شناسهٔ خبر: 61386 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه دو:

کاهش سالانه‌ ۳۰۰ میلیارد ریال خسارت تصادفات‌ با بهره‌برداری از راه‌آهن مراغه-ارومیه

ایستگاه ارومیه سرپرست اداره کل ساخت و توسعه را‌ه‌آهن منطقه دوکشور با اشاره به اینکه خط‌آهن مراغه-ارومیه برای بهره‌برداری تحویل شرکت راه‌آهن شد، گفت: با افتتاح این خط ریلی، سالانه حدود ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه تصادفات کاهش می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علی اکبر مردی با اشاره به تکمیل راه‌آهن مراغه- ارومیه، اظهار داشت: مقرر است این پروژه امروز دوشنبه با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: خط‌آهن مراغه- ارومیه به طول ۱۸۲ کیلومتر از مراغه در راه‌آهن تهران- تبریز منشعب می‌شود و پس از گذشتن از شهرهای ملکان، میاندوآب، مهاباد و نقده به ارومیه متصل می‌شود. 

سرپرست اداره کل ساخت و توسعه را‌ه‌آهن منطقه ۲ کشور افزود: بخش مراغه تا مهاباد به طول ۸۵ کیلومتر در سال ۹۲ به بهره‌برداری رسید و بخش مهاباد- ارومیه هم که امروز با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود ۹۷ کیلومتر طول دارد.

وی با اشاره به اینکه‌ حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برای خط ریلی مهاباد تا ارومیه‌ هزینه شده است، اظهار داشت: ارزش مالی این پروژه با نرخ‌های امروز بسیار بالاتر است. 

مردی اضافه کرد: در‌ محور ریلی مراغه-ارومیه‌‌ ۱۰۸ دستگاه پل بزرگ وجود دارد که ۵۸ دستگاه آن در خط آهن مهاباد- ارومیه است و از این ۵۸ دستگاه، ۵۴ دستگاه آن تقاطع غیرهمسطح است. 

سرپرست اداره کل ساخت و توسعه را‌ه‌آهن منطقه ۲ کشور افزود: در راستای ارتقاء ایمنی در این خط ریلی ۱۱ دستگاه گالری احداث شده است که ۱۸۰۰ متر طول دارد؛ همچنین این پروژه ۲۰۰ هزار مترمکعب بتن‌ریزی و ۹ میلیون مترمکعب عملیات خاک‌برداری و خاک‌ریزی داشته است‌. 

وی اضافه کرد: پیش‌بینی شده است که در سال بیستم بهره‌برداری، ظرفیت این خط به یک میلیون نفر در سال و ۱.۵ میلیون تن بار برسد.

سرپرست اداره کل ساخت و توسعه را‌ه‌آهن منطقه ۲ کشور بیان کرد: با راه‌اندازی این محور ریلی سالانه حدود ۵۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌ رخ خواهد داد ضمن آنکه کاهش آلاینده‌های زیست محیطی را ایجاد می‌کند.‌

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود با افتتاح این خط ریلی، سالانه حدود ۳۰۰ میلیارد ریال حوادث غیرمترقبه‌ کاهش ‌یابد، در واقع در محورهای موازی، بار از سمت جاده به سمت ریل سوق می‌یابد. 

سرپرست اداره کل ساخت و توسعه را‌ه‌آهن منطقه ۲ کشور درباره ایستگاه‌های این خط ریلی بیان کرد: از مهاباد تا ارومیه ۴ ایستگاه نقده، ‌شیرین‌بلاغ، ایستگاه رشکان و در انتها ایستگاه ارومیه احداث شده است که در حال حاضر همه این ایستگاه‌ها تکمیل شده است.

مردی ادامه داد: در این پروژه ریلی ایستگاه‌ها، زیرسازی‌، روسازی خط، و ریل‌واژ یک‌، دو و ریل‌واژ نهایی انجام شده است، همه زیرساخت‌ها هم به پایان رسیده است بنابراین این مسیر ریلی کامل‌ترین خط ریلی است که افتتاح می‌شود‌ و امروز با افتتاح این خط آهن، راه‌آ‌هن کاملی تحویل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

وی در تشریح نحوه تحویل پروژه به شرکت راه‌آهن بیان کرد‌: بخشی که از پروژه‌ای ریلی که تکمیل ‌شود ابتدا تحویل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران می‌شود حال چه بخش زیرسازی باشد، چه روسازی؛ اغلب قسمت‌های این پروژه هم تحویل راه‌آهن شده است که راه‌آهن آنها را تحویل گرفته و نواقص موجود را اعلام می‌کند، شرکت ساخت هم آن نواقص را رفع می‌کند تا هنگام بهره‌برداری مشکل خاصی نداشته باشند. 

سرپرست اداره کل ساخت و توسعه را‌ه‌آهن منطقه ۲ کشور افزود: در حال حاضر با حرکت قطار در این مسیر ریلی، این خط‌آهن تحویل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران می‌شود‌.

مردی در گفتگو با فارس گفت: اتصال راه‌آ‌هن مراغه به ارومیه در قالب پروژه بزرگ شرکت ساخت مبنی بر اتصال ۵ استان به شبکه ریلی کشور است که این خط، سومین پروژه محسوب می‌شود؛ سال گذشته کرمانشاه و همدان به شبکه ریلی متصل شد، امسال هم ارومیه‌ و رشت به شبکه ریلی متصلی می‌‌شوند، همچنین بستان‌آبان نیز با اتصال میانه- بستان‌آباد-‌تبریز به شبکه ریلی کشور متصل می‌‌شود که البته بخش بستان‌آباد- تبریز امسال تکمیل نمی‌شود.

نظر شما