شناسهٔ خبر: 61242 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌‌ونقل جاده‌ای در هفته‌‌ای که گذشت

افتتاح ۵۵ میلیارد تومان پروژه توسط وزیر راه و شهرسازی/ رشد ۴۰۰ برابری قیمت قیر در ۱۷ سال/ امضای تفاهم‌نامه همكاری‌های حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای بین ایران و عراق

گزارش آخر هفته ساماندهی ساعت کاری و استراحت رانندگان ناوگان عمومی اتوبوس و ناوگان باری، استقرار ۵۰ دستگاه برف خور در استان‌های برفگیر کشور، نداشتن زنجیر؛ علت عمده انسداد جاده‌ها و گرفتاری مردم در فصل بارش، برنامه‌ریزی برای بهسازی سالانه ۱۰ تا ۱۵ هزار کیلومتر از جاده‌‌ها، سرپرست جدید ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت كشور معرفی شد، ارزیابی وضعیت پایانه‌های مرزی جلفا، نوردوز و پل‌دشت و بررسی ابهامات محاسبه کرایه بر اساس تن بر کیلومتر کامیون داران سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین اخبار حوزه حمل‌‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شرح زیر است

افتتاح ۵۵ میلیارد تومان پروژه توسط وزیر راه و شهرسازی

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان کرمان و بازدید از شهرستان‌های جیرفت و کهنوج از ۴ پروژه مربوط به راهداری رونمایی کرد.

این پروژه‌ها شامل بهسازی روکش محور جیرفت – کهنوج به طول ۱۰۰ کیلومتر، پل ورودی شهر کهنوج ، ۵۰ کیلومتر راه روستایی و ساختمان قرارگاه پلیس‌راه جنوب کرمان می‌شود.

این پروژه‌ها مجموعاً ۵۵ میلیارد تومان هزینه داشته که از محل منابع ملی و استانی تأمین‌شده است

ساماندهی ساعت کاری و استراحت رانندگان ناوگان عمومی اتوبوس و ناوگان باری

طرح‌های ساماندهی ساعت کاری و استراحت رانندگان ناوگان عمومی اتوبوس و باری و نسخه نهایی دستورالعمل اردوهای دانش‌آموزان در یکصد و یکمین نشست کمیسیون ایمنی راه‌ها به تصویب رسید و بر اساس آن هر راننده ملزم به استراحت به مدت یک روز کامل در هفته است.

مهرداد تقی زاده دبیر کمیسون ایمنی راه‌ها و معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در خصوص این طرح اظهار داشت: این طرح به لحاظ انسانی و هم به لحاظ ایمنی مطرح شده است. اما این طرح باید علاوه بر رانندگان ناوگان باری باید شامل حال تمام رانندگان شخصی و عمومی شود.

رشد ۴۰۰ برابری قیمت قیر طی ۱۷ سال

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل بابیان اینکه طبق بررسی‌ها از سال ۱۳۸۰ تاکنون قیمت قیر ۴۰۰ برابر شده است گفت: با توجه به رویکرد اجتماعی تمایل به حمل‌ونقل ریلی نسبت به حمل‌ونقل جاده‌ای در کشور کمتر است.

خادمی با تأکید بر اینکه در حال قیمت قیر از سال گذشته تاکنون ۳.۵ برابر شده است گفت: در سال ۸۰ قریب به ۳ الی ۴ تولیدکننده قیر در کشور وجود دارد بااین‌حال امسال طبق آمار ۲۵ شرکت تولیدکننده قیر در کشور فعال هستند که جای بسی خرسندی است زیرا باعث رقابتی شدن بازار و افزایش کیفیت و صادرات در این صنعت خواهد شد.

استقرار ۵۰ دستگاه برف خور در استان‌های برفگیر کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی از تجهیز جاده‌های برف گیر کشور به ۵۰ دستگاه ماشین‌آلات برف خور برای کاهش مشکلات در ایام بارش خبر داد.

رئیس ­­سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ۶هزار کیلومتر از جاده‌های کشور را در شریان‌های اصلی نقاط خاص برف‌گیر دانست و ادامه داد: استفاده از محلول آب و نمک و تیغه‌های برف‌روب پیشرفته و هم گام با تکنولوژی روز دنیا،​ از دیگر فعالیت انجام‌شده در این بخش است

امضای تفاهم‌نامه همكاری‌های حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای بین ایران و عراق

تفاهم‌نامه كميسيون مشترك حمل و نقل بين‌المللي جاده‌اي بين وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ايران و وزارت نقل جمهوری عراق در محل سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای امضا شد.

نفیسی به سایر مفاد تفاهم‌نامه اشاره كرد و افزود: تسهیل صدور روادید چند بار ورود برای رانندگان دو طرف، حل مشكل بیمه رانندگان ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی درگیر سوانح رانندگی، اصلاح و بهسازی پایانه‌های مرزی، توسعه و احداث راه‌های دسترسی مناسب به پایانه‌های مرزی، فعال‌سازی حمل‌ونقل كالا و مسافر در تمام پایانه‌های مرزی دو كشور و تسهیل و برقراری نظم در جابه‌جایی كالا و مسافر در قلمرو دو كشور از جمله بندهای اصلی این تفاهم‌نامه بوده و از طریق مراجع ذی‌ربط دو كشور قابل‌پیگیری است

نداشتن زنجیر؛ علت عمده انسداد جاده‌ها و گرفتاری مردم در فصل بارش

مدیرکل دفتر مديريت بحران و تجهيز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از ملت شریف ایران که قصد سفر در فصول بارش را دارند، درخواست کرد؛ از سفرهای غیر ضروری پرهیز و در صورت الزام آن، پیش از حرکت با توجه به اطلاعیه‌های سامانه ۱۴۱ و هواشناسی،به همراه داشتن زنجیر چرخ و تجهیزات لازم سفر خود را مدیریت کنند.

