شناسهٔ خبر: 61469 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اعلام کرد:

تحلیل بارش، دما و خشکسالی کشور در نیمه اول سال ۱۳۹۷/ بروز خشکسالی شدید در نواحی شمال، جنوب و جنوب‌شرق کشور

خشکسالی رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در تحلیل بارش، دما و خشکسالی کشور در نیمه اول سال ۱۳۹۷ اعلام کرد: در مجموع حدود ۸۰/۶ درصد از مساحت کشور با درجات مختلف خشکسالی کوتاه مدت مواجه بوده‌اند که شدت خشکسالی در ۲۵/۳ درصد آن شدید و بسیار شدید بوده است. نواحی شمال، جنوب و جنوب‌شرق کشور درگیر خشکسالی شدید و بسیارشدید بوده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور،  صادق ضیائیان رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران، مجموع بارش کل کشور را از ۱ فروردین تا ۳۱ شهریور  ۷۰/۸ میلی متر اعلام نمود و افزود: این میزان بارش در مقایسه با مدت مشابه در بلندمدت (۶۶/۷ میلی متر) ۶/۲ درصد کاهش و در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته (۵۵/۵میلی متر) ۲۳/۲ درصد افزایش داشته است. 

وی در ادامه تصریح کرد: میزان بارش در ۶ ماه اول سال ۱۳۹۷ نسبت به بلندمدت در ۱۷ استان (یزد، ایلام، همدان، اصفهان، مرکزی، قم، کرمانشاه، سمنان، خراسان جنوبی، لرستان، خوزستان، کردستان، آذربایجان غربی، زنجان، کهگیلویه‌‌و‌‌بویراحمد، تهران و آذربایجان‌شرقی) افزایش، در ۱۰ استان (هرمزگان، سیستان و بلوچستان، گیلان، کرمان، گلستان، مازندران، خراسان‌شمالی، بوشهر، فارس و اردبیل) کاهش و در ۴ استان (البرز، قزوین، چهارمحال‌و‌بختیاری و خراسان‌رضوی) درحد نرمال بوده است و نسبت به سال ۱۳۹۶ در این بازه زمانی ۱۹ استان با افزایش بارش و ۶ استان با کاهش بارش مواجه بوده‌اند و ۶ استان نیز بارش نرمالی داشتند.

 ضیائیان اعلام  کرد: استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، گیلان، کرمان و گلستان دارای بیشترین کاهش بارش در نیمه اول سال ۱۳۹۷ نسبت به نرمال بلندمدت خود بوده‌اند.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در خصوص وضعیت دما در نیمه اول طی سال ۱۳۹۷ گفت: طی این مدت به غیر از اردیبهشت ماه که دما کاهش ۰/۶ درجه سلسیوس نسبت به بلندمدت داشت، بقیه ماه‌ها با افزایش دما نسبت به بلندمدت خود مواجهه بوده اند.

 ضیائیان درباره وضعیت خشکسالی کشور براساس شاخص SPEI در ۶ ماهه منتهی به پایان شهریور۱۳۹۷، گفت: در مجموع حدود ۸۰/۶ درصد از مساحت کشور با درجات مختلف خشکسالی کوتاه مدت مواجه بوده‌اند که شدت خشکسالی در ۲۵/۳ درصد آن شدید و بسیار شدید بوده است. نواحی شمال، جنوب و جنوب‌شرق کشور درگیر خشکسالی شدید و بسیارشدید بوده‌اند./

برچسب‌ها:

نظر شما