شناسهٔ خبر: 61123 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای:

برنامه‌ریزی برای بهسازی سالانه ۱۰ تا ۱۵ هزار کیلومتر از جاده‌‌ها/ افزایش ۵ ساله عمر آسفالت با استفاده از روش‌های پیشگیرانه

حیدر مطاعی معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بابیان اینکه استفاده از اقدامات پیشگیرانه و همچنین نیروهای متخصص می‌تواند عمر آسفالت راه‌های کشور را ۵ تا ۶ سال افزایش دهد گفت: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که در این سازمان صورت گرفته است قرار است که سالانه ۱۰ ۱۵ هزار کیلومتر از راه‌های کشور بهسازی شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و  شهرسازی حیدر مطاعی در دهمین همایش قیر، آسفالت و ماشین‌آلات با اشاره  به اینکه لازم است تا اقدامات تخصصی و نویی برای کاهش هزینه‌های نگهداری رویه راه‌های کشور صورت گیرد تصریح کرد: افزایش بهره‌وری قیر و آسفالت در پروژه‌های مختلف به‌خصوص روسازی جاده‌های کشور یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که به‌صورت جدی در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دنبال می‌شود.

وی با یادآوری اینکه درگذشته بررسی وضعیت موجود روکش راه‌های کشور به‌صورت سنتی و بدون کارهای مطالعاتی صورت می‌گرفت اظهار کرد: برداشت وضعیت موجود راه‌های کشور درگذشته به‌صورت بصری انجام می‌شد که این روش‌ها نیازمند اصلاح و رجوع به مطالعات علمی بود که خوشبختانه در این سال‌ها این تغییر صورت گرفته است.

مطاعی با تأکید بر اینکه راه‌های موجود در کشور ۵۱ هزار کیلومتر است که ۳۶ هزار کیلومتر آن نیاز به بازسازی و نگهداری دارد افزود:با اقدامات پیشگیرانه می‌توان ۵ الی ۶ سال به عمر آسفالت‌های و رویه‌های جاده‌های کشور اضافه کرد زیرا هم‌اکنون عمر آسفالت‌ راه‌های کشور بسیار پایین بوده درصورتی‌که این عمر در کشورهای خارجی بیش از ۱۰ سال است.

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اینکه  استحکام برخی از آسفالت‌ راه‌های کشور از بین رفته است گفت: در برخی از این مقاطع هزینه تعمیر و نگهداری راه‌ها بیشتر از ساخت دوباره آن‌ها شده است و این مسئله باعث شده تا هزینه‌های صورت گرفته برای تهیه آسفالت از سقف تعیین‌شده بسیار بیشتر باشد.

وی افزود: بستر و زیرسازی راه‌های کشور دارای استحکام کافی نیستند و باید دوباره با اقداماتی از اول کار زیرسازی و تثبیت بستر در آن‌ها صورت گیرد به همین منظور اگر شیوه‌های دیگری برای روکش آسفالت در نظر گرفته  شود و متدهای جدید آسفالت‌ریزی در کشور اجرایی شوند قاعدتاً هزینه‌های بلندمدت کاهش‌یافته و می‌توان از توسعه خرابی‌ها کاست.

مطاعی با تأکید بر اینکه در سازمان  راهداری برای ارتقا سطح سرویس مناسب به مردم‌داریم تصریح کرد: بودجه دولت فقط می‌تواند چند درصد ناچیز خرابی راه‌ها را پوشش دهد و آن قسمت‌هایی که در معرض خرابی قرارگرفته‌اند اگر به‌موقع اصلاح نشوند مطمئناً هزینه‌های بیشتری برای اصلاحشان بر دولت تحمیل خواهند کرد و عملاً در این شرایط ما مجبور هستیم تا اقدامات را به‌صورت پیشگیرانه انجام دهیم.

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در انتها بابیان اینکه این سازمان از متخصصان و مشاوران به‌روز در حوزه راهداری بهره‌گیری می‌کند افزود: با بهره‌گیری از این افراد و با استفاده از شیوه‌های نوین آسفالت مانند رویه‌های بتنی می‌توان عمر آسفالت، کیفیت آن را افزایش همچنین هزینه‌های تمام‌شده در این بخش را کاهش داد.