شناسهٔ خبر: 61198 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر به خراسان شمالی مطرح کرد:

آزادسازی اراضی راه‌آهن جوین-اسفراین؛ نیازمند۱۰ میلیارد تومان اعتبار

بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی امروز در سفر به استان خراسان شمالی از راه‌آهن جوین- اسفراین بازدید کرد و گفت: به منظور آزادسازی اراضی موجود در دشت جوین به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این موضوع همکاری مقامات استانی و محلی را می‌طلبد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیراله خادمی صبح امروز به منظور بازدید از پروژه‌های زیرساختی حمل و نقل خراسان شمالی به این استان سفر کرد و در خصوص راه‌آهن جوین- اسفراین - بجنورد گفت: این مسیر ریلی به طول ۱۵۹ کیلومتر، از ایستگاه نقاب در راه‌آهن تهران- مشهد منشعب می‌شود و از جوین به اسفراین و در ادامه به شهر بجنورد می‌رسد.

وی افزود: این خط‌آهن به دو بخش تقسیم می‌شودکه مسیر جوین- اسفراین به طول ۵۷ کیلومتر هم‌اکنون با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصد در بخش زیرسازی مراحل اجرایی کار را طی می‌کند.
معاون وزیر راه  وشهرسازی تاکید کرد:  سابگیرد ۲۵ کیلومتر از محور نیز تکمیل شده  و آماده روسازی است و حفاری ۴۱۰ متر از تونل ۶۰۰ متری موجود در راه‌آهن جوین- اسفراین نیز به اتمام رسیده است.

خادمی اتصال کارخانه‌‌های مهم در کشور به شبکه ریلی را یکی از اهداف مهم در توسعه اقتصادی کشور و گسترش صادرات اعلام کرد و افزود:‌ تکمیل شدن این مسیر ریلی علاوه بر اتصال شهر اسفراین به شبکه ریلی،   موجب اتصال کارخانه فولاد اسفراین به شبکه ریلی کشور نیز می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی کمبود اعتبار را یکی از مشکلات این پروژه دانست و اظهار کرد: تاکنون ۵۵ میلیارد تومان برای این خط ریلی هزینه شده و در صورت تخصیص ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار، این پروژه  سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی تاکید کرد: به منظور تملک اراضی مسیر به ویژه در دشت جوین به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است  که در این زمینه نیازمند همکاری مقامات استانی و محلی هستیم.

پیشرفت ۸۸ درصدی قطعه اول راه اصلی قوچان- بام

معاون وزیر راه و شهرسازی در این سفر همچنین از راه اصلی قوچان- بام بازدید کرد و گفت: این محور  در سه قطعه طراحی شده است که قطعه اول به طول ۲۵ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۸۸ درصدی مراحل اجرایی نهایی را طی می‌کند.

خادمی از بهره‌برداری ۱۵ کیلومتر از این محور تا  تیر ماه سال ۹۸ خبر داد و گفت: با توجه به برودت هوا و عدم امکان اجرای آسفالت تا اردیبهشت ماه سال آینده، مقرر شد به محض مساعد شدن شرایط جوی عملیات آسفالت تکمیل و ۱۵ کلومتر ابتدایی مسیر زیرعبور ترافیک قرار گیرد.

وی طول قطعات دو، سه و کنارگذر بام را ۳۸ کیلومتر اعلام و اضافه کرد: در حال حاضر کنارگذر شهر بام به طول ۴.۵ کیلومتر در دست اجرا است و زیرسازی آن تکمیل شده و کل ۳۸ کیلومتر نیز در مرحله عملیات خاکی با پیشرفت فیزیکی ۱۲ درصد قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی این پروژه را بخشی از طرح راه اصلی قوچان- بیرم‌آباد- امیرآباد- نشیب- چکنه- فتح‌آباد- بام- اسفراین- سنخواست- جاجرم و میامی به طول ۳۰۰ کیلومتردانست و ادامه داد: ۱۶۰ کیلومتر از این محور تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز و تکمیل باقیمانده مسیر، سفر از مناطق جنوبی استان خراسان شمالی به شمال، مرکز کشور  و پایتخت حدود ۱۰۰ کیلومتر کوتاه ‌تر می‌شود.