شناسهٔ خبر: 6114 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نماينده مردم شيراز در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

توافق هسته‌ای نهایی شود بازار مسكن رونق می‌گیرد/ تغییرات زیادی در قیمت مسكن نخواهیم داشت/ احتمال کاهش قیمت زمین

جعفر قادری عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است كه در صورت توافق كامل در مذاکرات هسته‌ای، سرمايه‌ها و نقدينگی به سمت توليد می‌رود.

جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در مورد پیش‌بینی خود از بازار مسكن در سال ۹۴ با توجه به بیانیه مطبوعاتی سوئیس گفت: همه چیز بستگی به روند مذاكرات دارد. اگر مذاكرات به سرانجام برسد و منجر به امضای توافق‌نامه شود تحركاتی را در بازار مسكن شاهد خواهیم بود.

وی که دانش‌آموخته رشته اقتصاد شهری و منطقه‌ای است تحركات در بازار مسكن را در جهت افزایش جزئی در قیمت‌ها پیش‌بینی كرد و افزود: اگرچه باور عمومی جامعه به سمت كاهش قیمت‌هاست اما معتقدم تغییرات زیادی را در حوزه مسكن نخواهیم داشت.

عضو هیئت امنای صندوق توسعه ملی در تشریح دلایل خود گفت: در صورت توافق كامل، سرمایه‌ها و نقدینگی‌ها به سمت تولید می‌رود. توافق هسته‌ای بازار را  از حالت سردرگمی خارج می‌كند و همه سرمایه‌ها به بخش مسكن سرازیر نمی‌شود.

عضو كمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی معتقد است: كاهش قیمت در بازار مسكن چندان منطقی به نظر نمی‌رسد زیرا تورم‌های چند سال اخیر و قیمت تمام‌شده مصالح و هزینه‌های مسكن در این سال‌ها، امکان كاهش یكباره را نمی‌دهد. شاید در قیمت زمین با كاهش مواجهه باشیم اما در مورد ساختمان این مسئله را پیش‌بینی نمی‌كنم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با بیان این‌که در درازمدت نیز قیمت مسكن كاهش پیدا نمی‌كند افزود: توافق هسته‌ای، سرمایه‌گذاری در مسكن را هدفمند می‌کند و این كاهش نیز به نفع اقتصاد كشور است.

وی در پاسخ به این سوال كه در صورت كاهش نرخ سود بانكی توسط شورای پول و اعتبار، بازار مسكن دچار چه نوساناتی می شود؟ گفت: كاهش سود تسهیلات بانكی می‌تواند هزینه‌های تمام شده مسكن را مقداری كاهش دهد و تا اندازه‌ای منجر به رونق بازار شود. معقتدم با توجه به شرایط فعلی نوسان قیمت‌ها در بازار مسكن اندك است.

قادری افزود: از ركود خارج می‌شویم و بازار به مرور و به آرامی رونق می‌گیرد زیرا بازار به ثبات رسیده و مردم از حالت بلاتكلیفی خارج شده‌اند. مجموعه این عوامل باعث می‌شوند كه با شوك در بازار مسكن مواجهه نشویم.

وی گفت:  طبیعی است با توجه به تورم فراوان سال‌های گذشته قیمت‌ها با اندكی افزایش همراه باشند. /

نظر شما