شناسهٔ خبر: 61412 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

افتتاح رسمی راه‌آهن مهاباد-ارومیه با اعزام خانواده‌های شهدای استان آذربایجان غربی به مشهد مقدس

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی از افتتاح راه‌ٖآهن مهاباد-ارومیه، بعد از ظهر امروز در جریان سفر رئیس جمهوری به استان آذربایجان غربی خبر داد و گفت: اولین مسافران این ۱۶۰ نفر از خانواده شهدای آذربایجان غربی از ایستگاه راه‌آهن ارومیه را تشکیل می‌دهند.

محمد اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: راه‌آ‌هن مهاباد-ارومیه بعد از ظهر امروز دوشنبه ۲۸ آبان ماه  توسط رئیس جمهوری در سفر به استان آذربایجان غربی افتتاح و مورد بهره‌برداري خواهد شد.

وی افزود: به منظور بهره‌برداری از این خط، ۱۶۰ نفر از خانواده‌های شهدای استان آذربایجان غربی به مقصد مشهد اعزام می‌شود.   

وزیر راه و شهرسازی ساخت و تکمیل راه‌آهن مراغه-ارومیه را تحقق یکی دیگر از تعهدات دولت تدبیرو امید برای اتصال اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی سراسری عنوان کرد و گفت: طرح راه‌آهن مراغه-ارومیه به طول ۱۸۳ کیلومتر با هدف اتصال استان آذربایجان غربی به شبکه ریلی در دستور وزارت راه و شهرسازی قرار داشت که ۸۵ کیلومتر حدفاصل ایستگاه مراغه تا ایستگاه مهاباد در سال ۹۲ به بهره‌برداری رسید و ۹۸ کیلومتر باقیمانده نیز با لطف الهی، حمایت‌های دولت و تلاش دست‌اندرکاران این طرح ملی در وزارت راه و شهرسازی، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و مشاوران، پیمانکاران و کارکنان این طرح ملی امروز به بهره‌برداری می‌رسد.

اسلامی بیان داشت: ارومیه به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و هم‌مرز بودن با کشورهای ترکیه و عراق و دسترسی به دو مرز مهم اشنویه و تمرچین،  شهر ارومیه  به عنوان شاهراه ارتباط ایران با اروپا مطرح است و به همین دلیل توسعه شبکه ریلی در این استان نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور و رونق تجاری منطقه خواهد داشت.

به گفته وی بهره‌برداری از این خط آهن، صرفه‌جویی سالانه ۵ میلیون لیتر سوخت معادل ۵۰ میلیارد ریال، ۱۲۰ میلیارد ریالی به دلیل کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی و ۳۰ میلیارد ریال در تخریب محیط‌زیست ناشی از انتشار آلاینده‌ها حاصل خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: این طرح ریلی در دوره ساخت برای بیش از ۱۵۰۰ نفر و برای دوره بهره‌برداری برای ۱۸۲ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می‌کند و موجب تسهیل ارسال کالاهای اساسی از مرکز به شمال غرب کشور می‌شود.

اسلامی در پایان یادآور شد:ایستگاه راه‌آهن ارومیه با آخرین فناوری‌های روز و توان داخلی ساخته شده و امید است مجموعه معماری ساختمان بتواند رضایت حد اکثری مردم را به همراه داشته باشد.

نظر شما