شناسهٔ خبر: 61306 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مرادی تشریح کرد

الزامات تحقق بهره وری در مجموعه بانک مسکن

محمد حسن مرادی مدیر امور طرح و برنامه بانک‌مسکن الزامات تحقق بهره‌وری در مجموعه بانک مسکن را تشریح کرد و گفت: سودآوری بیشتر برای مجموعه و رضایتمندی برای دست اندرکاران و همه افراد درگیر در حوزه سیاست‌های توسعه مسکن از جمله مهمترین دستاوردهای بهره‌وری بیشتر برای بانک مسکن است که هم اکنون به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدحسن مرادی، مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن اعلام کرد: به طور کلی مفهوم بهره وری در پاسخ به دو سوال مهم خلاصه می شود؛ اینکه آیا راه بهتری برای انجام کارها وجود ندارد؟ و همچنین آیا نمی توان فعالیت های موجود را با هزینه کمتر و اثربخشی بیشتری انجام داد؟ در صورت پاسخ مثبت به این دو سوال و تحقق اهداف تعیین شده در ارتباط با آن بهره وری نیز محقق می‌شود.

وی افزود: به این معنا که مفهوم بهره وری به دو اصل مهم «کارآیی» و «اثربخشی» اشاره دارد و در مجموع با استفاده بهینه از داده‌ها و داشته‌ها به منظور کسب بیشترین و بهترین ستانده مرتبط است.در واقع مفهوم بهره وری در کل به این موضوع اشاره دارد که چگونه می‌توان با استفاده از داده‌های کمتر و یا آورده کمتر ستانده یا نتیجه مطلوب‌تر و بیشتری را حاصل کرد.

مرادی خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه در مجموعه بانک مسکن یکی از وجوه بهره‌وری کسب و جذب بیشترین سپرده با کمترین قیمت برای افزایش توان و کارآیی تسهیلات به بخش مسکن است؛ بررسی این راه‌کارها که چگونه می‌توان با کاهش هزینه‌های بانک و با تعداد پرسنل کمتر، اهداف بانک به ویژه کسب نقدینگی با کمترین هزینه برای افزایش توان پرداخت تسهیلات به منظور اثربخشی بیشتر در این حوزه را محقق کرد، در حوزه بهره وری قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: سودآوری بیشتر برای مجموعه و رضایتمندی برای دست اندرکاران و همه افراد درگیر در حوزه سیاست های توسعه مسکن از جمله مهمترین دستاوردهای بهره‌وری بیشتر برای بانک مسکن است که هم اکنون به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌ها در دستور کار قرار گرفته است؛هر چند موضوع بهره‌وری همواره مورد توجه و تاکید بوده است اما در مقطع زمانی فعلی بهره وری در راس مهمترین اهداف بانک قرار دارد.

مرادی در تشریح مفهوم بهره‌وری در مجموعه بانک مسکن به هیبنا، گفت: بهره وری در مجموعه بانک مسکن را از یک منظر می توان به دو حوزه «تجهیز» و «تخصیص» منابع طبقه بندی کرد؛ در بخش تجهیز مهمترین نکته جذب سپرده بیشتر و منابع گسترده تر به منظور ارایه خدمات بیشتر در بخش مسکن است؛ به نحوی که این منابع و سپرده ها به بیشترین حد ممکن و با کمترین هزینه جذب شود و در خدمت اهداف و سیاست‌های بخش مسکن قرار بگیرد. در حوزه تخصیص نیز هدف از بهره‌وری و مفهوم بهره‌وری ارایه تسهیلات به آحاد جامعه در بخش مسکن به ویژه گروه های هدف مطابق با سیاست ها و همراستا با اهداف بانک است؛اگر چه پرداخت تسهیلات به متقاضیان، هدفی ارزشمند و اقدامی مثبت محسوب می‌شود اما در این حوزه نیز باید بهره وری مد نظر قرار گرفته شود؛ به این معنا که تسهیلات به افراد و گروه‌هایی تعلق پیدا کند که بانک از بازگشت آن‌ها اطمینان حاصل کند؛ تسهیلاتی که در نهایت منجر به افزایش حجم مطالبات غیر جاری بانک شوند خلاف اصل بهره‌وری و مفهوم بهره‌وری هستند و نیاز است در این زمینه نیز با شناخت کافی از مخاطبان و متقاضیان اقدام به پرداخت تسهیلات شود.

وی تصریح کرد: در واقع اگر بیشترین جذب سپرده با کمترین هزینه برای پرداخت بیشترین، اثربخش ترین و کارآ ترین تسهیلات به مخاطبان و متقاضیانی که به طور قطع توان و قصد بازپرداخت تسهیلات در زمان مقرر شده را دارند ، محقق شود، یکی از مهمترین جنبه های بهره وری در بانک مسکن تحقق یافته است. در واقع نیاز است با نوعی اعتبار سنجی از متقاضیان این موضوع مورد توجه قرار گیرد و فعالیت‌ها به صورت بهره‌ور انجام شود؛چرا که صرف پرداخت تسهیلات به متقاضیان فعالیتی بهره ور محسوب نمی‌شود. در واقع در بهره‌وری هم مفهوم کارآیی مدنظر است و هم مفهوم اثربخشی.

وی با تاکید بر نقش هر یک از بخش های بانک مسکن در افزایش کارآیی و اثربخشی و در نتیجه تحقق بهره وری در مجموعه این بانک گفت:افزایش بهره وری و انجام اقدامات بهره ور در مقطع زمانی حاضر مورد توجه و تاکید مقام عالی بانک مسکن قرار دارد و لازم است تمام بخش‌های بانک در راستای تحقق اهدافی که در نهایت منجر به افزایش بهره وری در جنبه های مختلف فعالیت بانک مسکن می شود کوشش کنند.