شناسهٔ خبر: 61452 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

با دستور رییس جمهور:

راه آهن ارومیه افتتاح شد

حسن روحانی راه آهن مهاباد-ارومیه با دستور رییس جمهور افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری، خط آهن مهاباد-ارومیه با دستور حسن روحانی، رییس جمهور اسلامی ایران و با همراهی محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.

طرح احداث راه‌آهن مراغه- ارومیه به طول ۱۸۳ کیلومتر با هدف  اتصال استان آذربایجان غربي به شبکه ریلی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت. این مسیر از ایستگاه مراغه در محور راه‌آهن تهران- تبریز منشعب و از جوار شهرهای ملکان، میاندوآب، مهاباد، محمدیار و نقده عبور کرده، سپس به ارومیه می‌رسد.

همچنین ۸۵ کیلومتر از محور راه‌آهن مراغه-ارومیه حدفاصل ایستگاه مراغه تا ایستگاه مهاباد در سال ۹۲ به بهره‌برداری رسید، ادامه مسیر به طول ۹۸ کیلومتر پس از عبور از ایستگاه‌های مهاباد، نقده، رشکان و شیرین بلاغ به ایستگاه تشکیلاتی ارومیه منتهی می‌شود که با توجه به اتمام عملیات اجرایی محور مراغه- ارومیه آماده بهره‌برداری است.

شایان‌ذکر است، شرایط اقلیمی ۶۵ درصدی دشت، ۱۰ درصدی تپه‌ماهور و ۲۵ درصدی کوهستانی راه‌آهن ارومیه هدف از اجرای این طرح را اتصال استان آذربایجان غربی به شبکه ریلی کشور، افزایش سهم راه‌آهن در ترانزیت کالا و مسافر این استان، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و سوانح جاده‌ای، همچنین رونق اقتصادی منطقه و دسترسی کارخانجات و صنابع کشاورزی به ترانزیت ریلی برشمرد.

گفتنی اولین قطار این خط آهن با دستور رییس جمهور به سمت مشهد حرکت کرد و مسافران این قطار ۱۶۰ نفر از خانواده شهدای آذربایجان غربی بودند. 

نظر شما