنین برای مهندس اسلامی وزیر جدید آرزوی موفقیت می کنیم.

استاندار تهران با اشاره به اینکه این مشکل، در حدود ۳۰ سال است که ایجاد شده است و تاکنون اقدامی برای تعیین تکلیف آن انجام نشد، گفت: در مورد زیتون سال های قبل می توانستیم در مناطق ۲۲، ۵ و ۸ تهران اراضی معوضی به این ۴۲۰۰ نفر عضوی که سند رسمی دارند تعلق بگیرد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه هیات دولت که برای سال ۹۳ است باید این موضوع تعیین تکلیف شود تا فشاری که بر دولت و استانداری در این مورد وجود دارد، برطرف شود.

گفتنی است، پانزدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاری (۹۷) به ریاست مهندس محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، به دبیری محمدسعید ایزدی دبیر شورای‌عالی و نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های عضو شورای‌عالی شهرسازی و معماری با حضور اعضای اصلی شورا؛ جمالی‌نژاد معاون وزیر کشور، سروش معاون وزیر نیرو، سلیمانی معاون وزیر دفاع، تقی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی، آقایی معاون وزیر جهاد کشاورزی، نجفی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، تجریشی معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست، کاراندیش مروستی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طالبیان معاون سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، عدل معاون سازمان برنامه و بودجه، نماینده سازمان پدافند غیرعامل شکور و اعضای شورای‌‌عالی شهرسازی و معماری ایران و همچنین نمایندگان استانی با دو دستورِ طرح ویژه اراضی شهری رودخانه خرم‌آباد و تامین معوض اراضی تعاونی زیتون واقع در پارک ملی سرخه حصار از طریق اراضی موسوم به واصفجان در حریم شهر جدید پردیس در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

جزئیات صورتجلسه کمیته فنی شورای عالی  

صورتجلسه کمیته فنی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با موضوع بررسی امکان سنجی ایجاد یک نقطه جمعیتی در اراضی موسوم به واصفجان به مساحت ۵۰۰ هکتار واقع در حریم شهر جدید پردیس به شرح زیر قرائت شد:

کمیته فنی ۱ شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در راستای مصوبه مورخ ۱۳۹۳.۱۰.۱۰ هیات محترم وزیران و توافق مورخ ۱۳۹۷.۳.۱ وزیر محترم راه و شهرسازی و معاون محترم رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، موضوع بررسی امکان‌سنجی ایجاد یک نقطه جمعیتی در اراضی موسوم به واصفجان به مساحت ۵۰۰ هکتار واقع در حریم شهر جدید پردیس به عنوان معوض اراضی تعاونی زیتون، مصوب جلسه مورخ ۱۳۹۷.۴.۳۰ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران را در جلسه مورخ ۹۷.۷.۱۱ خود مورد بررسی قرار داده و ضمن یادآوری وجود ظرفیت‌های قابل‌توجه در شهرهای جدید اقماری تهران (موضوع بند ۱ مصوبه مورخ ۹۵.۳.۳ شورای‌عالی شهرسازی ومعماری ایران) تاکید می نماید؛ در صورتی که به هر دلیل امکان تهاتر حقوق ادعایی اعضای تعاونی‌ها با مساکن ساخته شده در شهر جدید تاکنون محقق نشده است، پیشنهاد جدید نیز ممکن است به همان سرنوشت دچار شود. این در حالی است که شورای‌عالی در سنوات گذشته شهر جدید خوارزمی (شریف‌آباد) را علی رغم محدودیت‌های مختلف به همین منظور تصویب نمود که رصد میزان پیشرفت و موفقیت حاصله در تامین معوض حقوق ادعایی تعاونی‌ها و گزارش آن به شورای‌عالی می‌تواند در تصمیم‌گیری برای ایجاد نقطه مسکونی جدید موثر باشد. با این وجود و در راستای ایفای نقش تصمیم‌سازی برای شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، موارد ذیل را در خصوص پیشنهادات مذکور به استحضار می‌رساند:

