شناسهٔ خبر: 61176 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مسئول سیاستگذاری واحد لجستیک و حمل و نقل دریایی اروپا مطرح کرد

۲,۵ درصد آلودگی گازهای گلخانه ای در دنیا بواسطه حمل و نقل دریایی است/ بانک سرمایه گذاری اروپا ۷۵۰ میلیون یورو برای بهینه سازی کشتی ها پرداخت می کند

واسیلیوس دیمتریادس مسئول سیاستگذاری واحد لجستیک و حمل و نقل دریایی اروپا گفت: اتحادیه اروپا در با سازمان جهانی دریانوردی همکاری های گسترده و نزدیکی دارد و می توان از این طریق مشکلات حوزه صنعت دریایی را حل کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، واسیلیوس دیمتریادس در دومین روز از سمینار آموزشی لجستیک و زنجیره حمل و نقل که با همکاری اتحادیه اروپا برگزار شد، افزود: ۲ مساله مهم در زمینه حفاظت از محیط زیست دریایی مطرح است، یک مورد تولید گازهای گلخانه ای بوده و دیگری آلودگی هوایی ایجاد شده توسط کشتی ها ،شناورها و لزوم استفاده از سوخت های جایگزین است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در حدود ۲,۵ درصد آلودگی گازهای گلخانه ای در دنیا بواسطه حمل و نقل دریایی ایجاد می شود. در سال ۲۰۱۳ کمیسیون مربوطه در اتحادیه اروپا استراتژی معینی را برای تداوم مقابله با آلودگی های گازهای گلخانه ای تدوین و تصویب کرد.

مسئول سیاستگذاری واحد لجستیک و حمل و نقل دریایی اروپا گفت: با همکاری کشورهای عضو سازمان جهانی دریانوردی باید صنعت حمل و نقل دریایی به سمت کاهش تولید گازهای گلخانه ای برود.اتحادیه اروپا در این زمینه با سازمان جهانی دریانوردی همکاری های گسترده و نزدیکی دارد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه ارائه شده توسط سازمان جهانی دریانوردی به منظور کاهش ۵۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۵۰ نسبت به سال ۲۰۰۸بدین معنی است که راهکارهای کوتاه مدت برای رسیدن به این هدف باید در نظر گرفته شود.

مسئول سیاستگذاری واحد لجستیک و حمل و نقل دریایی  اروپا اذعان داشت: براساس تحقیقات انجام گرفته فعالیت های مورد نیاز برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا قبل از سال ۲۰۲۳ را می توان به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم کرد. از جمله راهکارهای کوتاه مدت می توان به تقویت EEDI برای ساخت کشتی های جدید، بهینه سازی مصرف سوخت در کشتی های موجود و بهینه سازی مدیریت اشاره کرد. در مورد راهکارهای طولانی مدت، استفاده از سوخت های جایگزین بدون آلودگی کربنی و تغییر زیرساخت های اساسی، قابل تامل است.

دیمتریادس خاطرنشان کرد: طبق سیاست گذاری های انجام شده، بودجه لازم در راستای برنامه های کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در اتحادیه اروپا از طرق مختلف تامین می شود. بر اساس برنامه افق ۲۰۲۰، سالانه ۵۰ میلیون یورو به انجام تحقیقات و ارائه نوآوری در حمل و نقل دریایی اختصاص پیدا می کند.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی در این زمینه وی اظهار داشت: بانک سرمایه گذاری اروپا ۷۵۰ میلیون یورو برای بهینه سازی کشتی ها با تجهیزات مدرن به منظور کاهش انتشار آلودگی ها اختصاص داده است. برنامه بودجه سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ کمیسیون CEF حاکی از اختصاص بودجه ۳۰ میلیارد یورویی به منظور تغییر در زیرساخت های حمل و نقل در اروپا با تاکید بر هوشمندسازی و کاهش تولید گازهای کربنی است.