شناسهٔ خبر: 61126 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نگاهی به روزنامه‌های ۲۲ آبان

مطبوعات  در گزارش زیر نگاهی اجمالی کرده‌ایم به اخبار حوزه حمل‌ونقل و مسکن شهرسازی در روزنامه‌‌های امروز (سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷)

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

دنیای اقتصاد

محدوده جغرافیایی بد مسکن‌ها در پایتخت

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رفع بدمسکنی در اولویت سیاست‌های شهری در تهران قرار دارد، اظهار کرد: در تهران اولویت با رفع مشکل بدمسکنی است چراکه امروز با گسترش نوعی از سرپناه‌سازی در نواحی پیرامونی شهر به ویژه جنوب و جنوب شرقی مواجه هستیم که باید به سرعت راهکاری برای مهار آن اتخاذ کرد بنابراین رفع بدمسکنی در اولویت سیاست‌های شهری در تهران قرار دارند.

محمدسعید ایزدی با تاکید بر اینکه در حال حاضر در مجموعه شهری تهران پنج هزار هکتار درگیر بدمسکنی است، ادامه داد: ارتقای کیفیت زندگی شهری از طریق ساماندهی وضعیت بدمسکنی باید در اولویت قرار بگیرد. ایزدی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد در جریان تغییر سیاست‌ها برای عرضه پرفشار مسکن موضوع انبوه‌سازی در بافت فرسوده اجرا شود، به ایلنا گفت: بر اساس طرح‌ها و برنامه‌هایی که در بیش از چهار سال گذشته تلاش کردیم آنها را تدوین و تصویب کنیم اساسا انبوه‌سازی در بازآفرینی شهری معنا و مفهوم ندارد. وی افزود: بازآفرینی شهری در مقیاس محله با مشارکت اهالی در قالب نوسازی تدریجی عملیاتی می‌شود و در اجرای طرح‌های بازآفرینی باید پایبند اسناد بالادستی مانند طرح‌های تفصیلی شهری باشیم. وی تاکید کرد: هر شهری طرح تفصیلی تعیین شده‌ای دارد که در این اسناد درباره میزان تراکم‌ها و ساخت و سازها در هر محله تعیین تکلیف شده و باید قانون مدارانه عمل کنیم و از سقف پیش‌بینی شده عدول نکنیم.

عصر اقتصاد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی :

ناوگان تحت پرچم ایران از مهمترین های منطقه و جهان

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ایران از نظر‌ناوگان تحت پرچم جزو کشورهای مهم منطقه و جهان محسوب می‌شود و ۱.۱ درصد ناوگان جهانی تحت پرچم را به خود اختصاص داده ایم و جزو ۲۰ کشور اول جهان از این نظر هستیم.محمد راستاد ‌،مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در‌سمینارآموزشی لجستیک و زنجیره حمل و نقل که با حضور ۱۶ نماینده اتحادیه اروپا در سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد، گفت: ایران دارای ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر سواحل در شمال و جنوب است. حدود ۲۳۰ میلیوت تن در سال ظرفیت بنادر تجاری ایران است و در حال حاضر سالانه میزان حمل و نقل دریایی در حدود ۳۰۰ میلیون تن مواد نفتی و غیر نفتی است

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: روند فعالیت‌ها و ارتقای حمل و نقل کانتینری رشد خوبی داشته است و در روزهای آینده شاهد تجهیز و تکمیل بندر شهید رجایی به ۱۲ جرثقیل گنتری کرین با ۱۰۴ میلیون یورو سرمایه گذاری و همچنین ۱۵ دستگاه RTG هستیم.

