شناسهٔ خبر: 61144 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

کارشناس بازار سرمایه مطرح كرد

پيشنهاد راه‌اندازی صندوق پروژه و بهره‌گیری از انواع اوراق صکوک براي توسعه ريلي

حسین میری مدیرعامل تامین سرمایه سپهر با تاكيد بر استفاده از روشهای تأمین مالی براي توسعه حوزه ريلي، پيشنهاد داد راه‌اندازی صندوق پروژه و از سویی دیگر، بهره‌گیری از انواع اوراق صکوک از جمله صکوک اجاره، استصناع و منفعت در دستور كار قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سید حسین میری با اشاره به نقش حوزه حمل و نقل ریلی در رشد اقتصادی کشور گفت: امروزه حمل و نقل یکی از اجزاء مهم اقتصاد ملی محسوب می شود و به دلیل داشتن نقش زیربنایی، تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی و ثبات سیاسی کشور دارد.

مدیرعامل تامین سرمایه سپهر با بیان اینکه حوزه ریلی در برگیرنده فعالیت‌هایی است که به شکلی گسترده در تمامی زمینه‌های تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات جریان داشته و در مجموعه فعالیت های اقتصادی نقش غیرقابل انکاری برعهده دارد، افزود: کاهش هزینه حمل و نقل و در نتیجه کاهش هزینه عرضه کالای تولیدی به بازارهای مصرف، نقش زیادی در توان رقابت و گسترش سایر بخش‌های اقتصاد از جمله صنعت و نهایتاً اقتصاد ملی دارد.

مدیرعامل تامین سرمایه سپهر تصریح کرد: اهمیت ایران به ‌عنوان یک کشور ترانزیتی بین اروپا، آسیا و آسیای میانه موجب شده است توسعه بخش ریلی، اولویتی استراتژیک باشد و با وجود اینکه هزینههای اولیه سرمایهگذاری برای توسعه راهآهن قابل ملاحظه است، اما آثار آن در توسعه پایدار و پیشگیری از هزینههای بلندمدت بسیار حائز اهمیت است.

به گفته وی با توجه به مشکلات تأمین مالی در زمینه صنعت حمل و نقل ریلی، این طرح‌ها غالباً با تأخیر به بهره‌برداری ‌رسیده و بنابراین دولت‌ها همیشه به نوعی به دنبال راه‌حلی برای رفع این مشکل بوده‌اند.
میری خاطرنشان کرد: ایجاد تعاملی سازنده بین دولت و بخش خصوصی برای انجام این نوع پروژه‌ها ،تجربه‌ای است که در کشورهای توسعه‌یافته با موفقیت همراه بوده، به‌طوری‌که دولت بیشتر به‌عنوان یک پشتیبان در این پروژه‌ها حضور داشته و مسائل اجرایی، ‌فنی و تأمین مالی توسط بخش خصوصی صورت گرفته است، بنابراین در حال حاضر میتوان از ظرفیتهای بخش خصوصی در کشور جهت ادامه و رشد فعالیتهای این صنعت استفاده کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در سال های اخیر و تحت تاثیر وضعیت برجام، تامین مالی و سرمایه گذاری خارجی در کلیه بخش های اقتصادی از جمله صنعت حمل و نقل کاهش چشمگیری داشته است گفت: در چنین شرایطی استفاده از ظرفیت بازار سرمایه جهت نوسازی و توسعه ناوگان و خطوط راهآهن میتواند زمینهساز و بستری برای توسعه و گسترش این صنعت و سرمایهگذاریهای بعدی در این زمینه باشد.

وی افزود: بر این اساس برای تأمین مالی پروژه‌های ریلی میتوان اقدام به راه‌اندازی صندوق پروژه و از سویی دیگر، بهره‌گیری از انواع اوراق صکوک از جمله صکوک اجاره، استصناع و منفعت کرد.

به گفته وی صندوق پروژه یک نهاد مالی است که با اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار تأسیس شده و با فراهم کردن بستر لازم به جمع آوری سرمایه از عموم و تخصیص آن به پروژه مورد نظر می پردازد.
از سوی دیگر، شرکت ها با مبنا قرار دادن دارایی های فعلی خود در صورت احراز شرایط مدنظر سازمان بورس و اوراق بهادار، می توانند نسبت به تأمین منابع مالی مورد نیاز از محل انتشار اوراق اجاره اقدام و منابع ناشی از انتشار اوراق اجاره را در کلیه زمینهها از جمله اجرای پروژههای مربوط به صنعت حمل ونقل ریلی و یا تأمین تجهیزات مورد نیاز مصرف کنند.

مدیرعامل تامین سرمایه سپهر افزود: همچنین شرکت ها با استفاده از صکوک استصناع میتوانند نسبت به تأمین منابع مالی مورد نیاز خود جهت ساخت واگن های باری و مسافری، احداث ساختمانها و یا دپوهای تعمیراتی و ... اقدام کنند. همچنین شرکت ها با استفاده از ابزار تأمین مالی نسبتاً جدید اوراق منفعت نیز میتوانند از محل منافع آتی خود از محل فروش بلیت و یا حمل کالا و.... منابع مورد نیاز خود را جهت انجام پروژههای مربوطه و یا تجهیزات مورد نیاز تأمین کنند.