۱. تعاونی زیتون واقع در پارک ملی سرخه حصار ( در منطقه حفاظت شده جاجرود) یکی از باسابقه‌ترین و مهم‌ترین تعاونی‌های واقع در شمال و شمال‌شرق تهران است و تنها تعاونی است که اعضای آن دارای سند تفکیک شده هستند. تبعا تعیین‌تکلیف این تعاونی و جابه‌جایی آن، نقش به سزایی در شروع فرآیند و حل معضل تعاونی‌های شمال و شرق تهران خواهد داشت. ضمن اینکه تثبیت آن در وضع موجود تحت هر عنوان جدی برای منطقه حفاظت شده و نیز توسعه شهری تهران به پشت اراضی جنگلی سرخه حصار خواهد بود.

۲. اراضی پیشنهادی موسوم به واصفجان یکی از سه گزینه پیشنهادی قبلی است که طی مصوبه مورخ ۹۵.۳.۳ شورای‌عالی (تحت‌عنوان اراضی گلدره) با کلیات ایجاد یک نقطه جمعیتی در آن منوط به امکان تخصیص آب توسط وزارت نیرو موافقت شده است. با توجه به اینکه وزارت نیرو طی نامه شماره ۷۰۰ / ۲۹۸۶۲ / ۹۵ مورخ ۹۵.۷.۳ امکان تامین آب شرب آن را منتفی دانسته، تبعا این چالش کمافی‌السابق بر اراضی مذکور مترتب است.

۳. با فرض امکان تامین آب شرب و اینکه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران بنا بر مصالح غیرفنی با ایجاد نقطه جمعیتی مذکور در حریم شهر جدید پردیس موافقت نماید، با توجه به اینکه زمین واصفجان در مقایسه با سایر گزینه‌های پیشنهادی مطرح در استان از وضعیت بهتری برای ایجاد نقطه مسکونی برخوردار است، پیشنهاد می‌شود ظرفیت جمعیت‌پذیری آن صرفا محدود به پاسخگویی بر نیاز تعاونی زیتون نشده و این پتانسیل برای تامین نیاز سایر تعاونی‌ها افزایش یابد. قطعا با توجه به اینکه حقوق ادعایی در تعاونی زیتون به هیچ وجه مصداق حقوق مکتسبه شهرسازی نیست عملا ارزش افزوده اراضی جدید چندین برابر اراضی تعاونی زیتون است. از همین رو؛ به نظر می‌رسد این اراضی، امکان واگذاری معوض به تعاونی‌های بیشتری را نیز داراست که تحقق آن نیازمند تدوین نظام حقوقی دقیق برای ارزش‌گذاری بهای اراضی تعاونی‌ها (از جمله تعاونی زیتون) در مقایسه با اراضی معوض است.

۴. اتخاذ تدابیر حقوقی لازم توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست در جهت حصول اطمینان از تحقق ایده جابجایی تعاونی زیتون و آزادسازی مطلق پارک ملی سرخه حصار ضروری است.

۵. بخش‌های زیادی از اراضی ۵۰۰ هکتاری موسوم به واصفجان در شمال و جنوب عمدتا اراضی با شیب زیاد در ارتفاعات هستند که امکان استفاده از آنها به هیچ عنوان میسر نیست (حتی تحت الگوهای ویلایی) که لازم است این عرصه‌ها به طور کامل از محدوده طرح پیشنهادی حذف شوند.

۶. با عنایت به اینکه در نظر است این اراضی به عنوان ناحیه منفصل به شهر پردیس الحاق شوند، اراضی حدفاصل آن و محدوده شهر به شدت در معرض تعرض و دست‌اندازی خواهند بود که اتخاذ تدابیر پیشگیرانه حفاظتی در قالب تهیه سند پهنه‌بندی حریم شهر پردیس الزامی است.

نظر شما