شناسهٔ خبر: 61023 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر نگهداری راه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای عنوان کرد:

بازيافت و استفاده از مصالح تراشه های آسفالت نگهداری رويه راههای كشور/ کاهش 15 درصدی قیمت تمام شده تولید آسفالت با استفاده از 25 درصد مصالح تراشه

اکبری مدیرکل دفتر نگهداری راه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: مصالح تراشه‌هاي آسفالت در سطح راههای كشور جمع آوری و براي اولين بار به صورت گسترده در حوزه روكش آسفالت و نگهداري رويه راهها مورد استفاده قرار می گيرد .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌ عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، رضا اكبري مديركل دفتر نگهداري راههاي اين سازمان با اعلام اين مطلب افزود: تراشه آسفالت يا RAP در واقع مصالح حاصل از تراشيدن سطوح آسفالتي رويه راههاست كه مخلوطي از مصالح سنگي و قير به صورت سرد مي‌باشد.

اكبري با اشاره به اين كه سالانه حجم زيادي از رويه‌هاي آسفالتي راه‌ها به علت انجام عمليات لكه‌گيري و بهسازي راه، تراشيده و عمدتاً مورد استفاده صحيح و مفيد قرار نمي‌گيرد، اظهار داشت: باتوجه به هزينه بالاي قير و تهيه و حمل مصالح و توليد آسفالت و همچنين موضوعات زيست‌محيطي، استفاده از تراشه آسفالت و بازيافت آن يكي از چالش‌هاي مهم در سطح جهان بوده و جزو مسائل مهم در حوزه نگهداري رويه راه‌ها به شمار مي‌رود. 

وي با بيان اين كه حجم تراشه آسفالت توليد شده در راه‌هاي كشور سالانه در حدود 2 / 1 ميليون تن است، خاطرنشان كرد: اين حجم تراشه حاوي حداقل 40 هزار تن قير بوده و ارزش ريالي آن حدود 100 ميليارد تومان برآورد مي‌شود.

اكبري افزود: در صورت استفاده از 25 درصد مصالح تراشه آسفالت در مخلوط‌هاي آسفالتي گرم، تا 15 درصد در قيمت تمام شده توليد آسفالت صرفه‌جويي مي‌شود.

مديركل دفتر نگهداري راهها تأكيد كرد: اگرچه در سنوات قبلي، مصالح تراشه آسفالت به شكل‌هاي مختلف نظير شانه‌سازي، پخش در شيب شيرواني راه‌ها، كف پاركينگ‌ها و كف راهدارخانه‌ها و نظاير آن مورد استفاده قرار مي‌گرفتند، به دليل ارزش ريالي قابل توجه اين مصالح به خصوص در شرايط افزايش شديد قيمت قير طي سال‌هاي اخير، لزوم بهره‌برداري مؤثر و بهينه از آن را بيش از گذشته آشكار مي‌سازد.

گفتني است دفتر نگهداري راههاي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي به عنوان متولي برنامه‌ريزي پروژه‌هاي نگهداري روسازي راه‌هاي كشور، با تهيه يك شيوه‌نامه و ابلاغ آن به تمام ادارات كل راهداري و حمل و نقل جاده اي استانهاي سراسر كشور ،‌ نحوه استفاده مجدد از اين مصالح را تدوين و ابلاغ كرده است .

نظر شما