شناسهٔ خبر: 61329 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

یک مقام مسئول در شرکت فرودگاه‌ها:

دستورالعمل مرجع ارائه خدمات کنترل ترافيک هوايی ايران از سال ۲۰۱۹ اجرايی می‎شود

برج مراقبت با تدوين و ابلاغ دستورالعمل خدمات کنترل ترافيک هوايی ايران، مرکز کنترل فضای کشور و واحدهای کنترل ترافيک هوايی فرودگاهی از سال ۲۰۱۹ اقدام به اجرای رسمی آن خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‎عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، احمد کاوه فیروز یکی از اعضای چهار نفره کارگروه تدوین این سند با اشاره به اینکه این دستورالعمل به عنوان یک سند مرجع برای ارائه خدمات هوانوردی در اداره کل کنترل ترافیک هوایی تدوین شده است، گفت: قبل از سال ۲۰۰۰ میلادی این سند توسط همکاران آن مقطع تهیه شده بود لیکن با توجه به اینکه در این مدت تغییرات اساسی و گسترده‎ای در قوانین ایکائو به وجود آمده بود امکان به‎روزرسانی سند وجود نداشت، به ناچار دوباره اقدام به تدوین یک سند به‎روز و متناسب با قوانین ایکائو کردیم.

وی با اشاره به اینکه از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ کارگروه‎های مختلفی در اداره کل کنترل ترافیک هوایی ایجاد شدند که هر بار به دلایلی نتوانستند این دستورالعمل را تدوین کنند، گفت: تا اینکه در سال ۲۰۱۶ که آقای مهندس ابراهیم مرادی (عضو کنونی هیئت مدیره) مدیرکل کنترل ترافیک هوایی بود، بنده و آقایان مهدی استادی، مجید مهدوی زفرقندی و شهرام امینی را در قالب یک کارگروه برای تدوین این دستورالعمل مأمور کردند.

کاوه فیروز تدوین این سند را حاصل یک سال و نیم همکاری حوزه‎های فرودگاهی و مرکز کنترل فضای کشور دانست و گفت: پس از تدوین اولیه سند و با آغاز آموزش آن، به طور همزمان نیز مکاتبه‎ای با دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری انجام شد و پس از اعمال برخی اصلاحات مورد نظر آن دفتر از جمله هماهنگ کردن محتوای سند با رویکرد EASA، این سند به تأیید سازمان رسید و برای اجرا به شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه به طور معمول وقتی اسناد بالادستی تدوین و ابلاغ می‎شوند، بسیاری از مخاطبان با آن آشنا نبوده و به مرور موارد مربوطه آموزش داده می‎شوند، گفت: اما در پیاده‎سازی مفاهیم و دستورالعمل‎های این سند ما همزمان با تدوین و دریافت مجوز آن، با همکاری اداره آموزش اقدام به برگزاری دوره‎های ۳۰ ساعته برای آموزش کارکنان کنترل ترافیک هوایی از جمله کنترلرهای فرودگاه‎ها و مرکز کنترل فضای کشور کردیم که تاکنون حدود ۶۰ درصد از همکاران دوره‎های مربوطه را سپری کرده‎اند و باقی آنها نیز طی سال جاری و شش ماه نخست سال آتی آموزش خواهند دید.

سرپرست اداره اطلاعات هوانوردی اداره کل کنترل ترافیک هوایی در مورد ویژگی این سند گفت: پیش از این دستورالعمل‎ها به صورت پراکنده و در برخی از موارد ناکارآمد و متناقض بودند و یکی از بزرگترین ویژگی‎های این سند یکپارچه‎سازی قوانین و دستورالعمل‎ها با رویکرد درک مشترک است. همچنین در برخی از موارد ایکائو صرفاً به بیان قوانین کلی بسنده کرده است و از کشورهای عضو می‎خواهد تا آن را متناسب با عوامل تأثیرگذار متغیر تدوین و اجرا کنند. لذا با تدوین این سند انتظار می‎رود خلأ موجود در زمینه دستورالعمل‎ها و قوانین داخلی برطرف شده، وحدت رویه موجود میان واحدهای اداره کل کنترل ترافیک هوایی اعم از مرکز کنترل و واحدهای فرودگاهی نیز به حالت مطلوب ارتقا یابد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‎های این سند که آن را نسبت به اسناد مشابه متمایز می‎کند این است که سعی کردیم برای ایجاد درک بهتر مخاطبان، هر جا که به دستورالعملی اجرایی اشاره شده است با ارائه مثال‎های عملیاتی لازم، ابهام احتمالی آن را بر طرف کنیم تا ضمن استفاده شایسته از عبارات استاندارد تعیین شده از تفسیر نادرست مفاهیم جلوگیری شود. از این رو این سند با توجه به جامعیت و ارتباط آن با سایر اسناد ملی و بین‎المللی می‎تواند به عنوان کتاب مرجع در امور آموزشی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه این سند در قالب ۴۹۹ صفحه تنظیم شده و دارای ۱۴ بخش، ۷۱ زیر بخش و دو پیوست است، گفت: در تدوین این سند تلاش شده است تا حد امکان مفاهیم بر اساس دسته‎بندی مشابه سند PANS-ATM، به بسیاری از نیازهای امور عملیاتی پاسخ دهد و دسترسی به منابع آسان شود. همچنین به منظور پرهیز از موازی‎کاری، حجیم شدن سند و نیز قابلیت به‎روزرسانی تلاش کردیم تا حد امکان مطالب را به اسناد بالادستی بویژه کتاب مرجع اطلاعات هوانوردی کشور ارجاع دهیم.

کاوه فیروز با بیان اینکه اداره کل کنترل ترافیک هوایی برای ایجاد انطباق با قوانین داخلی و بین‎المللی، یک نسخه کاغذی از سند مذکور را برای تمام واحدهای کنترل ترافیک هوایی ارسال کرده و فایل پی دی اف نیز در اختیار همه کارکنان کنترل ترافیک هوایی قرار گرفته است، گفت: این سند به زبان انگلیسی تدوین شده است؛ زیرا مخاطبان آن یعنی متخصصان کنترل ترافیک هوایی، همگی دارای صلاحیت زبان انگلیسی هستند و همچنین اصطلاحات تخصصی بسیار زیادی در آن به کار رفته است که قابلیت معادل‎سازی در زبان فارسی را ندارد و از طرفی هم این سند به عنوان یکی از معیارهای بازرسان و ممیزان ایکائو، در ایران محسوب می‎شود که بر اساس آن رفتارهای عملیاتی را با قوانین و دستورالعمل‎ها تطبیق می‎کنند.

گفتنی است، در حال حاضر احمد کاوه فیروز، معاون پیشین مرکز کنترل فضای کشور و سرپرست فعلی اداره اطلاعات هوانوردی اداره کل کنترل ترافیک هوایی، مهدی استادی، معاون پیشین اداره بازرسی و یکنواختی و معاون فعلی عملیات هوانوردی فرودگاه مشهد، مجید مهدوی زفرقندی، مدیر ایمنی اداره کل کنترل ترافیک هوایی و شهرام امینی، مربی آموزشی منتخب سازمان هواپیمایی کشوری و کارشناس آموزش اداره کل کنترل ترافیک هوایی هستند که به عنوان مدرس، آموزش‎های لازم را به همکاران خود در کنترل ترافیک هوایی ارائه می‎کنند.