شناسهٔ خبر: 61012 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

یک مقام مسئول در شرکت فرودگاه‌ها عنوان کرد:

بازسازی ايستگاه‌های رادار هشت فرودگاه کشور/ مطالعه مانيتورينگ و پايش فرکانسی فرودگاه‌های کشور از طريق ATN

رضا یوسف‌زاده رييس اداره مهندسی تجهيزات ارتباطی اداره کل ارتباطات و ناوبری هوايی از احداث تعدادی ايستگاه‌های فرستنده جديد و بازسازی برخی ايستگاه‌های فرستنده و گيرنده در فرودگاه‌های شيراز، ساری، اصفهان، اروميه، مشهد، لار، کرمان و کرمانشاه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، رضا يوسف زاده با اعلام اين خبر عنوان كرد: اصلی ترین، اساسی ترین و مهم ترین وظیفه اداره مهندسی تجهیزات ارتباطی تامین تجهیزات و بسترهای ارتباطی مورد نیاز در یک سیکل پروازی يعني از زمان روشن کردن هواپیما در فرودگاه مبدا تا زمان خاموش کردن آن در فرودگاه مقصد است. ارتباطات به دو دسته راديويي (زمین به هوا يا هوا به زمین) و مخابراتي (زمین به زمین) تقسيم مي شوند و هر دو نوع ارتباط به بستر و تجهیزات خاص خود نیاز دارند.

رييس اداره مهندسي تجهيزات ارتباطي اداره كل ارتباطات و ناوبري هوايي توضيح داد: اين اداره وظیفه دارد براي تامین هریک از دو نوع ارتباط متناسب با نیاز حوزه های بهره برداری و بر اساس استانداردهای ایکائو و آخرین فناوری های موجود دنیا مطالعه هاي لازم را انجام دهد و نسبت به تهیه تجهیزات مورد نیاز اقدام كند و واحدهاي مستقلي شامل مهندسی سوئیچینگ مرکز کنترل فضای کشور ACC-VCCS، مهندسی سامانه های کنترل کلامی پرواز در مسیرهای هوایی RCAG، مهندسی سامانه های کنترل کلامی پرواز در فضای فرودگاه ها Switching & Radios، مهندسی سامانه های ارتباطی هوانوردی در فرودگاهها Communication Workshop ومهندسی شبکه زیرساخت هوانوردی ATN را دربردارد.

وي در معرفي واحد مهندسی تجهیزات ارتباطی مرکز کنترل فضای کشور ACC-VCCS گفت: مرکز کنترل فضای کشور وظیفه کنترل ترافیک هوایی کل کشور را بر عهده دارد که این مهم را از طریق  سیستم های هوانوردیCNS/ATM پیاده سازی می كند. یکی از بخش های مهم آن، سیستم ها و تجهیزات ارتباطات هوانوردی یا VCCS است که وظیفه پیاده سازی و کنترل تمام ارتباط هاي کلامی هوانوردی در دو بخش ارتباطات زمین به هوا Air to ground  و زمین به زمین ground to ground  را بر عهده دارد كه در بخش ارتباطات زمین- هوا، ارتباط هاي کنترلرهای مراقبت پرواز را با خلبان ها به صورتreal time   و دو طرفه پیاده سازی مي كند و  در بخش ارتباطات زمین به زمین نیز، سیستمVCCS   ارتباطات مرکز کنترل فضای کشور را  با مراکز هوانوردی زمینی اعم از برج های کنترل تمامی فرودگاه ها، اپروچ ها و مراکز کنترل کشورهای همسایه، به منظور هماهنگی فرایند های پروازی مهیا و پیاده سازی می كند.

يوسف زاده درباره وظايف واحد مهندسي سامانه های کنترل کلامی پرواز در مسیرهای هوایی RCAG افزود: واحد RCAG  تامین پوشش رادیویی (فركانسي) FIR  جمهوری اسلامی ايران و برقراری ارتباط كلامي بين كنترلر مركز كنترل فضاي كشور و خلبان هاي تمام  پروازهاي بين المللي عبوري از فضای كشور و پروازهاي داخلي را بر عهده دارد. فضاي FIR  ايران به ۱۷ بخش(سكتور) تقسيم شده و به هركدام از اين سكتورها حداقل يك فركانس VHF  اختصاص داده شده است. به هر كدام از اين فركانس ها نيز دو فرستنده و گيرنده به صورت MAIN‌  و STBY‌  اختصاص داده شده كه در صورت بروز نقص فنی در فرستنده و يا گيرنده  MAIN‌  سيستم پشتيبان STBY به طور خودکار در مدار قرار مي گيرد. اكنون ۲۷ سایت RCAG  در سراسر کشور عملیاتی هستند كه از طريق خطوط مخابراتي مطمئن و در شرايط قطع خطوط مخابرات، از طریق ترمينال ماهواره اي VSAT نصب شده در سایت های مذکور با مركز كنترل فضاي كشور در تهران ارتباط دارند.

رييس اداره مهندسی تجهيزات ارتباطی اداره كل ارتباطات و ناوبری هوايی همچنين درباره واحد مهندسی سامانه های کنترل کلامی پرواز در فضای فرودگاه ها Switching & Radios نيز گفت: واحد سوئیچینگ و رادیو وظیفه پوشش فرکانسی ارتباطات برج، اپروچ در سطوح مختلف پروازی داخل و فضای پروازی تحت کنترل فرودگاه را بر عـــهده دارد كه  این فرکانس ها شـامل فرکانس گراند براي ارتباطات رادیویی در روی باند، فرکانس برج جهت ارتباط کنترلر با خلبان در محدوده تحت کنترل برج مراقبت، فرکانس اپروچ جهت ارتباط کنترلر با خلبان در محدوده تحت کنترل واحد تقرب و فرکانس گارد براي برقراری ارتباط بین کنترلر و خلبان در مواقع اضطراری است. هر كدام از اين فركانس ها داراي دو فرستنده و گيرنده به صورت  MAIN‌ و STBY‌  است كه در صورت بروز نقص فنی در فرستنده و يا گيرنده MAIN‌، سيستم STBY  به طور خودکار در مدار قرار مي گيرد و مجموعه این ارتباطات رادیویی از طــریق سـامانه سوئیچینگ و ایستگاه های رادیویی پردازش مي شود و سپس بر روی کنسول های برج مراقبت در اختیار کنترلر قرار می گیرد.

