شناسهٔ خبر: 61569 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت

ضوابط و مقررات ۶۰-۴۰ در طرح‌های توسعه و عمران شهری اصلاح می‌شود/پرداخت وام ۵۰ میلیونی بازآفرینی تا ۲ هفته دیگر/ راه‌اندازی پایگاه تصویری دیجیتال وزارت راه و شهرسازی /فراهم شدن امكان انتقال اضافه ثبت‌نامی های پردیس به مسکن مهر پرند

نمای تهران خبر اصلاح ضوابط و مقررات ۶۰-۴۰ در طرح‌های توسعه و عمران شهری اصلاح از سوی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، اعلام خبر پرداخت وام ۵۰ میلیونی بازآفرینی تا ۲ هفته دیگر از سوی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، راه‌اندازی پایگاه تصویری دیجیتال وزارت راه و شهرسازی و فراهم شدن امكان انتقال اضافه ثبت‌نامی های پردیس به مسکن مهر پرند از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته ای که گذشت به شرح زیر است:

تکمیل بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی بهشهر در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

مهندس محمدجعفر علیزاده معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن بازدید از بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی بهشهر، از تکمیل این بیمارستان در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با مجموع ۵۵ میلیاردتومان خبر داد.

علیزاده ادامه داد: پیشرفت فیزیکی احداث پروژه در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد است.

تأکید بر تسریع فرآیند صدور اسناد مالکیت در سکونتگاه‌های غیررسمی در جلسه شورای اجتماعی کشور

عشایری گفت : طبق گفتگوهای انجام گرفته از انجایی که سکونتگاه‌های غیررسمی اغلب فاقد سند مالکیت هستند قرار شد تا در جهت تولید مسکن و بازآفرینی نواحی مذکور پیرو آیین‌نامه اجرایی صادر شده در این حوزه و همچنین اراضی متعلق به دولت، ادارات کل راه و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن با همکاری شرکت بازآفرینی به جد پیگیر موضوع شده و فرآیند صدور سند مالکیت را سرعت بخشند.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید بر حوزه مسکن، استحکام‌سازی و نوسازی آن به عنوان مهم‌ترین موضوع مربوط به بخش بازآفرینی در این جلسه بود که پایه اصلی آن واگذاری اراضی و صدور اسناد مالکیت خواهد بود.

پایگاه تصویری دیجیتال وزارت راه و شهرسازی راه‌اندازی شد

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این خبر، اعلام کرد: با توجه به اهمیت اسناد تصویری در مطالعات معماری و شهرسازی، مرمت و دیگر علوم مرتبط با شهر ایرانی و جایگاه این اسناد در پژوهش‌های علمی، فرهنگی مرتبط با شهرهای سرزمین ایران، معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی اقدام به راه‌اندازی ایران نموده است.

ایزدی با اشاره به اینکه  این اسناد شامل عکس‌های تاریخی، نقشه‌های تاریخی، عکس‌های هوایی، گراورهای چاپی و کتب تاریخی است، ادامه داد: نمایشگاه اسناد تصویری طهران گامی در جهت راه‌اندازی این پایگاه و نمایش گوشه‌ای از اسناد موجود و همچنین گردهم آمدن جامعه متخصص مرمت، معماری و شهرسازی و همچنین متولیان اداره شهر تهران است.

نصب سامانه اولیه پایش آتشفشان دماوند تا پایان سال

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نخستین جلسه کمیته پایش آتشفشان دماوند که با حضور نمایندگان مجلس، استانداری مازندران هواشناسی نقشه‌برداری و سازمان زمین‌شناسی و دیگر دستگاه‌های مرتبط تشکیل شد ضمن اعلام نسب سامانه اولیه پایش آتش‌فشان دماوند تا پایان سال جاری گفت: مخاطره آتش‌فشان بادانش و فنّاوری امروزه با مخاطره زلزله متفاوت است.

رئیس مرکز تحقیقات ادامه داد: با برنامه‌ریزی می‌توانیم مخاطرات آتش‌فشان  را به نحو قابل‌توجهی کاهش دهیم و این دقیقاً برعکس مخاطره زلزله است که در هشدار زلزله تنها چند ثانیه قبل از وقوع می‌توان هشدارهای لازم را داد.

ارتقای چشمگیر سازمان هواشناسی در حوزه پیش‌بینی‌های عددی طی ۲ دهه گذشته

داود پرهیزکار معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور طی سخنرانی در نخستین کنفرانس بین‌المللی پیش‌بینی عددی وضع هوا و اقلیم در تشریح اقدامات انجام شده از سوی این سازمان در حوزه پیش‌بینی‌های عددی بیان کرد: نزدیک به ۱۱۴ سال است که از طرح ایده پیش‌بینی عددی در حوزه هواشناسی در جهان می‌گذرد، مسئله‌ای که در آن زمان اقداماتی در جهت اجرایی شدنش صورت گرفت ولی به واسطه عدم امکانات پردازشی قوی تحقق پیدا نکرد.

