شناسهٔ خبر: 61759 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت

حمایت وزارت راه از شرکت‌های فعال حمل و نقل ترکیبی/اولین نشست کمیته پیگیری موافقتنامه ترانزیتی ایران، هند و افغانستان در چابهار/پیگیری موضوع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران در مراجع بین‌المللی

گزارش آخر هفته بنادر تاکید وزیر راه و شهرسازی به اهتمام دولت به توسعه سواحل شمالی و جنوبی، برگزاری سیزدهمین همایش بین‌المللی ICOPMAS ۲۰۱۸ با حضور ۳۶ کشور در تهران، حمایت وزارت راه و شهرسازی از شرکت‌های فعال در زمینه حمل و نقل ترکیبی و پیگیری موضوع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران در مراجع بین المللی بخشی از اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

اهتمام دولت به توسعه سواحل شمالی و جنوبی

وزير راه و شهرسازي هفته گذشته در برنامه تیتر امشب در خصوص توسعه سواحل مكران، توضیح داد: در اين خصوص افزايش ظرفيت بندر چابهار از ۲ ميليون تن به ۸.۵ ميليون تن کاري ارزشمند در سواحل مکران بوده است و این بندر امروزه یکی از بنادر اقیانوسی و مجهز ما محسوب می شود و باید دارای راه آهنی شود که ان را به شبکه سراسری وصل کند و ما به دنبال ان هستیم تا منابع بیشتری برای توسعه آن به این بندر تزریق کنیم  تا به سرعت بحث توسعه آن انجام گیرد.

وی  ادامه داد: تفاهم همكاري سه جانبه کشورهای هند، ایران و روسیه در كريدور شمال –جنوب صورت گرفته است كه شتاب‌دهی به توسعه باری بندر چابهار و اتصال آن به آسیای میانه را در پي دارد.

وزير راه و شهرسازي گفت: علاوه بر توسعه سواحل جنوبی به توسعه سواحل شمالی نیز دولت اهتمام دارد و در این خصوص بندر امیر آباد با سرعت در حال رشد و رسیدن به نقطه ثقل برای اتصال کشور به کشورهای حوزه دریای خزر است به صورتی که ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر در یک سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است.

حمایت وزارت راه و شهرسازی از شرکت‌های فعال در زمینه حمل و نقل ترکیبی

وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته در افتتاحیه سیزدهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی، گفت: از همه فعالان اقتصادی تقاضا می‌کنیم جهت تکمیل کریدور شمال- جنوب و ایجاد ظرفیت‌هایی که در توسعه موثر باشند اهتمام نشان دهند و با حمایتی که ما در وزارت راه و شهرسازی از آنها می‌کنیم در افزایش ظرفیت‌ها تلاش کنند.

این مقام مسئول همچنین یادآور شد: چیزی که امروز در دستور کار داریم بحث شرکت‌ها و ظرفیت‌هایی است که بتوانند تعهد ایران را در تکمیل کریدور شمال – جنوب نشان دهند و به همین منظور پارک‌های لجستیکی که در طرح حمل و نقل پیش‌بینی شده همچنین توسعه ریلی به منظور اتصال ایران به کشورهای همجوار از جمله ظرفیت‌های مکملی هستند که می‌توانند نقش توسعه اقتصادی را ایفا کنند که بدون شرکت‌های کارآمد محقق نمی‌شود

برگزاری نمایشگاه ICOPMAS ۲۰۱۸ با حضور ۳۶ کشور در هتل المپیک تهران

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاحیه سیزدهمین همایش سواحل، بنادر و سازه های دریایی (ICOPMAS۲۰۱۸) شرکت و سخنرانی کرد، در حاشیه مراسم از نمایشگاهی که بدین منظور تشکیل شده بود، بازدید بعمل آورد.

