شناسهٔ خبر: 61053 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

رئیس واحد حمل و نقل دریایی و لجستیک اداره کل حمل و نقل اتحادیه اروپا:

صنعت دریایی پیشرو در مباحث زیست محیطی / از ۲۰۲۰ سوخت کشتی ها باید با گوگرد کمتر از ۰.۵ درصد باشد

ساندرو سانتا ماتو رئیس واحد حمل و نقل دریایی و لجستیک اداره کل حمل و نقل اتحادیه اروپا گفت:خیلی از مسائل در زنجیره لجستیک به ارتباطات بستگی دارد. در اتحادیه اروپا سیاست به این گونه است که زیرساخت‌های حقیقی با کیفیتی ایجاد و در کنار آن تبادل اطلاعات و تجربه را نیز داشته باشیم. وقتی زیرساخت فیزیکی ایجاد شود آن وقت زیرساخت تبادل اطلاعات لازم را داریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، صبح امروز دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ سمینار آموزشی «لجستیک و زنجیره حمل و نقل» با همکاری اداره کل حمل و نقل و اتحادیه اروپا در محل سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد که طی دو روز در بخش های مختلف این کارگروه انجام خواهد گرفت.

ساندرو سانتاماتو، رئیس واحد حمل و نقل دریایی و لجستیک اداره کل حمل و نقل اتحادیه اروپا در این همایش با اشاره به چارچوب‌ها و سیاست‌های حمل و نقل اتحادیه اروپا اظهار داشت: سیاست حمل و نقل اتحادیه اروپا در مورد ایران و دیگر کشورها در حوزه حمل و نقل کارآمد بودن با محیط زیست در جهت توسعه پایدار است.

وی افزود: در دو، سه دهه گذشته در عرصه حمل و نقل دریایی تحولات زیادی نداشتیم اما اتفاقات بزرگ و پرتحول در آینده در زمینه پایداری زیست محیطی و خیلی دیگر از فعالیت‌ها رخ خواهد داد چرا که همان‌طور که می‌دانید استفاده از خیلی مواد در صنعت کشتیرانی به زودی ممنوع خواهد شد.

این مقام مسئول در اتحادیه اروپا گفت: در سال ۲۰۱۷ تلاشی جهت بازبینی سیاست‌های اتحادیه اروپا صورت گرفت تا مشخص شود تا چه حد می‌تواند اولویت‌های دریایی را در نظر بگیرد تا روی اثربخشی آن در کارایی زندگی افراد و رشد و توسعه کشورها تمرکز شود تا رقابت‌پذیری، پایداری زیست‌محیطی و در کنار آن کربن‌زدایی را در صنعت دریایی داشته باشیم.

وی ادامه داد: بحث دیجیتالی شدن فعالیت‌ها و کاهش تصدی‌گری بخش‌های دولتی، حضور افراد در کف فعالیت‌ها و نظارت توسط بردهای دیجیتال و در آخرین بحث تمرکز نیروی انسانی است که بتوانیم شرایط کار و زندگی آن‌ها را بهبود ببخشیم و با کمک آنها روبه بهبودی حرکت کنیم.

سانتاماتو گفت: در کنار ارزیابی در سال ۲۰۱۷ که در اتحادیه اروپا صورت گرفت خوشبختانه نقطه ضعف بزرگی مشاهده نشد و فعالیت‌های این اتحادیه در جهت مناسبی حرکت کرد اما این بدان معنی نیست که نباید در جهت بهینه‌سازی حرکت نکرد. یکی از موقعیت‌هایی که در زمینه سیاست‌های ایمنی به دست آوردیم تشکیل و ایجاد سازمان ایمنی دریایی اروپاست که فعالیت رضایت‌بخشی را انجام می‌دهد.

وی افزود: این سیاست که هادی این سازمان است در مسیر ثبت این ایده است که در کشورهای مختلف مراکزی ایجاد شود که ریزتر و متمرکزتر برفعالیت‌ها و ایمنی نظارت داشته باشند.

رئیس واحد حمل و نقل دریایی و لجستیک اداره کل حمل و نقل اتحادیه اروپا در ادامه با اشاره به بحث رقابت‌پذیری یکی از مقوله‌های مهم در عرصه حمل و نقل از دید اروپا اظهار داشت: در بحث رقابت‌پذیری و اینکه چطور بتوانیم در زمینه رقابت کار را فراهم کنیم باید شرایطی برابر به خصوص در بحث دریایی به وجود بیاوریم. به این طریق می‌توانیم در لجستیک و حمل و نقل به صورتی باشد که ارتباطات و فعالیت‌هایی دریایی با یک هم‌افزایی مناسب انجام گیرد و در نهایت به اثربخشی در کنار یکدیگر منجر شوند. این رقابت باعث انگیزه می‌شود و اشخاص کار را با انرژی بیشتری انجام می‌دهند و به این ترتیب همه کشورهای که در این عرصه فعالیت می‌کنند از این سود منتفع خواهند بود.

