شناسهٔ خبر: 61175 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مسئول واحد محیط زیست و ظرفیت سازی آژانس امنیت دریایی اروپا مطرح کرد:

ضرورت بازنگری در مخازن گاز طبیعی کشتی ها

جورجیوس کریستوف مسئول واحد محیط زیست و ظرفیت سازی آژانس امنیت دریایی اروپا گفت: امروزه استفاده از گاز طبیعی به عنوان یک سوخت جایگزین در حمل و نقل دریایی نقش بسزایی در حفاظت از محیط زیست دریایی و کاهش آلودگی ایفا می کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جورجیوس کریستوف در دومین روز از سمینار آموزشی لجستیک و زنجیره حمل و نقل که با همکاری اتحادیه اروپا برگزار شد، افزود: استفاده از گاز طبیعی به عنوان یک سوخت جایگزین در حمل و نقل دریایی نقش بسزایی در حفاظت از محیط زیست دریایی و کاهش آلودگی ایفا می کند از اینرو همه کشورها صاحب کشتی باید به این سمت حرکت کند.

وی خاطرنشان کرد: LNG گاز طبیعی است که تا دمای منفی ۱۶۰ درجه سالنتیگراد سرد شده است و در موقع نیاز و استفاده مجدد گرم می شود. ۹۰ درصد LNG را گاز متان تشکیل می دهد و در حدود یک ششصدم سوخت های دیگر متداول فضا اشغال می کند که امتیاز خوبی برای کشتی ها محسوب می شود.

مسئول واحد محیط زیست و ظرفیت سازی آژانس امنیت دریایی اروپا گفت: از سال ۲۰۱۶ تا به امروز پیشرفت قابل توجهی در زمینه استفاده از LNG  به عنوان یک سوخت پاک در صنعت حمل  و نقل دریایی داشته ایم. در سال ۲۰۱۶ اولین کشتی یخ شکن با سوخت LNG  مورد استفاده قرار گرفت.

وی تصریح کرد: طی سال های اخیر شاهد افزایش تعداد ترمینال های بانکرینگ LNG بوده ایم. در ماه می ۲۰۱۶ اولین بانکرینگ کشتی به کشتی LNG را در سوئد تجربه کردیم. در واقع در سال ۲۰۱۶ با افزایش تقاضای شرکت ها برای استفاده از LNG به عنوان سوخت جایگزین مواجه بودیم و در همین راستا سمینارهای آموزشی متعدی را در EMSA در همین زمینه برگزار کردیم.

کریستوف افزود: در سال ۲۰۱۷ اولین استانداردها و مقررات بانکرینگ LNG تدوین شد. به علاوه در سال ۲۰۱۷ شاهد آغاز فعالیت کشتی ها سوخت رسان LNG بودیم که در دنیا به کشتی ها سوخت رسانی می کنند. در سال ۲۰۱۷ اولین کشتی کروز که به طور کامل از سوختLNG استفاده می کند نیز با ظرفیت بیش از ۳ هزار متر مکعب فعالیت خود راآغاز کرد. لاینر CMA CGM نیز در سال ۲۰۱۷ تعداد ۹ کشتی خود را به سوخت LNG مجهز کرد.

مسئول واحد محیط زیست و ظرفیت سازی آژانس امنیت دریایی اروپا اذعان داشت: در حال حاضر یکی از بزرگترین چالش های استفاده از سوخت LNG  در کشتی ها طراحی و نحوه قرار گیری مخازن LNG در داخل کشتی ها است که با توجه به حساسیت موضوع بازنگری هایی باید در این زمینه صورت گیرد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی وی در این زمینه خاطرنشان کرد: از مهمترین محاسن سوخت LNG  میتوان به پاک بودن آن نسبت به دیگر سوخت های متداول در این صنعت  و همچنین هزینه کمتر آن با توجه به استفاده آن در سال های گذشته اشاره کرد. در مقابل با توجه به این موضوع که ۹۰درصد LNG   را گاز متان تشکیل می دهد، در صورت عدم کنترل صحیح و انتشار این گاز، خطرات زیست محیطی به مراتب بیشتری از گاز کربن در پی خواهد داشت.