به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابطعمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، احمد کاوه فیروز یکی از اعضای چهار نفره کارگروه تدوین این سند با اشاره به اینکه این دستورالعمل به عنوان یک سند مرجع برای ارائه خدمات هوانوردی در اداره کل کنترل ترافیک هوایی تدوین شده است، گفت: قبل از سال ۲۰۰۰ میلادی این سند توسط همکاران آن مقطع تهیه شده بود لیکن با توجه به اینکه در این مدت تغییرات اساسی و گستردهای در قوانین ایکائو به وجود آمده بود امکان بهروزرسانی سند وجود نداشت، به ناچار دوباره اقدام به تدوین یک سند بهروز و متناسب با قوانین ایکائو کردیم.
وی با اشاره به اینکه از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ کارگروههای مختلفی در اداره کل کنترل ترافیک هوایی ایجاد شدند که هر بار به دلایلی نتوانستند این دستورالعمل را تدوین کنند، گفت: تا اینکه در سال ۲۰۱۶ که آقای مهندس ابراهیم مرادی (عضو کنونی هیئت مدیره) مدیرکل کنترل ترافیک هوایی بود، بنده و آقایان مهدی استادی، مجید مهدوی زفرقندی و شهرام امینی را در قالب یک کارگروه برای تدوین این دستورالعمل مأمور کردند.
کاوه فیروز تدوین این سند را حاصل یک سال و نیم همکاری حوزههای فرودگاهی و مرکز کنترل فضای کشور دانست و گفت: پس از تدوین اولیه سند و با آغاز آموزش آن، به طور همزمان نیز مکاتبهای با دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری انجام شد و پس از اعمال برخی اصلاحات مورد نظر آن دفتر از جمله هماهنگ کردن محتوای سند با رویکرد EASA، این سند به تأیید سازمان رسید و برای اجرا به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ابلاغ شد.
وی با بیان اینکه به طور معمول وقتی اسناد بالادستی تدوین و ابلاغ میشوند، بسیاری از مخاطبان با آن آشنا نبوده و به مرور موارد مربوطه آموزش داده میشوند، گفت: اما در پیادهسازی مفاهیم و دستورالعملهای این سند ما همزمان با تدوین و دریافت مجوز آن، با همکاری اداره آموزش اقدام به برگزاری دورههای ۳۰ ساعته برای آموزش کارکنان کنترل ترافیک هوایی از جمله کنترلرهای فرودگاهها و مرکز کنترل فضای کشور کردیم که تاکنون حدود ۶۰ درصد از همکاران دورههای مربوطه را سپری کردهاند و باقی آنها نیز طی سال جاری و شش ماه نخست سال آتی آموزش خواهند دید.
سرپرست اداره اطلاعات هوانوردی اداره کل کنترل ترافیک هوایی در مورد ویژگی این سند گفت: پیش از این دستورالعملها به صورت پراکنده و در برخی از موارد ناکارآمد و متناقض بودند و یکی از بزرگترین ویژگیهای این سند یکپارچهسازی قوانین و دستورالعملها با رویکرد درک مشترک است. همچنین در برخی از موارد ایکائو صرفاً به بیان قوانین کلی بسنده کرده است و از کشورهای عضو میخواهد تا آن را متناسب با عوامل تأثیرگذار متغیر تدوین و اجرا کنند. لذا با تدوین این سند انتظار میرود خلأ موجود در زمینه دستورالعملها و قوانین داخلی برطرف شده، وحدت رویه موجود میان واحدهای اداره کل کنترل ترافیک هوایی اعم از مرکز کنترل و واحدهای فرودگاهی نیز به حالت مطلوب ارتقا یابد.
وی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگیهای این سند که آن را نسبت به اسناد مشابه متمایز میکند این است که سعی کردیم برای ایجاد درک بهتر مخاطبان، هر جا که به دستورالعملی اجرایی اشاره شده است با ارائه مثالهای عملیاتی لازم، ابهام احتمالی آن را بر طرف کنیم تا ضمن استفاده شایسته از عبارات استاندارد تعیین شده از تفسیر نادرست مفاهیم جلوگیری شود. از این رو این سند با توجه به جامعیت و ارتباط آن با سایر اسناد ملی و بینالمللی میتواند به عنوان کتاب مرجع در امور آموزشی نیز مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه این سند در قالب ۴۹۹ صفحه تنظیم شده و دارای ۱۴ بخش، ۷۱ زیر بخش و دو پیوست است، گفت: در تدوین این سند تلاش شده است تا حد امکان مفاهیم بر اساس دستهبندی مشابه سند PANS-ATM، به بسیاری از نیازهای امور عملیاتی پاسخ دهد و دسترسی به منابع آسان شود. همچنین به منظور پرهیز از موازیکاری، حجیم شدن سند و نیز قابلیت بهروزرسانی تلاش کردیم تا حد امکان مطالب را به اسناد بالادستی بویژه کتاب مرجع اطلاعات هوانوردی کشور ارجاع دهیم.
کاوه فیروز با بیان اینکه اداره کل کنترل ترافیک هوایی برای ایجاد انطباق با قوانین داخلی و بینالمللی، یک نسخه کاغذی از سند مذکور را برای تمام واحدهای کنترل ترافیک هوایی ارسال کرده و فایل پی دی اف نیز در اختیار همه کارکنان کنترل ترافیک هوایی قرار گرفته است، گفت: این سند به زبان انگلیسی تدوین شده است؛ زیرا مخاطبان آن یعنی متخصصان کنترل ترافیک هوایی، همگی دارای صلاحیت زبان انگلیسی هستند و همچنین اصطلاحات تخصصی بسیار زیادی در آن به کار رفته است که قابلیت معادلسازی در زبان فارسی را ندارد و از طرفی هم این سند به عنوان یکی از معیارهای بازرسان و ممیزان ایکائو، در ایران محسوب میشود که بر اساس آن رفتارهای عملیاتی را با قوانین و دستورالعملها تطبیق میکنند.
گفتنی است، در حال حاضر احمد کاوه فیروز، معاون پیشین مرکز کنترل فضای کشور و سرپرست فعلی اداره اطلاعات هوانوردی اداره کل کنترل ترافیک هوایی، مهدی استادی، معاون پیشین اداره بازرسی و یکنواختی و معاون فعلی عملیات هوانوردی فرودگاه مشهد، مجید مهدوی زفرقندی، مدیر ایمنی اداره کل کنترل ترافیک هوایی و شهرام امینی، مربی آموزشی منتخب سازمان هواپیمایی کشوری و کارشناس آموزش اداره کل کنترل ترافیک هوایی هستند که به عنوان مدرس، آموزشهای لازم را به همکاران خود در کنترل ترافیک هوایی ارائه میکنند.