شناسهٔ خبر: 61331 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان شد:

احداث ایستگاه تشکیلاتی راه‌آهن ارومیه با توان داخلی و معماری بومی/ایستگاه راه آهن اروميه با بيش از ۵۵۰۰ متر مربع مساحت

حسین بهجو سرپرست اداره کل ساخت ساختمان‌های راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت از احداث ایستگاه تشکیلاتی راه‌آهن ارومیه با توان داخلی و بهره‌گیری از آخرین فناوری‌های روز خبر داد و گفت: به دلیل قابلیت ورود و خروج قطار باری در این ایستگاه یک ایستگاه صرف مسافری در داخل شهر ارومیه جانمایی شد.

حسین بهجو در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با توجه به افتتاح راه‌آهن مهاباد-ارومیه در هفته جاری و ویژگی‌های خاص ایستگاه‌هاي آن محور اظهار داشت: ایستگاه‌های موجود در راه‌آهن مهاباد-ارومیه از نظر تكنولوژي، زیبایی و معماری و با استفاده از كنتراست‌ها، فضاها و عناصر معماري بومي منطقه آذربايجان احداث شده است.

وی افزود: ایستگاه ارومیه از منظر فضاسازی و طراحی ماندگار و قابل ثبت در خاطره‌ي مردم، طراحی ورودی‌ها با احتساب حضور در فضایی متفاوت با هدف تصویرسازی به‌عنوان یک مکان امن و آرامش‌بخش، همچنین توجه به طراحی دید و منظر در نمای خارجی، یک بنای شاخص محسوب می‌شود.

تلاش برای کسب رضایت حد اکثری مردم در ساخت ایستگاه ارومیه

سرپرست اداره کل ساخت ساختمان راه‌آهن بندرها و فرودگاه‌ها با بیان اینکه «ایستگاه راه‌آهن ارومیه با آخرین فناوری‌های روز و توان داخلی ساخته شده است» گفت: با بهره‌مندی از مهندسان معماری، سازه، تأسیسات و توجه به بودجه محدود سعی شده، مجموعه معماری ساختمان بتواند رضایت حد اکثری مردم را به همراه داشته باشد.

بهجو خاطرنشان کرد: یکی از موارد مورد تأکید در زمان ساخت فضاهای داخل ایستگاه، ایجاد یک فضای آرامش‌بخش و عاری از استرس برای مسافری است که برای اولین مرتبه وارد ایستگاه ارومیه می‌شود از این‌رو تلاش شد تا معماری ایستگاه خوانایی لازم را داشته باشد.

وی با اشاره به مشخصات ایستگاه ارومیه گفت: ایستگاه تشکیلاتی راه‌آهن ارومیه به‌عنوان یکی از زیباترین ایستگاه‌های کشور در زمینی به مساحت به ۳۰ هکتار در جنوب شرقی این شهرستان و در محور مراغه-ارومیه با مصالح و فناوری‌های نوین احداث شده است. همچنین سطح زیربنای کل ساختمان‌های ایستگاه ۱۶۶۳۵ مترمربع است.

مشخصات فنی ایستگاه تشکیلاتی ارومیه

به گفته بهجو، ساختمان اصلی در طرح اولیه ۳۸۰۰ متر مربع بوده که در طرح جدید و توسعه ساختمان اصلی با اضافه شدن بخش جديد به این ساختمان به مقدار ۵۳۷۶ متر مربع افزایش یافت. همچنین ساختمان‌های خدماتی، صنعتی و تأسیساتی این ایستگاه جمعاً بالغ‌بر ۵۶۱۹ متر مربع است.

سرپرست اداره کل ساخت ساختمان‌هاي راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها در ادامه بیان داشت: این ایستگاه دارای دو سکوی مسافری سرپوشیده با سازه فضاهای قوسی شکل به متراژ ۵۶۴۰ متر مربع و مجهز به دو دستگاه آسانسور برای انتقال مسافران به سکوها است و در فصل تابستان و سرما سرپناهی برای مردم خارج‌شده از ایستگاه خواهد بود.

مزایای ساخت ایستگاه تشکیلاتی برای ارومیه

وی با اشاره به امتیازات ساخت ایستگاه تشکیلاتی برای ارومیه اظهار داشت: به دلیل وجود بخش‌های مختلف در این ایستگاه، مردم در زمان برگشت از یک قطار کاملاً آماده که تمامی اقدامات و تعمیرات لازم بر روی آن انجام شده برخوردار خواهند شد و به دلیل وجود سینی دوار دیگر نیازی به اعزام دو لکوموتیو به همراه واگن‌ها نیست.

بهجو با اشاره به امتداد راه‌آهن از ایستگاه تشکیلاتی ارومیه به سمت شهر تبریز در آینده نه‌چندان دور گفت: به همین دلیل یک ایستگاه صرفاً مسافری در داخل شهر ارومیه ساخته می‌شود و با توجه به ساخت انبارهای بزرگ کالا و سکوهای باری در این ایستگاه حمل بار ریلی نیز راه‌اندازی خواهد شد.

پاسخگویی ایستگاه ارومیه به نیاز‌های عمومی تا ۵۰ سال آینده

سرپرست اداره کل ساخت ساختمان‌هاي راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها تصریح کرد: ایستگاه ارومیه به‌گونه‌ای طراحی شده که حد اقل تا ۵۰ سال آینده به‌عنوان یک ایستگاه کارآمد به نیاز‌های مردم پاسخ دهد؛ اما با توجه به رشد و توسعه شهر‌ها به‌طور حتم در آينده، بيش از يك ايستگاه در كلان شهرها‌ احداث خواهد شد.

وی علت اصلی احداث ایستگاه‌ راه‌آهن ارومیه در خارج از شهر را تشکیلاتی بودن و ورود و خروج قطارهای باری به این ایستگاه عنوان کرد و گفت: در همین راستا محل احداث ایستگاه مسافری در داخل شهر ارومیه نيز تعیین شده است و مقدمات اجرایی آن همچون برخورداری از یکپارچگی و هماهنگي با حمل‌ونقل درون‌شهری و جانمایی ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسیرانی نيز در دستور کار قرار دارد.