شناسهٔ خبر: 61085 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در یکصد و یکمین نشست کمیسیون ایمنی راه‌ها به تصویب رسید:

ساماندهی ساعت کاری و استراحت رانندگان ناوگان عمومی اتوبوس و ناوگان باری/ نسخه نهایی دستورالعمل اردوهای دانش‌آموزان

جلسه طرح‌های ساماندهی ساعت کاری و استراحت رانندگان ناوگان عمومی اتوبوس و باری و نسخه نهایی دستورالعمل اردوهای دانش‌آموزان در یکصد و یکمین نشست کمیسیون ایمنی راه‌ها به تصویب رسید و بر اساس آن هر راننده ملزم به استراحت به مدت یک روز کامل در هفته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی یکصد و یکمین نشست کمیسیون ایمنی راه‌ها به با حضور اعضا و نمایندگان درباره بررسی طرح سامان‌دهی ساعت کاری رانندگان ناوگان عمومی اتوبوس و دستورالعمل اردوهای دانش‌آموزی برگزار شد.

در ابتدا طرح سامان‌دهی ساعات کاری رانندگان ناوگان عمومی اتوبوس از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ارائه شد که به شرح زیر است:
•  نظر به اینکه استراحت‌های کوتاه در بین رانندگی مانع عدم تمرکز در تصمیم‌گیری ناشی از یکنواختی کار و خستگی راننده می گردد، لذا با رعایت سقف ۹ ساعت  مندرج در قانون موجود به ازای هر ۳ ساعت رانندگی ۱۵ دقیقه استراحت با ازای هر ۴.۵ ساعت رانندگی ۳۰ دقیقه استراحت الزامی است.
•  به منظور پرهیز از فرسودگی جسمی و روحی ناشی از فعالیت شغلی مستمر و روزانه راننده و ایجاد فرصت استراحت دور از محیط کار برای کسب آرامش و رسیدگیبه امورات شخصی و خانوادگی، یک روز کامل استراحت در هفته و ممنوعیت رانندگی الزامی است.
•  تبصره- ساز و کار پیاده سازی کنترل میزان ساعت رانندگی در سامانه سپهتن توسط پلیس راهور  ناجا پیش‌بینی گردد.

مهرداد تقی زاده دبیر کمیسون ایمنی راه‌ها و معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در خصوص این طرح اظهار داشت: این طرح به لحاظ انسانی و هم به لحاظ ایمنی مطرح شده است. اما این طرح باید علاوه بر رانندگان ناوگان باری باید شامل حال تمام رانندگان شخصی و عمومی شود.
در ادامه جلسه  نسخه نهایی دستورالعمل ارودهای دانش‌آموزی قرائت و مورد بحث و بررسی قرار گرفت که اهم موارد مطرح شده جهت پیاده سازی این طرح به شرح زیر است:
•  وزارت آموزش و پرورش نسبت به اطلاع‌رسانی سراسری به کلیه مدارس برای آگاهی مدیران، دانش آموزان، اولیا، مربیان، نصب دستور العمل در تابلو‌های اطلاع‌رسانی مدارس سایت‌های وزاتخانه، فضاهای مجازی و تشریح آن در نشست‌های اولیا و مربیان در مدت زمان ۲ هفته اقدام نماید.
•  سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نسبت  به ابلاغ  سراسری دستورالعمل به کلیه شرکت های و پایانه‌های حمل‌ونقل اقدام نمایند.
•  پلیس راهور نسبت به اطلاع رسانی سراسری دستورالعمل  به کلیه پاسگاه های پلیس راه و واحد‌های عملیاتی و کنترل سرویس ارودهای دانش آموزی در طول مسیر اقدام نماید.

گفتنی است طبق آمار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ۸۰۰۰ اتوبوس مسافربری با عمر کمتر از ۵ سال در ناوگان حمل‌ونقل عمومی آماده ارائه خدمات به ارودهای دانش‌آموزی هستند.

در پایان جلسه نیز دبیر کمیسون ایمنی راه‌ها با اشاره به گزارش تحلیل عملکرد استان‌ها در حوزه ایمنی راه‌ها که جلسه آینده مورد بررسی قرار می‌گیرد گفت: با استفاده از تجربه‌های روز جهان در زمینه تحلیل و پایش ایمنی راه‌ها بر اساس شاخص‌های متفاوت به تهیه این گزارش پرداخته و با بهره‌گیری از سه مدل ریاضی نتایج جدیدی حاصل شد که جلسه اینده ارائه خواهد شد.