کیهان

مدیرکل دفتر تأمین مسکن کمیته امداد خبر داد

بازسازی ۴ هزار و ۷۴۲ واحد مسکونی آسیب‏دیده در زلزله کرمانشاه تا پایان سال

مدیرکل دفتر تأمین مسکن کمیته امداد با بیان اینکه تا پایان سال جاری ۴هزار و ۷۴۲ واحد مسکونی که در زلزله کرمانشاه آسیب دیده بود به بهره‏برداری می‌رسد، گفت: امسال ۳۰هزار واحد مسکن روستایی مددجویان در ۱۴ استان مقاوم سازی می‏شود.ابراهیم بازیان، مدیرکل دفتر تأمین مسکن کمیته امداد درباره اقدامات کمیته امداد در مناطق زلزله‏زده کرمانشاه در یکسال گذشته افزود: در مجموع ۱۳ شهر استان کرمانشاه به تعداد ۴ هزار و ۷۴۲ مسکن روستایی در دستور تخریب و بازسازی قرار گرفت و ۲ هزار و ۴۶۴ واحد نیز دچار آسیب‌دیدگی‌هایی شده بودند که باید از نو ساخته می‌شدند تا در حوادث و زلزله‌های احتمالی بعدی دچار آسیب نشوند.

وی ادامه داد: در مجموع ۴ هزار و ۷۴۲ واحد مسکونی روستایی بازسازی شد که اعلام می‌کنیم ۲۸۱۵ واحد آن آماده تحویل است که از این تعداد نیز ۲۵۰۰ واحد تحویل داده شده است و تا پایان سال جاری نیز مابقی واحدها به بهره‌برداری می‌رسد.

جهان صنعت

روسیه اعلام کرد

فروش سوخو به ایران منوط به صدور مجوز آمریکاست

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد، خرید هواپیماهای روسی نیازمند صدور مجوز اوفک از سوی خزانه‌داری آمریکاست‌. مقصود اسعدی سامانی در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه هواپیماهای روسی غیرایمن هستند و نباید از آنها در خطوط هوایی کشور استفاده شود، اظهار کرد: شرکت‌های هواپیمایی، هواپیمایی را به کار می‌گیرند که قطعا تاییدیه سازمان هواپیمایی کشوری را داشته باشد ضمن اینکه ایرلاین‌ها باید الزامات قانونی را رعایت کنند‌.

وی با تاکید بر اینکه هیچ هواپیمایی به کار گرفته نمی‌شود مگر این‌که سازمان هواپیمایی کشوری ایمنی آن را تایید کرده باشد، افزود: مهم‌ترین هدف ایرلاین‌ها این است که در خدمات‌رسانی به مردم دغدغه و نگرانی در این رابطه نداشته باشند‌. وی با بیان اینکه روس‌ها به عنوان یک گزینه برای خرید هواپیما مطرح هستند، تصریح کرد: آنها فروش هواپیما به ایران را منوط به صدور مجوز اوفک از سوی خزانه‌داری آمریکا کرده‌اند‌. ۱۰ تا ۱۵ درصد هواپیمای سوخو قطعات آمریکایی است و به همین دلیل مشمول مجوز اوفک می‌شود. در واقع بدون این مجوز امکان فروش هواپیما به ایران وجود ندارد‌.

جهان اقتصاد

نیمی از بافت های فرسوده تهران با زلزله تخریب می شود

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: ۲۶۲ هزار واحد مسکونی در تهران در بافت فرسوده قراردارد که با وقوع زمین لرزه ۷ تا ۷٫۳ ریشتر نیمی از آنها تخریب می شود.محمد شکرچی زاده افزود: تخریب گسترده واحدهای مسکونی بر اثر زلزله احتمالی در تهران به تنهایی، دلالت کافی بر ریسک بالای این لرزه ها در کلانشهر تهران دارد.

وی گفت: این بافت‌ها، گونه های قدیمی و فاقد استحکام، تاریخی و سکونتگاه های غیررسمی را در بر می‌گیرد. براساس آمار سال ۱۳۹۵، مساحت شهر تهران حدود ۶۲ هزار و ۱۰۰ هکتار و جمعیت آن بالای هشت میلیون نفر برآورد شده است.به گفته رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، اکنون تعداد واحدهای مسکونی شهر تهران بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد تخمین زده می شود؛ طبق تعریف شورایعالی شهرسازی و معماری، سه هزار و ۲۶۸ هکتار از مجموع مساحت شهری تهران به بافت فرسوده تعلق دارد که نزدیک به پنج درصد مساحت شهری را دربر می گیرد.

برچسب‌ها: