شناسهٔ خبر: 61633 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نگاهی به روزنامه های امروز ۵ آذر می خوانید

مُسکنی برای مسکن

روزنامه اخبار مسکن و مسائل مربوط به ان هر روزه در صفحات مختلف روزنامه ها دیده می شود امروز اما به نظر می آید که دیدگاه خبرنگاران حوزه مسکن به مُسکن هایی است که باید به این بازار برای آرام سازی تزریق شود به گونه ای که روزنامه صبح نو با برگزیدن تیتر" مَسکن مٌسکن می‌خواهد" به بررسی پوشش‌دهی تسهیلات مسکن و کاهش یافتن این تسهیلات به ۱۷ درصد ارزش ملک پرداخته است.

در گزارش زیر نگاهی اجمالی کرده‌ایم به اخبار حوزه حمل‌ونقل و مسکن شهرسازی در روزنامه‌‌های امروز (دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷)

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

دنیای اقتصاد

۱۰ مانع شفافیت در بازار ملک چیست؟

بستر موج‌سواری در بازار مسکن

فعالان بازار ملک برای کسب اطلاعات کاربردی از سامانه راهنمای قیمت، با ۱۰ مانع ناشی از اشکالات و نواقص در سامانه مواجه هستند. سامانه‌ای که اواخر دهه ۸۰ با هدف شفاف شدن مبادلات ملکی و تسلط متقاضیان خرید بر سطح واقعی قیمت راه‌اندازی شد، هم‌اکنون نیاز آماری و اطلاعاتی سه گروه کاربر اصلی را تامین نمی‌کند. مهم‌ترین اشکال سامانه، «به‌روز نبودن داده‌های قیمتی» است که در این مقطع،‌ با توجه به تغییرات تند قیمت‌ها، کاربرد داده‌ها را مختل کرده است. عدم شفافیت، بستر موج‌سواری با قیمت‌های نامتعارف را سبب می‌شود.

سامانه‌ الکترونیکی «راهنمای قیمت» در بازار مسکن با گذشت ۹ سال از زمان راه‌اندازی، به دلیل موازی‌کاری دولتی، در ارائه کمترین سطح اطلاعات حیاتی بازار به کاربران اصلی خود ناتوان مانده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، بازار مسکن شهر تهران در اواخر دهه ۸۰ با هدف انتشار عمومی داده‌های آماری «دید‌دهنده به متقاضیان خرید و فروش ملک» و همچنین «شفاف‌شدن فضای مبادلات ملکی»، به سامانه‌‌ای مجهز شد تا به‌واسطه ثبت جزئیات قراردادهای ملکی در آن توسط مشاوران املاک، «بخشی از اطلاعات مربوط به املاک فروخته‌شده که به هویت (اطلاعات شخصی) متعاملین مربوط نمی‌شود»، در همین سامانه برای رویت عمومی درج شود. اما در این مقطع داده‌های سامانه اطلاعات املاک ایران به گونه‌ای منتشر می‌شود که «متقاضیان خرید آپارتمان»، «عوامل سامانه‌های مجازی اعلام فایل‌های فروش» و همچنین «تحلیلگران بازار ملک» به‌عنوان سه گروه کاربر اصلی، برای دسترسی به این راهنمای قیمتی، با ۱۰ مانع ناشی از اشکالات فنی و نواقص روبه‌رو هستند.

جهان صنعت

پوشش وام مسکن فردی به ۱۷ درصد ارزش خانه رسید؛

احتمال افزایش تسهیلات

بر اساس اعلام رییس کل بانک مرکزی مطالعات برای افزایش سقف تسهیلات مسکن آغاز شده است. همتی در حالی از لزوم اصلاح وام خرید مسکن سخن گفته است که به جزئیات آن اشاره‌ای نکرده است. بر اساس آنچه دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌و‌شهرسازی از بازار مسکن در مهر ماه گزارش داد، میانگین هر متر مربع واحد مسکونی در تهران هشت میلیون و ۶۳۰ هزار تومان بوده است. بنابراین قیمت یک واحد ۶۰ متری در تهران، ۵۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود. اگر خریدار از سقف وام مسکن زوجین از محل اوراق تسهیلات (۱۶۰ میلیون تومان) استفاده کند، میزان پوشش‌دهی این وام، تنها ۳۰ درصد و در صورت استفاده از سقف وام مسکن فردی در تهران (۹۰ میلیون تومان) میزان پوشش‌دهی این تسهیلات ۱۷ درصد خواهد بود.

پیش از این وزیر سابق راه‌و‌شهرسازی پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات خانه اولی‌ها از ۱۶۰ میلیون به ۲۰۰ میلیون تومان را ارائه کرده بود و حالا عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی از لزوم اصلاح وام خرید مسکن سخن گفت و اظهار کرد که مطالعه اولیه در این زمینه انجام شده، اما هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. وی افزود: ساختمان بخش مهمی است که اگر رونق بگیرد صنایع قبلی این بخش رونق خواهد گرفت. باید آثار تورمی افزایش تقاضا را هم مورد توجه قرار دهیم.

اطلاعات

اولین سامانه پایش آتشفشان دماوند در هفته جاری تجهیز می شود

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به ضرورت پایش آتشفشان دماوند، گفت: با استفاده از فناوری های روز جهان، تشخیص فعال شدن آتشفشان دو تا سه روز قبل از آن عملی است.محمد شکرچی‌زاده با اعلام این که بزودی سازمان‌های زمین شناسی، نقشه برداری، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یکی از دستگاه‌های تخصصی خود را در منطقه پیشنهاد شده از سوی سازمان هواشناسی برای پایش آتشفشان دماوند نصب خواهند کرد، از پیگیری تخصیص بودجه برای سال آتی از این طرح خبر داد.