پرهیزکار با بیان اینکه امروز پس از گذشت نیم قرن شاهد عملیاتی شدن این ایده به دلیل ایجاد زیرساخت‌های لازم در جهان هستیم گفت: قطعا این ایده بدون استفاده از کامپیوترهای با توان کافی عملیاتی نخواهد شد چرا که در این صورت به سیستم پیش‌بینی و هواشناسی ۲۵ سال گذشته بازخواهیم گشت که تنها از دیده بانی، پیش‌بین و تأمین خدمات کاربرها شامل شده و از کیفیت و دقت بالایی نیز برخوردار نبود.

پيمانكاران در پاسخگويی به متقاضيان احساس مسئوليت كنند

طاهرخاني در اين جلسه ضمن توجه به درخواست متقاضيان با تأكيد براينكه پيمانكاران بايد در اجراي پروژه ها و روند پاسخگويي به مردم احساس مسئوليت كنند گفت:شركت عمران پرديس و پيمانكاران و مسئولان پروژه بايد در هر حالتي به شكايات متقاضيان رسيدگی كرده و پاسخگوی آن‌ها باشند، در پروژه‌های خاص اگر پيمانكاران در زمان معين شده پاسخ قابل قبولي نداشته باشند بايد مورد داوري قرار گيرند.

مديرعامل شركت عمران شهرهای جديد با تأكيد براينكه شاخص‌های انتخاب و تحويل واحدها بايد بررسي و مورد بازنگري قرار گيرد گفت: قطعاانجام به موقع  تعهدات مالي بايد در اولويت اول شاخص ها قرار گرفته و افرادي كه زوردتر آورده هاي خود را پرداخت كرده اند از امتياز بيشتري برخوردار شوند.

فراهم شدن امكان انتقال اضافه ثبت‌نامی های پردیس به مسکن مهر پرند

محسن وطن خواهی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند در حاشیه مراسم افتتاح هفته فرهنگی و سمپوزیوم ساخت المان های هنری بوستان مشاهیر پرند، در جمع خبرنگاران، گفت: در هفته دولت سالجاری اعلام کردیم که از ۹۶ هزار و ۸۰ واحد مسکن مهر پرند تعداد ۲۹ هزار واحد باقیمانده است که از این تعداد حدود ۳۴۸۰ واحد تا پایان شهریورماه افتتاح و به متقاضیان تحویل داده شد.

مدیرعامل شهر جدید پرند اعلام کرد: در حال حاضر حدود ۲۵هزار واحد مسکن مهر در این شهر باقیمانده است که طبق برنامه ریزی های انجام شده اگر خدمات زیربنایی لازم از سوی دستگاه های خدمات رسان تامین شود قصد داریم ۱۶ هزار واحد دیگر را در دهه فجر امسال به افتتاح برسانیم. بنابراین تعداد واحدهای تحویلی ما در این زمان کاملا به اقدامات انجام گرفته از سوی این دستگاه  ها بستگی خواهد داشت.

لغو اجرای طرح خیابان ۵۵ متری در قلب شهر اراک و ارایه طرح جایگزین پیگیری می شود

محمد سعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی در دیداری که با معتمدان محلی، عضو شورای شهر و  برخی از اعضای انجمن مردم نهاد شهر اراک به منظور تعیین تکلیف و بیان خواسته های چندین ساله ساکنان محلی برای ممانعت از اجرای طرح خیابان ۵۵ متری در بافت تاریخی اراک انجام داد، ضمن استماع نظرات و خواسته های به حق مردم، تاکید کرد: ایجاد یک خیابان ۵۵ متری در قلب شهر اراک و همچنین دیگر شهرها، اساسا غلط است.

معاون معماری و شهرسازی در این دیدار ضمن استقبال از جدیت و پیگیری انجمن‌های مردم‌نهاد در بیان خواسته‌های به حق خود نسبت به پروژه‌های شهری، گفت: انتظار ما این است که صدای ذی نفعان اصلی پروژه‌های شهری به ما در وزارت راه و شهرسازی و شورای‌عالی شهرسازی و معماری برسد. صدایی که می تواند با همکفری بدنه کارشناسی و تخصصی و با استفاده از ابزار قانونی به راهکارهای عملیاتی به نفع شهر و شهروندان منجر شود.

پرداخت وام ۵۰ میلیونی بازآفرینی تا ۲ هفته دیگر

معاون وزیر راه در ادامه با اشاره به  موضوع باز آفرینی شهری عنوان کرد: اصلی ترین موضوع هر جامعه و جامعه ما حوزه اجتماعی است، تجربه نشان داده افول شهری و موضوع حاشیه نشینی در شهرها دارد اتفاق می‌افتد. بنابراین چون به حوزه اجتماعی بر می‌گردد چون برنامه باز آفرینی شهری هم قالبش حوزه اجتماعی است و مردمان ساکن به عنوان یک سازمان اجتماعی هستند از این رو سازمان اجتماعی نیاز به توجه دارد و توجهش مبتنی بر فرهنگ خاص آن منطقه، بخش و محله ای هست.

وی همچمنین خبر از پرداخت تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی داد و بیان کرد: این تسهیلات  با وام ۹ درصد تقریبا تا یکی دو هفته دیگه شروع خواهد شد که به توسعه گران و ساکنین اختصاص یابد.

ضوابط و مقررات ۶۰-۴۰ در طرح‌های توسعه و عمران شهری اصلاح می‌شود

محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی در نهمین جلسه کمیته اعتلای معماری در حضور اعضای این کمیته اعلام کرد: تغییر در ضابطه ۶۰-۴۰ تغییری است ک در سطح تهیه کنندگان طرح های شهری انجام می شود. بنابراین تغییری است که باید تمامی جوانب آن سنجیده شود زیرا تاثیرات فراوانی را در آینده ضوابط ساختمانی ایجاد خواهد کرد.

ایزدی ادامه داد: به همین دلیل هدف ما از برگزاری این نشست‌ها این است که ضوابطی را با همکاری تهیه‌کنندگان طرح‌های توسعه شهری تدوین کنیم که نهایتا به بهبود کیفیت در ساخت و ساز منجر شود.

حفظ و حراست از حوزه آبریز سد لتیان و لار وظیفه تمامی دستگاه‌هاست

 حسین معصوم مشاور حقوقی وزیر راه و شهرسازی و نماینده وزیر در شورای حفظ حقوق بیت‌المال در جلسه‌ای که به میزبانی محمدجواد حشتمی معاون قضایی دادستانی کل کشور در کاخ دادگستری با موضوع بحث و بررسی پیرامون ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی ملی، منابع طبیعی، حریم و بستر رودخانه‌ها و کاربری‌های غیرمجاز در استان تهران برگزار شد،

معصوم مشاور حقوقی وزیر راه و شهرسازی، گفت: در شهریورماه سالجاری جلسه‌ای با همین موضوع تشکیل شد و در آن جلسه برخی از مسائل ساخت و ساز در استان تهران بحث و بررسی شدند و در عین حال نحوه برخورد با برخی از تخلفات نیز تعیین تکلیف شدند.

رشد ۴۸ درصدی پرداخت تسهیلات بانک مسکن

مسعود ایزدی، ضمن اشاره به روند رو به رشد پرداخت تسهیلات در بخش مسکن به رغم رکود در این بخش، افزود: از ابتدای سال ۹۷ تا پایان مهر ماه، بیش از ۲۹۳ هزار فقره انواع تسهیلات توسط بانک مسکن به متقاضیان ساخت، خرید و تعمیر خانه یا ساختمان های مسکونی و همچنین فعالان دیگر حوزه‌های این بخش پرداخت شد که به لحاظ تعداد تسهیلات، رشد ۴۸ درصدی در مقایسه با ۷ ماه اول سال ۹۶ به ثبت رسیده است.

ایزدی تصریح کرد: در ۷ ماه اول امسال مجموع ارزش ریالی تسهیلات پرداختی از سوی بانک مسکن رقمی معادل ۱۰ هزار و ۸۴۹ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶، ‌ از رشد ۳۶ درصدی در مبلغ تسهیلات برخوردار شده است.

افتتاح ۷ پارک محله در شهر جدید پرند در دهه فجر امسال

وطن‌خواهی با اشاره به رویکرد و سیاست جدید وزارت راه و شهرسازی مبنی بر هویت‌دار کردن شهرهای جدید نیز بیان کرد: در این راستا اقدام به ساخت زمین‌های بازی روباز و مناسب برای شهروندان این شهر کرده و در تلاش هستیم تا ۷ پارک محله را تا دهه فجر سال جاری به افتتاح برسانیم هرچند که این مراکز هم‌اکنون درحال خدمات رسانی به شهروندان هستند.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود همچنین از وجود پروژه‌های بزرگ مشارکتی در پرند خبر داد و گفت: هم‌اکنون در حال انجام مراحل اولیه برای انعقاد قرارداد این پروژه‌ها در قالب مشارکتی هستیم که براین اساس قرار است ۸ مرکز محله جهت تأمین خدمات روزانه شهروندان در سایت‌های مسکن مهر (فازهای ۳، ۴،۵ و به ویژه ۶) احداث و در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد.

 

نظر شما