شهرسازی ریل پایه و اتصال بنادر به ریل اولویت وزارت راه و شهرسازی است

وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته در حاشیه مراسم سیزدهمین همایش بنادر، سواحل و سازه های دریایی در هتل المپیک تهران با اعلام این مطلب که افزایش سهم ترانزیت ایران در منطقه از آرزو به عمل بدل شده است، گفت: در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران سیاست شهرسازی ریل پایه و اتصال بنادر به خطوط ریلی در اولویت قرار گرفته است و این روشی است که با آن در صدد هستیم تا شهرها در گسترش حمل و نقل ریلی نقش داشته باشند.

تشریح اقدامات زیربنایی سازمان بنادر در حوزه مهندسی سواحل و بنادر

راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تشریح اقدامات زیربنایی سازمان بنادر در حوزه مهندسی سواحل و بنادر به ویژه در سواحل مکران بار دیگر اثبات حقانیت ایران را در شورای بین‌المللی سازمان دریانوردی یادآورشد و گفت: در زمینه مهندسی دریایی و احداث سازه‌های دریایی، جزو کشورهای پیشرفته جهان هستیم و تمامی پروژه‌های بندری توسط متخصصان داخلی در حال انجام است.

موضوع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران در مراجع بین المللی پیگیری می‌شود

راستاد همچنین  در جمع خبرنگاران با تاکید بر این مطلب که موضوع تحریم های ظالمانه علیه ایران در مراجع بین‌المللی پیگیری می‌شود، گفت: خروجی سازمان جهانی دریانوردی در اجلاس اخیر در حمایت از ایران، بیشتر جنبه توصیه‌ای دارد اما در این سند آمده است: «کشورها نباید اقداماتی انجام دهند که منجر به تبعیض علیه دریا و ارائه خدمات حمل و نقل دریایی سایر کشورها شود». همچنین این تحریم‌ها نباید شامل کشورهای دیگری که با کشور تحریم‌ شده اصلی همکاری دارد، گسترش داده شود. بنابراین، اگر بنا باشد در مراجع دیگری موضوع تحریم‌های ایران پیگیری شود، از سند اخیر سازمان جهانی بین‌المللی به عنوان یکی از مستندات استفاده خواهیم کرد.

اعطای اختیارات لازم به دولت برای جلب مشارکت خارجی در توسعه بنادر

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اختیارات لازم به دولت و وزارت راه و شهرسازی برای جلب مشارکت خارجی در توسعه بنادر داده شده است، گفت: در کشور ۳۰ میلیارد دلار ظرفیت فنی و مهندسی وجود دارد که باید از ظریق فعال شدن دیپلماسی اقتصادی، به خارج از کشور صادر شود.

امضای تفاهم‌نامه PHR و PMO

تفاهم نامه همکاری بین سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان و سازمان جهانی هیدروگرافی به امضا رسید. این تفاهم‌نامه به امضای الله‌یار، عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین رییس سازمان جهانی هیدروگرافی رسید.

پیام دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی به همایش ICOPMAS ۲۰۱۸

کی تاک‌لیم دبیر کل سازمان بین‌المللی دریانوردی، با شعار کشتیرانی بهتر برای آینده بهتر، پیامی را برای سیزدهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی صادر کرد.

برگزاری اولین نشست کمیته پیگیری موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی ایران، هند و افغانستان

درپی برگزاری اولین نشست شورای هماهنگی موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی بین ایران، هند و افغانستان (موسوم به موافقتنامه چابهار)، و براساس توافقات حاصله در جریان برگزاری این نشست و مقرر شد است تا اولین نشست کمیته پیگیری اجرائی‌سازی موافقتنامه چابهار برگزار شود.

همچنین همایش معرفی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های توسعه‌ای بندرچابهار، با هدف اجرایی‌سازی موافقتنامه یاد شده و نیز معرفی هرچه بیشتر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بندرچابهار، سوم و چهارم دی‌ماه بندر چابهار برگزار می‌شود.