شناسهٔ خبر: 61076 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

نصر در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد

نداشتن زنجیر؛ علت عمده انسداد جاده‌ها و گرفتاری مردم در فصل بارش / بررسی گزارش راهداری زمستانی ۹۶ برای جلوگیری از وقوع اتفاقات مشابه

ماشین‌آلات راه‌داری مدیرکل دفتر مديريت بحران و تجهيز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از ملت شریف ایران که قصد سفر در فصول بارش را دارند، درخواست کرد؛ از سفرهای غیر ضروری پرهیز و در صورت الزام آن، پیش از حرکت با توجه به اطلاعیه‌های سامانه ۱۴۱ و هواشناسی،به همراه داشتن زنجیر چرخ و تجهیزات لازم سفر خود را مدیریت کنند.

داریوش نصر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تمهیدات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در قبال راهداری زمستانی و نکاتی که باید از سوی رانندگان در قبل، حین و پس از بارش رعایت شود اظهار داشت: روزانه حدود ۸ میلیون سفر برون‌شهری با احتساب سهم ۲۰ درصدی خودروهای سنگینانجام می‌شود و با توجه به اینکه یک‌چهارم سفرهای کل کشور در فصل زمستان صورت می‌گیرد، نگاه علمی و عملیاتی راهداری زمستانی در تسهیل تردد کالای صنعتی، کشاورزی و اساسی بیش‌ازپیش اهمیت می‌یابد.

وی افزود: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده ۶۰ درصد کشور تحت تأثیر بارش برف و ۴۰ درصد تحت تأثیر بارش‌ باران ازجمله وقوع سیل قرار دارد که مناطق جنوبی کشور به کرات شاهد این پدیده است.

مدیرکل دفتر مديريت بحران و تجهيز ماشین‌آلات با توجه به اهمیت رعایت آداب رانندگی در زمان بارش خطاب به ملت شریف ایران بیان داشت: کاربران جاده‌ها در حین رانندگی باید در نظر داشته باشند که رفتار جاده در شرایط آب و هوایی مختلف متفاوت است از این رو انتظار می‌رود فاصله خود با خودرو جلوتر را بر حسب شرایط آب و هوایی حفظ کنند تا شاهد تصادف و انسداد محور نباشیم.

فواصل خودروها با یکدیگر در شرایط آب و هوایی مختلف

نصر خاطرنشان کرد: به‌طور مثال اگر شاخص D به‌عنوان فاصله دو خودرو در جاده خشک مشخص‌شده باشد این فاصله در جاده خیس ﴿برفاب﴾ ۲ برابر، جاده پوشیده از برف ۳ برابر، جاده پوشیده با برف متراکم ۴ برابر و در زمان بارش برف باید ۷ برابر باشد.

وی با بیان اینکه «به همراه داشتن تجهیزات ایمنی به‌ویژه زنجیر چرخ در فصل بارش و زمستان امری مهم و ضروری است» تصریح کرد: متأسفانه یکی از علت‌های اصلی گرفتاری مردم در زمان بارش برف بر سطح جاده‌ها که منجر به انسداد محورها می‌شود، به همراه نداشتن زنجیر چرخ و عدم آگاهی نسبت به نحوه استفاده آن است که ایجاب می‌کند در این رابطه باید آموزش‌های لازم داده شود. البته در برخی موارد، رانندگان علی‌رغم به همراه داشتن زنجیر با مشاهده بارش برف گویا حوصله پیاده شدن و بستن این وسیله کاربردی را نداشته‌اند

مدیرکل دفتر مديريت بحران و تجهيز ماشین‌آلات یادآور شد: در صورت بی‌توجهی رانندگان به شرایط آب و هوایی، اطلاعیه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و به همراه نداشتن تجهیزات لازم پیش از اقدام به سفر در فصل بارش و زمستان اگر در یک گردنه برف‌گیر دچار مشکل شوند، احتمال سانحه، انسداد محور و تشکیل یک صف طولانی از خودرو‌ها در محور نیز وجود خواهد داشت. لذا انتظار می‌رود نوع رانندگی مردم عزیز در شرایط مختلف نیز متفاوت باشد و با پیش‌بینی موارد لازم به مدیریت سفر خود بپردازند.

نصر افزود: مردم در نظر داشته باشند که حتی در صورت بروز سانحه و انسداد محور به‌منظور همکاری در راستای تسریع بازگشایی محور در زمان بارش برف، حد اقل یکی از خطوط (لاین) جاده را جهت تردد نیروهای راهداری به‌منظور انجام عملیات پاک‌سازی و بازگشایی مسیر، باز بگذارند. این اقدام باعث دسترسی اکیپ‌های راهداری برای جلوگیری از پوشیده شدن بین خودرو‌ها به‌وسیله برف، یخزدگی سطح جاده و از همه مهم‌تر سلب آسایش مردم می‌شود.

افزایش ۹ برابری احتمال بروز تصادفات در زمان یخ‌زدگی جاده‌ها

وی با اشاره به ۹ برابر شدن احتمال بروز تصادفات هنگام رانندگی در زمان یخ‌زدگی جاده گفت: کنترل خودرو در یک جاده لغزنده بسیار سخت و پر ریسک است و افزایش مصرف سوخت و احتمال تصادف را همراه خود را دارد. لذا باید بستن زنجیر چرخ، رعایت فاصله باز توقف و سرعت مطمئنه سر لوحه رانندگی رانندگان باشد.

