شناسهٔ خبر: 61715 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی منتشر کرد:

پیش‌بینی بارش و دمای کشور در آذر، دی و بهمن سال ۹۷/ افزایش ۷۱ درصدی بارش باران در ۲ ماه اول پاییز نسبت به حد نرمال

باران طبق اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان هواشناسی کل کشور بارش کشور در دو ماه اول پاییز ۱۳۹۷ حدود ۱۹ میلیمتر (معادل ۷۱ درصد) نسبت به نرمال افزایش را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با توجه به گزارش ارائه شده از سوی سازمان هواشناسی کل کشور در مهر و آبان ۱۳۹۷ به دلیل عبور سامانه‌های بارشی از جنوب‌غرب کشور، استان‌های واقع در این ناحیه از جمله: ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر و لرستان بارش بیش از نرمال دریافت کردند بطوریکه بارش در این استان‌ها نسبت به نرمال بیش از ۸۵ میلیمتر افزایش یافته است؛ اما در دوره مشابه استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی بیشترین کاهش بارش را داشتند.

در مجموع، بارش کشور در دو ماه اول پاییز ۱۳۹۷ حدود ۱۹ میلیمتر (معادل ۷۱ درصد) نسبت به نرمال افزایش را نشان می‌دهد.

در حالیکه انتظار می‌رود بارش ماه آذر اندکی بیش از نرمال باشد، اما نقشه‌های پیش‌بینی حاکی از تضعیف نسبی سامانه‌های بارشی در فصل زمستان و به‌ویژه ماه اسفند است. میانگین دمای ماه آذر بین نرمال تا یک درجه بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود. همچنین انتظار می‌رود هوای فصل زمستان حدود ۲ درجه گرمتر از نرمال باشد. با اینکه بارش برف نسبت به سال گذشته بیشتر خواهد بود ولی به دلیل جنوبی بودن عمده سامانه‌های بارشی و افزایش دمای پیش‌بینی شده، سهم بارش باران در ادامه سال بیش از نرمال خواهد بود. 

وضعیت جاری:

از آغاز سال زراعی جاری تاکنون ( اول مهر  تا ۲۹ آبان ۱۳۹۷) مجموع بارش دریافتی کشور ۴۵.۳ میلیمتر به ثبت رسیده که در مقایسه با دوره نرمال و سال گذشته به ترتیب ۱۸.۸ و ۳۳.۹ میلیمتر –معادل ۷۰.۹ و ۲۹۶.۴ درصد- افزایش را تجربه کرده است. در دو ماه آغازین سال زراعی ( مهر و آبان ۱۳۹۷)، بیشترین افزایش بارش در استان‌های واقع در جنوب‌غرب و غرب و بیشترین کاهش در استان‌های واقع در شمال غرب کشور رخ داده است. بارش در  ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر به ترتیب ۱۳۴، ۱۲۸، ۹۹ و ۹۲میلیمتر از نرمال فزونی یافته، در حالیکه استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی به ترتیب ۲۲ و ۱۹میلیمتر کاهش بارش داشته‌اند. 

پیش‌بینی بارش:

برخلاف بارش‌های بیش از نرمال و برخی سیل آسا در دو ماه ابتدایی فصل پاییز، وضعیت بارش در زمستان ۱۳۹۷ در محدوده نرمال تا کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود. با لحاظ بارش‌های پیش‌بینی شده برای ماه آذر، میانگین بارش فصل پاییز بیش از نرمال خواهد بود، اما بارش در استان های واقع در جنوب شرق و شمال غرب ( از جمله سیستان و بلوچستان و اردبیل) در محدوده کمتر از نرمال تا نرمال مورد انتظار است. کاهش بارش در فصل زمستان عمدتاً بر بخش‌هایی از سواحل خزر، جنوب شرق و غرب کشور متمرکز خواهد بود. 

بارش در ماه آذر بیش از نرمال و در ماه‌های دی و بهمن در محدوده نرمال و در اسفند کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود. مقدار کاهش بارش فصل زمستان در سواحل خزر محسوس‌تر است هر چند که سهم درصدی  آن  زیاد نیست.

پيش‌بيني دما:

انتظار می‌رود میانگین دمای کشور در سه ماه آینده یعنی از آذر تا بهمن ۱۳۹۷حدود یک درجه بیش از نرمال باشد. 

تغییرات دمای کشور در مقیاس ماهانه به گونه‌ای است که میانگین دما در ماه آذر حدود نیم درجه بیش از نرمال بوده اما افزایش آن در دی و بهمن بین ۲ تا ۳ درجه خواهد شد./

برچسب‌ها:

نظر شما