وي درباره  واحد مهندسی تجهیزات ارتباطی هوانوردی فرودگاهی نيز توضيح داد:  این واحد مهندسی وظیفه خرید، نصب، پشتیبانی و تعمیرات تخصصی تجهیزات ارتباطی انواع سامانه های ضبط مکالمات هوانوردی، انواع رادیو های دستی، خودرویی و ایستگاهی AIRBAND –AM  فرودگاهی تمام فرودگاه های کشور، انواع رادیوهای دستی، خودرویی و ایستگاهی شبکه FM  پلیس فرودگاه های کشور، انواع رادیو ترانک های دستی، خودرویی و ایستگاهی دیجیتال و آنالوگ و سیستم سوئیچینگ آنها، انواع سامانه های پخش خودکار اطلاعات هواشناسی فرودگاهی ATIS   در ۲۰ فرودگاه پرترافیک و تجهیز GUN LIGHT  براي استفاده در مواقع قطع ارتباط کلامی برج با خلبان را بر عهده دارد.

يوسف زاده درباره واحد مهندسی شبکه زیرساخت هوانوردی  ATN نيز عنوان كرد: واحد ATN  نسبت به واحدهاي دیگر، جدیدترین واحد عملیاتی اداره مهندسی تجهیزات ارتباطی است. اگرچه کمتر از دو دهه از شروع فعالیت این واحد می گذرد، به دلیل نقش موثر و تعیین کننده ای که نوع خدمت ارايه شده توسط این واحد دارد به سرعت جایگاه آن را در سطح سایر واحدهای عملیاتی این اداره تثبیت كرده است.

رييس اداره  مهندسي تجهيزات ارتباطي اداره كل ارتباطات و ناوبري هوايي همچنين گفت: از جمله اهداف تاسيس واحد مهندسی شبکه زیرساخت هوانوردی مي توان به حرکت در راستای سیاست ها و طرح های سازمان بین المللی ایکائو، افزايش بهره وري و كاهش قطعي ارتباط ها،  بهبود مديريت ترافيك هوانوردي و تشكيل شبكه زيرساخت ديتا با فناوري مبتني بر IP  اشاره كرد. اكنون ارتباط ها در ۴۳ فرودگاه داخلي و شش فرودگاه بين المللي با استفاده بيش از ۱۵۵ تجهیز مبتنی بر فناوري شبکه به صورت شبانه روزي و با بازدهي بيش از ۹۹ درصد برقرار است.

وي در معرفي توفيق هاي اخير اين اداره گفت: دراين راستا مي توان به نصب و عملیاتی شدن تجهیزات رادیويی و تاسیس بسترهای مخابراتی جدید، افزایش سکتورهای مرکز کنترل و راه های هوایی جدید، تاسیس ایستگاه های تکرارکننده و یا اعمال اصلاح هاي جدید در تعدادی از سایت ها براي تقویت پوشش رادیویی فرکانس برج و اپروچ فرودگاه های مربوط، تامين بیسیم های FM  پلیس فرودگاه ها، خريد و تحويل شبكه راديويي ترانك و راه اندازي سامانه ATIS در فرودگاه ها اشاره كرد. همچنين در حوزه مركز كنترل فضاي كشور سکتورهای جدید تشكيل و ارتباط هاي جدید ايجاد شده اند، فرکانس اپروچ مهرآباد در مرکز کنترل راه اندازي و shutdown کلی سیستم و راه اندازی پس از ۱۶ سال انجام شده است.  انجام downtime  در سیستم ups  مرکز کنترل و نوسازی و پشتیبانی تجهیزاتی سیستم های GATEWAY فرودگاهی در برقراری ارتباطات HOTLINE  و تهیه نقشه راه سیستم آینده نيز از جمله اقدام هاي اخير اين اداره در حوزه مركز كنترل فضاي كشور است.

يوسف زاده افزود: در حوزه ATN  اين اداره توانسته است، ارتباط هاي بین الملل (ابوظبی، بحرین، کراچی و کویت) را از طریق بسترMPLS  و استفاده از خطوط E۱-۶۴K به عنوان بستر پشتیبان برقرار و ارتباطات E۱ کشوری را به عنوان پشتیبان خطوط MPLS  براي برقراری ارتباط به صورت Full Mesh  ايجاد كند. برقراری ارتباطات شرکت سیتا براي راه اندازی سرویس VHF DATA LINK ، ارايه طرح مانیتورینگ ایستگاه هایCNS  در فرودگاه های کشور، مطالعه طرح مانیتورینگ و پایش فرکانسی فرودگاههای کشور از طریق بستر ATN،  راه اندازی سرویس NTP  براي سیستمATIS  در فرودگاه های کشور، ارايه طرح توسعه شبکه ATN، اتصال فرودگاه های خوی، پارس آباد، سبزوار، ماکو، سایت رادار گیلوان زنجان به شبکه MPLS، برقراری ارتباط هاي سایت رادار اهواز از طریق بسترE۱  ارايه شده توسط شرکت ارتباطات زیر ساخت اشاره كرد.

نظر شما