به نظر می‌رسد اگر با فرهنگ‌سازی و کمک گرفتن از مردم می‌توانیم سطح سرویس خوبی را برای مردم ایجاد کنیم و با تمام و کمال امکانات و تجهیزات را با اثربخشی و کارایی خوب جلو ببریم. بهره‌وری خوبی داشته باشیم که مستلزم همکاری مردم با راهداری در تمامی موارد است که شامل اطلاع‌رسانی و استفاده از تجهیزات و رعایت فاصله رانندگی خوب.

مدیرکل دفتر مديريت بحران و تجهيز ماشین‌آلات در ادامه به تشریح وظایف و تمهیدات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای انجام عملیات راهداری زمستانی سال جاری پرداخت و گفت: با بررسی گزارش اقدامات سال گذشته و ارزیابی نقاط ضعف و قوت، برای سال ۹۷ یک برنامه‌ریزی مشخص در راستای ایجاد هماهنگی و آماده‌باش نیروها و اکیپ‌های راهدار به‌صورت ۲۴ ساعته صورت گرفت. تا علاوه بر انجام وظایف خود، موارد غیرقابل پیش‌بینی همچون اشتباهات رانندگان در نقاط مختلف جاده، انسداد به دلیل ریزش کوه و سنگ و میزان شدت کولاک، حجم ترافیک ایجاد شده بر اثر انسداد محورها را کنترل و پیش بینی کنند.

وی پیش‌بینی این عوامل را راز موفقیت راهداران و مدیران راهداری خواند و یادآور شد: با تحلیل راهداری زمستانی و رفتار جاده در بازه زمانی مشابه سال‌های گذشته می‌توانیم نقاطی که احتمال وقوع یا بروز اتفاق را دارند را تحلیل و پیش‌بینی کنیم.

تشریح برنامه‌ریزی‌ و تمهیدات سازمان راهداری برای راهداری زمستانی

نصر با بیان اینکه «در بحث عملیات راهداری زمستانی، سه مسئله پیش‌گیری از یخ زدن جاده‌ها، برف‌روبی به‌موقع پس از بارش و یخ‌زدایی با محلول و شن و نمک مورد تأکید قرار دارند» تصریح کرد: سطح انتظارات مردم از ما رانندگی بر روی «جاده سیاه» یا همان سطح سرویس ۱ است و تلاش خود را برای برآورده کردن این انتظار انجام می‌دهیم اما درصورتی‌که سطح سرویس ۲ (برف در جاده باشد) و سطح سرویس ۳ (جاده پوشیده از برف باشد) برقرار بنا به شرایط آب و هوایی ایجاد شد انتظار می‌رود مردم نهایت همکاری در زمینه رعایت نکات ایمنی را داشته باشند.

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تقسیم عملیات راهداری زمستانی به قبل از بارش، در حین بارش و پس از بارش اظهار کرد: عمده اقدامات ماقبل از بارش و مربوط به سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی اقدامات برای زمان شروع بارش است که شامل فاصله تیغه‌ها، محل استقرار گریدرها و چیدمان دستگاه‌ها، محل استقرار ماشین‌آلات در طول محورها و رصد آن‌ها به‌وسیله جی‌پی‌اس همچنین توزیع ‌آنها بر اساس اولویت محورها بر اساس آزادراهی. بزرگراهی، راه‌های اصلی و فرعی و روستایی می‌شود.

وی افزود: در همین زمان محل استقرار پرسنل، پیش‌بینی غذا، پتو، محل اسکان مسافران، سوخت، شن و نمک، همچنین موارد لازم تجهیز راهدارخانه‌ها و مجتمع‌های خدماتی رفاهی برای اسکان موقت مسافران مشخص و تهیه می‌شوند.

مدیرکل دفتر مديريت بحران و تجهيز ماشین‌آلات در ادامه بیان داشت: در حین بارش نیز شروع به کنترل تیم‌های زمستانی، تجدید قوا، جابجا کردن پرسنل، پیگیری اخبار و پیام‌ها برای رفع مشکلات با هماهنگی داخلی و در مرحله سوم پاک‌سازی سطح پل‌ها و راه‌ها، شن و نمک مانده بر روی سطح جاده و شانه‌های راه‌، آماده‌سازی ماشین‌آلات، تأمین کسری شن و نمک، تأمین لجستیک و مایحتاج اکیپ‌های راهداری انجام می‌شود.

ارزیابی نقاط ضعف و قوت افدامات راهداری پس از هر بارش

نصر تهیه گزارش و مستندسازی از اقدامات انجام‌شده در راهداری زمستانی را اقدام نهایی عنوان کرد و ارزیابی نقاط ضعف و قوت را نکته مهمی در جلوگیری از بروز اتفاقات مشابه در بارش‌های بعدی دانست.

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش سالانه طول راه‌ها و تعطیلی کارگاه‌های راه‌سازی در فصل زمستان در راستای تأمین ماشین‌آلات موردنیاز امسال از ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه استفاده خواهد شد.