شناسهٔ خبر: 60957 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین:

ایده های کارشناسی شده در طرح های بازآفرینی حمایت می شوند

مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: از طرح ها و پیشنهادهای کارشناسی شده در قالب طرح های بازآفرینی استقبال و حمایت می کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از خبرگزاری مهر، مسعود حق لطفی در این خصوص اظهار داشت: بهبود کیفیت زندگی در شهرها ایجاب می کند که به جای تغییرکاربری، افزایش تراکم، احداث مجتمع های تجاری، رستوران و اقداماتی از این دست، به سوی ایجاد فضاهای مناسب شهری حرکت کنیم که بهره مند شدن از آنها نیازمند دریافت هزینه از شهروندان نیست.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین بیان کرد: شهرها پر می شوند از رستوران و فست فود و مجتمع های تجاری لوکس و گرانی که در شرایط اقتصادی امروز تنها تعداد اندکی از خانواده ها و شهروندان می توانند از آن استفاده کرده و ساعتی با هم باشند.

وی افزود: علاوه بر آن این فضاها بستر فراوانی برای افزایش و گسترش پیوندها و ارتباطات اجتماعی که از ضرورت ها و ویژگی های اساسی شهرهاست ایجاد نمی کنند. بی گمان هر کدامِ آنها فقط می تواند نیاز یکی از اعضای خانواده را مرتفع کرده و سایرین به ناچار باید او را همراهی کنند.

حق لطفی تصریح کرد: امروز و با وجود موقعیت اقتصادی خاص شهروندان و همچنین نیاز خانواده ها به حضور در فضاهای باز شهری و قرار گرفتن در محیط های سرزنده و شادابی که حضور در آنها به خودی خود مستلزم پرداخت هزینه نمی باشد، ایجاد فضاهایی از این دست بسیار احساس می شود.

دبیر ستاد بازآفرینی استان در این خصوص  گفت: این فضاها "کوی گردش" هایی است که در آن می توان پیاده روی و دوچرخه سواری کرد، کودکان را بدون نگرانی از عبور خودرو و سایر خطرات برای بازی کردن و تخلیه انرژی رها کرد و کنار آن می توان در آنها ساعتی نشست و گفتگو کرد.

وی اضافه کرد: این «کوی گردش» ها جایی برای خوردن غذاهای سبک و سنگین و فضایی برای خرید کردن هم هست و همچنین می تواند شامل مکان های فرهنگی و هنری مانند تئاتر، سینما و سالن موسیقی هم باشد.  

دبیر کمیسیون ماده ۵ استان تاکید کرد: شهرهای ما امروز به شدت نیازمند ایجاد و پیش بینی فضاهایی از این دست هستند که خوشبختانه بسترهای آن نیز با توجه به وجود خیابان ها و محل های تاریخی، واجد ارزش و همچنین تجاری در شهر وجود دارد که بدون انجام کمترین مداخلات کالبدی می توان آنها را ایجاد کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی ادامه داد: با توجه به این ضرورت ها و همچنین لزوم حرکت به سوی بهبود کیفیت زندگی در شهرها، امیدواریم که به جای تغییر کاربری ها، افزایش تراکم ها، احداث مجتمع تجاری و اقداماتی از این دست، درخواست ها به سمت ایجاد این فضاها برود.

حق لطفی یادآور شد: علی الرغم اینکه برای حضور در این فضاها هزینه ای از شهروندان دریافت نمی شود ولی بسترها و امکاناتی که در آن ایجاد می گردد می تواند درآمدهای قابل توجه و مناسبی را نصیب گردانندگان آن نماید.

وی در پایان گفت: اداره کل راه و شهرسازی از هر طرح و پیشنهاد کارشناسی شده در این خصوص استقبال کرده و تا زمان ایجاد آن در شهرهای مورد نظر در قالب طرح های بازآفرینی شهری، از آنها حمایت خواهد کرد.

نظر شما