وی مجموعه اقداماتی که آن مرکز در موضوع ایجاد سامانه پایش آتشفشان دماوند به عنوان دبیرخانه انجام داده و در دست انجام دارد، تشریح کرد و گفت: خوشبختانه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که مسئولیت کارگروه زلزله و مخاطرات زمین را دارد، از مدت ها قبل مطالعه و تمرکز روی این موضوع را در دستور کار خود قرار داد. در همین رابطه، نشست تخصصی را هم مدتی قبل در مرکز داشتیم که به اطلاعات خوبی رسیدیم و این اطلاعات را به صورت عمومی در اختیار مردم قرار دادیم. وی گفت: همچنین در هفته گذشته با تشکیل یک جلسه راهبردی که نمایندگان سازمان ها و نهادهای مرتبط و برخی از نمایندگان مجلس در آن حضور به هم رساندند، مسائل و موضوعات مرتبط مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کیهان

ویژگی‌های بیمه تکمیلی کامیونداران اعلام شد

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به پیگیری بیمه تکمیلی راننده‌ها گفت: ایرادات اولیه بیمه تکمیلی کامیونداران رفع شد.غلامحسین دغاغله درباره پیگیری رفع مشکلات بیمه تکمیلی رانندگان کامیون اظهار داشت:‌ با پیگیری کانون انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بار کشور، با یکی از شرکت‌های بیمه قرارداد منعقد شد و در مرحله اول شامل راننده و همسر وی می‌شود.  تاکنون ۷۰۷ هزار نفر از راننده‌ها و همسران آنها برای بیمه تکمیلی ثبت‌نام کرده و مشمول آن شده‌اند.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: موضوع فرزندان راننده‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است، ضمن آنکه رانندگان درخواست داشته‌اند، پوشش‌های این بیمه تکمیلی افزایش یابد که ما موضوع را به شرکت بیمه منتقل کرده‌ایم.

ایران

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان مطرح کرد

توسعه ناوگان ریلی زمینه‌ساز تحقق سند چشم‌اندار توسعه فولاد

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با بیان این‌که حمل و نقل ریلی بر امنیت و توسعه پایدار تاثیر مستقیم دارد گفت: توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی کشور زمینه‌ساز تحقق تولید ۱۰ میلیون تن فولاد، مطابق سند چشم‌انداز توسعه است.  فرزاد ارزانی ضمن اشاره به تاثیر توسعه حمل‌ونقل ریلی در صنعت فولاد اظهارداشت: توسعه حمل‌ونقل ریلی به افزایش امنیت و توسعه پایدار کشور کمک خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: توسعه حمل و نقل ریلی علاوه بر افزایش امنیت به محیط زیست و اقتصادکشور نیز تاثیر مستقیم دارد و طبیعتا شرکت فولاد هرمزگان نیز با توجه به نیاز در بخش جابجایی از توسعه حمل‌ونقل ریلی و اضافه شدن ۲۰۰ واگن باری به این ناوگان استقبال می‌کند.ارزانی ادامه داد: افتتاح نخستین فاز توسعه حمل و نقل ریلی کشور در استان، می‌تواند در جابجایی مواد اولیه مورد نیاز شرکت فولاد از استان‌های یزد و کرمان بسیار اثرگذار باشد.

صبح نو

«صبح نو» از تدابیر دولت برای سامان بازار املاک گزارش می‌دهد

مَسکن مٌسکن می‌خواهد

طبق بررسی‌های صورت گرفته از سوی کارشناسان مسکن پوشش‌دهی تسهیلات مسکن به ۱۷ درصد ارزش ملک کاهش یافته است و این موضوع سبب شده تا با وجود وام ۹۰ میلیونی، بسیاری از متقاضیان خرید مسکن تمایلی به استفاده از آن نداشته باشند. در همین حال اداره کل راه و شهرسازی استان تهران از ساخت پروژه انبوه‌سازی مسکن خبر داده است. به گفته کارشناسان حوزه مسکن، همچنان بازار مسکن تهران در رکود تورمی  به سر می‌برد و افزایش ۸۳.۱ درصدی قیمت‌ها در مهرماه امسال نسبت به ماه مشابه سال را داشته‌ایم. یکی از دلایل کم شدن تمایل مردم به خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن، کاهش میزان پوشش‌دهی وام مسکن از محل اوراق تسهیلات مسکن به کمتر ۳۰درصد است. بر اساس آنچه دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از بازار مسکن در مهرماه گزارش داده است، میانگین هر متر مربع واحد مسکونی در تهران هشت میلیون و ۶۳۰ هزار تومان بوده است. بنابراین قیمت یک واحد ۶۰ متری در تهران، ۵۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

اگر خریدار از سقف وام مسکن زوجین از محل اوراق تسهیلات (۱۶۰ میلیون تومان) استفاده کند، میزان پوشش‌دهی این وام، تنها ۳۰درصد و در صورت استفاده از سقف وام مسکن فردی در تهران (۹۰ میلیون تومان) میزان پوشش‌دهی این تسهیلات ۱۷درصد خواهد بود.در همین خصوص سید ابوالفضل موسوی بیوکی درباره برخی پیشنهادات به بانک مرکزی برای افزایش وام مسکن گفت: در شرایط فعلی بانک مرکزی در حال انجام مطالعات مقدماتی برای تعیین میزان و چگونگی افزایش وام مسکن است. در شرایط کنونی بر اساس آمارها قیمت مسکن در کلانشهری مانند تهران حدود ۸۰درصد افزایش پیدا کرده است، از این رو خانوارها و زوج‌های جوان امروز دیگر توان خرید خانه با قیمت‌های بسیار بالا را ندارد، به همین دلیل با توجه به این شرایط، افزایش میزان وام مسکن ضروری است.

برچسب‌ها: