شناسهٔ خبر: 61478 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل مطرح کرد:

عدم تخصیص اعتبار راه روستایی به استان به مدت ۳ سال/ضرورت اجرای پروژه‌های ایمنی جاده بعد از آسفالت راه روستایی

محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با اشاره به اینکه نزدیک به ۳ سال به راه‌های روستایی استان؛ چه از منابع استانی و چه از منابع ملی اعتبار مناسبی تخصیص داده نشده است، گفت: مساله اصلی راه‌های روستایی استان این است که بعد از پروژه آسفالت پروژه های ایمنی مانند خط‌کشی یا گاردیل را نمی‌توانیم اجرا کنیم و در این باره محدودیت اعتبار وجود دارد. 

محبوب حیدری، مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره آخرین وضعیت پروژه‌های راه روستایی در استان گفت: در استان اردبیل حدود ۴ هزار و ۸۰ کیلومتر راه روستایی داریم که از این مقدار حدود ۲ هزار و ۹۳۰ کیلومتر آن آسفالت شده است و حدود ۱۵۰ کیلومتر راه روستایی بالای ۵۰ خانوار در استان معوق مانده است که بیشتر آن در شهرستان خلخال و گرمی است.

 وی افزود: متاسفانه نزدیک به ۳ سال است که اعتبار مناسبی به راه‌های روستایی چه از منابع استانی و چه از منابع ملی تخصیص داده نمی‌شود. برخی اوقات ۲۸ و ۳۰ میلیارد تومان اعتبار ابلاغ می‌شود، ولی تخصیص آن حتی در حد ۱۰ درصد هم نیست.

این مدیر استانی در ادامه با اشاره به پروژه‌هایی در استان که نقش محوری دارند، توضیح داد: پروژه‌هایی در استان داریم که نقش محوری دارند و برخی از آنها ۲ استان را به هم متصل می‌کنند؛ مانند پروژه "برندق به جعفرآباد" که حدود ۱۸ کیلومتر است و امروز یا فردا تکمیل می‌شود . با این پروژه ارتباط استان اربیل یا زنجان برقرار می‌شود.

حیدری همچنین درباره دیگر پروژه‌های راه روستایی استان گفت: بهسازی و احداث راه روستایی خلخال-شال-ماسوله نیز اهمیت خاصی در استان دارد و ارتباط استان اردبیل را با گیلان برقرار می‌کند و گردشگران ماسوله را به اردبیل سرازیر می‌کند. در حال حاضر هنوز ۳ یا ۴ کیلومتر احداث و ۷ کیلومتر آسفالت این پروژه باقی مانده است.

وی اضافه کرد: پروژه دیگر شهرستان گرمی قمیشان و ۹ کیلومتراست  و حدود کاملی از گردشگری را در شهرستان گرمی ایجاد می‌کند. این منطقه ویژه گردشگری است. در این شهرستان ما به به دلیل شرایط جوی نمی‌توانیم اجرای عملیات آسفالت داشته باشیم و حدود ۲۵ کیلومتر آن به آسفالت نیاز دارد و سال آینده انشاالله اجرایی خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل همچنین گفت: در پروژه نمین نیز ما به دلیل سنی نشین بودن منطقه، راه‌های روستاهای زیر ۵۰ خانوار  را اجراکردیم تا مردم در تردد مشکلی نداشته باشند.

وی با بیان مطالبات استان به پیمانکارافزود: در حال حاضر مطالبات استان به پیمانکار حدود ۲۵ میلیارد است. امیدواریم حتی بتوانیم حتی با ۵۰ درصد  اگر تامین شود، این مطالبات را جبران کنیم تا بتوانیم سال آینده برای راه‌های روستایی قدم‌های بهتری برداریم.

حیدری درباره چالش اصلی راه‌های روستایی استان نیز گفت: مساله اصلی راه‌های روستایی استان این است که بعد از پروژه آسفالت پروژه ایمنی خط‌کشی یا گاردیل را نمی‌توانیم اجرا کنیم و در این باره محدودیت اعتبار وجود دارد. 

وی اضافه کرد: مشکلات انسدادی راه در استان نداریم. چون راه‌ها طوری احداث می‌شوند که مردم دچار این مشکلات نشوند. همچنین همکاران نیز در حوزه وظایفشان به موقع حاضر می‌شوند تا راه‌های شریانی و محوری را بازگشایی کنند.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل، اولویت در بازگشایی راه‌ها ابتدا راه‌های شریانی، سپس فرعی و روستایی محوری و در نهایت راه‌های روستایی است./

نظر شما