شناسهٔ خبر: 6110 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون مهندسی اداره بنادر شهید باهنر تشریح کرد؛

آخرین وضعیت توسعه بنادر جاسک، سیریک و تیاب

بنادر مسافری استان هرمزگان و سفرهای نوروزی معاون فنی و مهندسی اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر جزییات بیشتری از پروژه های در دست اقدام به منظور توسعه بنادر شرق هرمزگان و سواحل مکران را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان٬ سید حسن بنادری گفت: لایروبی خور تیاب و توسعه بندر آن در حال حاضر در دست اقدام است که شامل ۳۴۵ هزار متر مکعب لایروبی حوضچه و۷۲ هزار متر مکعب لایروبی دهانه خور است.

وی افزود: در سال ۱۳۹۰ مطالعات امکان سنجی توسعه این بندر تاریخی انجام و گزینه های سه گانه ای در مطالعات مشاور شامل حفظ وضع موجود، انتقال بندر به دهانه خور و خارج شدن بندر از محیط خور فعلی لحاظ شد.

بنادری با اشاره به فاصله ۱۲ کیلومتری حوضچه فعلی بندرگاه با ورودی دریا به خور گفت: با تصمیم سازمان بنادر قرار شد تا وضع موجود بندر حفظ شود که در همین رابطه، لایروبی حوضچه و ایجاد ۱۰۰ متر اسکله در دستور کار قرار گرفت.

معاون فنی و مهندسی اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر، ایجاد یک رسوب گیر در دهانه خور تیاب را از اقدامات پیچیده هیدرودینامیکی در مباحث مهندسی دریایی عنوان کرد که می تواند جریان های متلاطم دریایی را در محل تلاقی آب دریا و خور، کنترل کند.

وی همچنین ضمن اشاره به واقع شدن بندر سیریک در خط الرآس مناطق دریایی جنوب ایران یعنی در محل تلاقی دریای عمان و خلیج فارس، از این موقعیت جغرافیایی به عنوان یک ویژگی منحصربفرد یاد کرد و گفت: بندر سیریک از حوضچه ای به وسعت ۳۴ هکتار برخوردار است که ۱۵ هکتار اراضی استحصالی و ۳۶ هکتار اراضی قابل واگذاری دارد.

بنادری خاطرنشان کرد: بندر جاسک با ۱۶.۷ هکتار اراضی پسکرانه و ۱۸ هکتار مساحت حوضچه موقعیت خوبی دارد. که این بندر در حال حاضر دارای یک انبار ۴ هزار متر مربعی مسقف برای محموله های تره بار می باشد.

وی با اعلام اینکه قرار است خط مسافری بین این بندر با عمان برقرار شود، گفت: ترمینال مسافریبندر جاسک ۴۵۰۰ متر مربع زیربنا دارد. از سوی دیگر، مقدمات لازم برای انجام مسافرت های خارجی در این بندر از جمله استقرار اداره گذرنامه فراهم شده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: با تفاهماتی که بین ادارات بنادر و راه و شهرسازی صورت گرفته، ۳ هکتار اراضی پسکرانه نیز در حال الحاق به این بندر می باشد.

معاون فنی و مهندسی اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر در پایان از مرتفع شدن مشکل حصارکشی محدوده اراضی بندر جاسک نیز با تلاش های صورت گرفته با همکاری فرمانداری این شهرستان خبر داد.

اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر هر چند که در بندرعباس واقع شده است، اما کار نظارت و مدیریت بر بنادر مسافری این شهر و بنادر تحت نظر سازمان بنادر واقع در شرق هرمزگان را به عهده دارد. بنادر جاسک، سیریک، کوهستک، تیاب، هرمز و بندر شهید حقانی در کنار بندر شهید باهنر از جمله بنادر مهم تحت مدیریت اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر است.

نظر شما