وی با بیان اینکه «به همراه داشتن تجهیزات ایمنی به‌ویژه زنجیر چرخ در فصل بارش و زمستان امری مهم و ضروری است» تصریح کرد: متأسفانه یکی از علت‌های اصلی گرفتاری مردم در زمان بارش برف بر سطح جاده‌ها که منجر به انسداد محورها می‌شود، به همراه نداشتن زنجیر چرخ و عدم آگاهی نسبت به نحوه استفاده آن است که ایجاب می‌کند در این رابطه باید آموزش‌های لازم داده شود. البته در برخی موارد، رانندگان علی‌رغم به همراه داشتن زنجیر با مشاهده بارش برف گویا حوصله پیاده شدن و بستن این وسیله کاربردی را نداشته‌اند.

برنامه‌ریزی برای بهسازی سالانه ۱۰ تا ۱۵ هزار کیلومتر از جاده‌‌ها

مطاعی با تأکید بر اینکه راه‌های موجود در کشور ۵۱ هزار کیلومتر است که ۳۶ هزار کیلومتر آن نیاز به بازسازی و نگهداری دارد افزود:با اقدامات پیشگیرانه می‌توان ۵ الی ۶ سال به عمر آسفالت‌های و رویه‌های جاده‌های کشور اضافه کرد زیرا هم‌اکنون عمر آسفالت‌ راه‌های کشور بسیار پایین بوده درصورتی‌که این عمر در کشورهای خارجی بیش از ۱۰ سال است.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که در این سازمان صورت گرفته است قرار است که سالانه ۱۰ ۱۵ هزار کیلومتر از راه‌های کشور بهسازی شوند.

سرپرست جدید ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت كشور معرفی شد

رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای طی مراسمی از خدمات ارزنده مهدی نیكدار تقدیر و داریوش امانی عضو هیات عامل سازمان را با حفظ سمت به عنوان سرپرست جدید ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت كشور معرفی كرد.

نیكدار در ادامه اظهار داشت:در این راستا، دستورالعمل تأسیس، فعالیت، نظارت و لغو پروانه مراكز اسقاط و بازیافت وسایل‌نقلیه فرسوده تدوین شد و پس از اعلام نظر دستگاه‌های ذی‌ربط، به تصویب رسید .با اجرایی شدن این دستورالعمل از سوی كارشناسان و متولیان مراكز اسقاط در ادارات كل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سراسر كشور، ساماندهی مراكز اسقاط موجود كشور تحقق می‌یابد و تأسیس اصولی مراكز جدید اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در سطح كشور انجام می‌شود.

ارزیابی وضعیت پایانه‌های مرزی جلفا، نوردوز و پل‌دشت

مدیر کریدور های ترانزیتی کشور به استان آذربایجان شرقی با هدف ارزیابی وضعیت پایانه‌های مرزی جلفا، نوردوز و پل‌دشت و ایجاد تعامل سازنده با نمایندگان بخش خصوصی و بررسی مشکلات و پیشنهادات آن‌ها در راس هیئتی به استان آذربایجان شرقی سفر کرد.

ترفع با اشاره به مشکلات ارائه‌شده از سوی نمایندگان تشکل‌ها در این جلسه گفت: مقرر گردید با استفاده از ظرفیت شورایعالی هماهنگی ترابری کشور و شورای سازمان‌دهی مبادی ورودی و خروجی کشور موارد قانونی و موردنیاز اخذ شود.

کاهش ۱۵ درصدی قیمت تمام شده تولید آسفالت با استفاده از ۲۵ درصد مصالح تراشه

مدیرکل دفتر نگهداری راه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: مصالح تراشه‌هاي آسفالت در سطح راههای كشور جمع آوری و براي اولين بار به صورت گسترده در حوزه روكش آسفالت و نگهداري رويه راهها مورد استفاده قرار می گيرد.

اكبري افزود: در صورت استفاده از 25 درصد مصالح تراشه آسفالت در مخلوط‌هاي آسفالتي گرم، تا 15 درصد در قيمت تمام شده توليد آسفالت صرفه‌جويي مي‌شود.

بررسی ابهامات محاسبه کرایه بر اساس تن بر کیلومتر کامیون داران

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اینکه مصوبه تغییر نرخ کرایه بر اساس تن کیلومتر برای کامیون داران ابهاماتی دارد که در حال بررسی است گفت: تاکنون با هزار و ۸۵۰ شرکت متخلف دریافت‌کننده اضافه کمیسیون از رانندگان برخورد شده است.

امانی با تأکید بر اینکه به‌منظور اجرایی شدن این مصوبه و حفظ حقوق مادی و معنوی شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای باید برای اجرایی شدن چنین قراردادهایی زمانی پیش‌بینی شود تصریح کرد: با توجه به اینکه بعضی از شرکت‌ها از قبل قراردادهایی را با صاحبان بارشان دارند، باید مدت‌زمانی پیش‌بینی شود تا این قرارداد دچار آسیب نشود.