وی افزود: در بحث فعالیت‌های بخش دریا این فعالیت‌ها به صورت نزدیک دریا و آب‌های عمیق انجام می‌گیرد و همه می‌دانند که کشتیرانی به تنهایی موثر نیست و در کنار آن حمل و نقل ریلی و جاده‌ای هستند تا لجستیک ایجاد شود و باید همه حلقه‌ها استحکام بیشتری داشته باشند.

این عضو اتحادیه اروپا گفت: خیلی از این مسائل در زنجیره لجستیک به ارتباطات بستگی دارد. در اتحادیه اروپا سیاست به این گونه است که زیرساخت‌های حقیقی با کیفیتی ایجاد و در کنار آن تبادل اطلاعات و تجربه را نیز داشته باشیم. وقتی زیرساخت فیزیکی ایجاد شود آن وقت زیرساخت تبادل اطلاعات لازم را داریم.

وی ادامه داد: اعتقاد این است که در این بحث دیجیتال شدن تا حدود زیادی می‌تواند کمک کند چرا که کسب و کارهایی وجود دارد که لازمه آن تعامل است. در بحث دیجیتالی شدن کاهش بار تصدی گری را در سازمان‌ها و ارگان‌ها داریم. یکی از مسائلی که  به عنوان بار در صنعت دریایی حساب می‌شد بحث فعالیت‌های نظارتی بود که انجام می‌گرفت که تلاش کردیم فرآیند را برای شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف تسهیل و قابل استفاده کنیم. فرآیندها به صورت دیجیتال و قابل مشاهده خواهد بود و این مساله‌ مدنظری است که قطعا در جلسات طی این دو روز به تفصیل در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

ساندرو سانتاماتو در ادامه با ورود به بحث محیط زیست و تاکید بر اهمیت آن در صنعت حمل و نقل به خصوص حمل و نقل دریایی اظهار داشت: بحث محیط زیست بسیار مهم است. همان‌طور که می‌دانید از ابتدای سال ۲۰۲۰ قرار است کشتی‌ها نفت بسیار کم گوگرد استفاده کنند و حداکثر مجاز در سوخت ۰.۵ درصد است. این باعث می‌شود که ورود گوگرد و دیگر آلاینده‌ها به جو زمین کاهش پیدا کند.

وی افزود: در نقاط مختلف جهان نقاط کنترل گاز داریم و در این نقاط گوگرد مجاز در سوخت ۰.۱ درصد است که حتی از حد تعیین شده هم پایین‌تر است چرا که این مناطق بسیار حساس هستند. به همین خاطر لازم است که سوخت‌های جدید مثل NNG استفاده شود تا ورود گوگرد به جو زمین کاهش یابد. به همین خاطر این امکان وجود دارد که آسیب‌های فعالیت‌های دریایی را در کره زمین و جو محل زندگی خودمان کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: همه افراد درگیر در حوزه حمل و نقل زندگی مشترکی با ما دارند و به همین بهانه است که سیاست‌های زیست محیطی تدوین می‌شود. این مایه مباهات است که در حوزه دریا این مساله بیشتر از بحث ریلی و جاده‌ای بوده است که هنوز جا برای تلاش بیشتر است. این مساله در مورد گازهای گلخانه‌ای در صنایعی که به صورت جهانی کار می‌کنند هم مطرح است. به همین خاطر اقداماتی صورت گرفته که بتوانیم این فشار را کم کرده و اقدامات به صورت اثربخش‌تری اتخاذ شوند.

رئیس واحد حمل و نقل دریایی و لجستیک اداره کل حمل و نقل اتحادیه اروپا در ادامه با اشاره به مبحث آخر در سیاست‌های این اتحادیه در زمینه نیروی انسانی گفت: در بحث نیروی انسانی لازم است روی آن تمرکز کافی داشته باشیم چرا که فعالیت‌ها توسط پرسنل است. هرچه هم فن‌آوری پیشرفت کند اما در نهایت به انسان برای مدیریت آن احتیاج است.

وی افزود: به همین خاطر باید آموزش لازم را داشته باشیم تا نیروی انسانی بهتر و باتجربه‌تری پرورش دهیم و در بحث محیط زیست و در کنار هم کارایی بهتری داشته باشیم. این مباحث در چارچوب و سیاست‌های حمل و نقل اتحادیه اروپاست و قطعا به طور مفصل در این کارگروه دو روزه به آن خواهیم پرداخت.

نظر شما