شناسهٔ خبر: 61377 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عشایری خبر داد:

پرداخت وام ۵۰ میلیونی بازآفرینی تا ۲ هفته دیگر/ چالش اصلی مسکن مهر محل احداث آن است

هوشنگ عشایری معاون وزیر راه ضمن اشاره به پرداخت وام بازآفرینی شهری افزود: کسی با اصل مسکن مهر مشکل ندارد بلکه انتخاب محل‌های احداث آنها چالش آن است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایسنا هوشنگ عشایری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران درباره مسکن مهرتصریح کرد: وزیر جدید تاکید دارند که در کوتاه ترین زمان باید مسکن مهر به سرانجام برسد. سیاست وزارت راه و شهرسازی تکمیل پروژه هاست. ۵۶ درصد پروژه ها در همین دولت به بهره برداری رسیده است.

وی در همین باره افزود: در انتخاب مکان و به صورت کلان اقتصادی بحث‌هایی وجود دارد اما کسی روی خود مسکن مهر بحث ندارد.

معاون وزیر راه در ادامه با اشاره به  موضوع باز آفرینی شهری عنوان کرد: اصلی ترین موضوع هر جامعه و جامعه ما حوزه اجتماعی است، تجربه نشان داده افول شهری و موضوع حاشیه نشینی در شهرها دارد اتفاق می‌افتد. بنابراین چون به حوزه اجتماعی بر می‌گردد چون برنامه باز آفرینی شهری هم قالبش حوزه اجتماعی است و مردمان ساکن به عنوان یک سازمان اجتماعی هستند از این رو سازمان اجتماعی نیاز به توجه دارد و توجهش مبتنی بر فرهنگ خاص آن منطقه، بخش و محله ای هست.

وی همچمنین خبر از پرداخت تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی داد و بیان کرد: این تسهیلات  با وام ۹ درصد تقریبا تا یکی دو هفته دیگه شروع خواهد شد که به توسعه گران و ساکنین اختصاص یابد.

عشایری که در برنامه رادیو جوان صحبت می‌کرد، ادامه داد: دغدغه مسئولین به سمت بازآفرینی شهری رفته تا جایی که رئیس جمهور بازآفرینی شهری را مهم‌ترین طرح در حوزه شهری می داند. این موضوع یک برنامه اجتماعی است که یکسری پیوست‌های کالبدی دارد.

 عشایری به نقش همه نهادها در این حوزه نیز تاکید کرد و گفت: بنابراین بدنه دولت ما و شهرداریها، استانداری ها نقل همه صحبت‌هایشان بازآفرینی شهری است.

معاون وزیر راه به آشفتگی در ساختار شهرسازی اشاره کرد و گفت: فلسفه بازآفرینی شهری بازگشت به هویت اصلی است، بنابر معنایش این است که در شهر آشفتگی بوده و سیاست ها غلط است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ورود دولت را به حوزه مدیریت شهری اشتباه دانست و تصریح کرد: قانون اشاره کرده بایستی محله محور باشد. یعنی مردم باید بگویند چه می‌خواهند. وی خاطر نشان کرد: قانون تکلیف کرده که شهر باید برای همه شهروندان خصوص برای جامعه معلولین و سالمندان تسهیل شود.

عشایری با اشاره به نقش بخش خصوصی در این حوزه هم گفت: مثلا محله دوهزار بندرعباس، محله‌ای در یزد، اهواز، نیشابور و شیراز داریم که مردم در سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و در اقدام مشارکت کردند ولی یکی از دغدغه‌های جدی ما این است که بخش خصوصی هم مشارکت کند. شاید علت عدم مشارکت بخش خصوصی پیش از این، نبود منافع کمتر برای بخش غیر دولتی بوده اما اکنون خوشبختانه این موضوع نیز رفع شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی موضوع مسکن را فرابخشی دانست و تاکید کرد: این حوزه تابع نظام اقتصاد کلان کشور است یعنی خودش مستقلا نمی تواند عمل کند. بنابراین طبیعتا چون نظام اقتصادی کشور دچار یکسری فراز و فرودهایی شده، این حوزه نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در پایان مهمترین چالش پیش روی مسکن را نبود تناسب بین عرضه و تقاضا عنوان کرده و گفت: بزرگترین مشکل این است که خانه دوم و خانه خالی آمارش بالا می رود و این بدین معنی است که تولید متناسب با تقاضا نیست./

نظر شما